Etymologie. Mogelijk verwijst de term 'hugenoot' naar Besançon Hugues, de leider van een religieuze revolutie in Genève, of is het een verbastering van het woord "Eidgenossen" waarmee dan impliciet het zogenaamd niet-Franse karakter van het protestantisme beklemtoond zou zijn.
Hugenoten waren Franse volgelingen van het calvinisme, die daarom in eigen land vervolgd werden. Zij vluchtten vanaf 1685 naar Nederland en andere Europese landen. Naar schatting waren er in de zestiende eeuw een half miljoen Hugenoten in Frankrijk.
Velen kwamen in Nederland terecht; in de zeventiende eeuw gevolgd door Hoogduitse Joden (Askenazim). Wikipedia tekent er bij aan: “Ook in de achttiende en negentiende eeuw kwamen mensen naar Nederland, maar grote stromen deden zich niet voor.
Veel hugenoten trokken naar de Nederlanden, omdat ze daar met hun calvinistische geloof de meeste aansluiting vonden. In Amsterdam bestond al een Franstalige protestantse kerk, de Waalse Kerk.
Na de herroeping van het Edict van Nantes ving Nederland zo'n 70.000 Hugenoten op. In Amsterdam was in 1700 6 procent van de bevolking Frans – zo'n twaalfduizend mensen. Hugenoten verenigden zich in de Waalse Kerk, die eerder was opgericht voor vluchtelingen uit de Zuidelijke Nederlanden.
Hugenoten (Frans huguenots) is de benaming die in de 16de, 17de en 18de eeuw in Frankrijk werd gegeven aan protestanten.
In de jaren 60 kwamen er veel Turken en Marokkanen naar Nederland. In Turkije en Marokko heerste veel werkeloosheid en in Nederland was er juist een grote behoefte aan arbeidskrachten.
De Reformatie, ook wel de Hervorming genoemd, was een beweging in de 16e eeuw die de Rooms-katholieke kerk wilde verbeteren. Het leidde echter uiteindelijk niet tot de gewenste hervormingen in de Katholieke kerk, maar tot een kerksplitsing.
Het Edict van Nantes was een op 13 april 1598 door koning Hendrik IV van Frankrijk uitgevaardigd edict. De hugenoten (protestanten) kregen rechten op uitoefening van hun geloof en behielden garnizoensrecht in een paar Zuid-Franse steden.
De scriba is de landelijk secretaris van de kerk. Hij is daarmee het gezicht van de PKN, zowel binnen de kerk als buiten. De scriba geeft geestelijk leiding aan de kerk en staat voor de Protestantse Kerk in Nederland in kerkelijke en maatschappelijke verbanden.
Ondanks grote interne verschillen hadden de protestanten hun afkeer van het katholicisme gemeen. Ze waren het niet eens met de visie dat de kerk God vertegenwoordigt en tussen God en de gewone gelovige staat. Volgens de protestanten staat elk mens rechtstreeks in contact met God.
Maarten Luther en Johannes Calvijn waren beiden kerkhervormers, maar ze verschilden fundamenteel van inzicht over theologische leerstukken. Predestinatie: Volgens Luther konden gelovigen in de hemel komen door goed gedrag, maar Calvijn geloofde dat het al bij de geboorte door God beschikt was wie er naar de hemel ging.
Het calvinisme had grote invloed in onder meer Frankrijk, Schotland, (waar John Knox het calvinistische denken verbreidde, waarmee de Schotse Reformatie begon), delen van Zwitserland en de Nederlanden.
Het calvinisme (genoemd naar Johannes Calvijn ), ook wel gereformeerde traditie , gereformeerde geloof en gereformeerde theologie genoemd , doctrine is een theologische en een benadering van het leven christen gebaseerd op het principe van de soevereiniteit van God in alle dingen.
Zowel het lutheranisme als het calvinisme zijn vormen van het protestants-christelijk geloof.
De vier grootste niet-westerse groepen in Nederland hebben een Turkse (397 duizend), Marokkaanse (386 duizend), Surinaamse (349 duizend) of Antilliaanse (151 duizend) achtergrond. Deze vier groepen groeiden de afgelopen jaren alleen nog door de geboorte van de tweede generatie.
Als we het dichter bij huis zoeken valt het op dat landelijk gezien de grootste groepen immigranten (Turken en Marokkanen) zich ook hier in de grote gemeentes hebben gevestigd. In Breda, Oosterhout, Roosendaal, Dongen, Bergen op Zoom, Etten-Leur en Halderberge staan zij stipt bovenaan.
Op 1 januari 2020 beschikten volgens het CBS 16,2 miljoen Nederlanders van de inwoners in Nederland over de Nederlandse nationaliteit. Dat is ruim 93% van alle Nederlanders.
De Marokkanen wonen vooral in Utrecht en Amsterdam, waar ze in beide gevallen 8,7 procent van de bevolking uitmaken. Binnen de grote steden wonen allochtonen geconcentreerd in een aantal wijken en buurten, en die concentratie is de afgelopen jaren toegenomen.
De eerste Surinamers die hier gebruik van maakten, kwamen naar Nederland om te studeren of te werken. In 1975 werd Suriname onafhankelijk van Nederland. De inwoners van Suriname konden nog tot 1980 gebruik maken van het recht om naar Nederland te emigreren. Dit deden ongeveer 300.000 Surinamers.
De eerste generatie Marokkanen is in de jaren zestig en zeventig van de 20ste eeuw als gastarbeider en als gevolg van de daaropvolgende gezinshereniging naar Nederland gekomen. De werving van Marokkaanse gastarbeiders werd beëindigd in 1973. Op dat moment waren er ongeveer 22.000 Marokkanen in Nederland.
Omstreek 1550 volgde de tweede reformatorische golf. Johannes Calvijn, predikant in Genève, keerde zich af van de katholieke Kerk. Hij ging nog verder dan Luther, die de Kerk nog door bisschoppen liet besturen. Calvijn liet de leiding van de Kerk over aan de door gelovigen gekozen kerkenraden.
In het kort: Maarten Luther (1483-1546) was een Duitse monnik, theoloog, filosoof en reformator. Luther heeft kritiek op de rooms-katholieke kerk, onder meer vanwege de handel in aflaten: kwijtscheldingen van zondes. Luther publiceert op 31 oktober 1517 zijn 95 stellingen.
Luther heeft benadrukt dat er geen belemmering mag zijn in de relatie tussen God en mens. Geen kerkleiding heeft gezag over jouw verstaan van de bijbel, dat is een vraag voor het persoonlijk geloof van een ieder, waarbij de norm de bijbel is. Logisch gevolg was de publicatie van de bijbel in de volkstaal.