Dit zijn de waarden die voortkomen uit je opvoeding, opleiding, cultuur en omgeving. In de loop van je leven verschuiven de waarden die je overneemt van anderen. We nemen bijvoorbeeld waarden over van sporthelden, mode, politiek en muziek. In het volwassen leven bepalen waarden een groot deel van je programma's.
Normen ontstaan vanuit gewoontevorming in het maatschappelijk verkeer en vanuit godsdienstige geboden en verboden. Normen zijn minder algemeen dan waarden. Ze worden vaak vertaald in concreet gedrag, in concrete omstandigheden.
Kernwaarden zijn de dingen die jij belangrijk vindt in het leven. Ze kunnen heel persoonlijk zijn, dus niet iedereen heeft altijd dezelfde kernwaarden. Kernwaarden geven weer waardoor jij als mens gemotiveerd wordt. Het zijn de waarden die passen bij je overtuigingen en die bepalen welke keuzes je in het leven maakt.
Om jouw eigen gedragsregels vorm te geven is het dus van belang om te weten wat jouw waarden zijn. De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Kernwaarden zijn dus drijfveren die het waarom van je handelen verklaren. Je krijgt ze mee vanuit je opvoeding, bewust en onbewust en vorm je zelf tijdens je leven. Daarom veranderen deze waarden ook gedurende je leven.
Waarden gaan pas leven door het gedrag dat wordt gesteld, in de eerste plaats door de leidinggevenden, maar zeker ook vanuit de andere lagen van de organisatie. Waarden krijgen vorm doorheen uw hele organisatie. Iedereen moet mee in bad en alle organisatieaspecten worden mee onder de loep genomen.
Liefde is een persoonlijke waarde en mocht dat voor jou ook zijn, dan is dat een belangrijke motor die jou aanzet tot activiteiten. Persoonlijke waarden bepalen nu eenmaal ons doen en laten voor een groot deel samen met de bijbehorende overtuigingen en normen.
Waarden zijn bepaalde dingen die iemand of een groep mensen belangrijk vinden. Zo heb je bijvoorbeeld eerlijkheid, vrijheid of rechtvaardigheid als waarden.
Inzicht in jouw persoonlijke waarden is belangrijk om vast te stellen wat jij het belangrijkste vindt in jouw leven. Waarden hebben te maken met zaken waarvoor je staat en waarvoor je gaat. Het zijn dus ook diepergaande motivatoren.
Betekenis van de waarde
Duidelijkheid of helderheid betekent dat je goed communiceert. Er bestaat geen twijfel over je bedoelingen of doelstellingen. Je bent open en aanspreekbaar. Mensen weten wat ze van je kunnen verwachten en van je mogen vragen.
Als mens willen we voelen dat ons leven ertoe doet. Vooral op momenten dat het leven geen steek lijkt te houden, is het gevoel dat jouw leven iets betekent een houvast. Betekenis zien in je leven is dus belangrijk voor je geluk, maar ook voor je veerkracht: zeker in moeilijke tijden gaan mensen op zoek naar betekenis.
Uit menselijke waardigheid worden in de regel drie algemeen aanvaarde basiswaarden afgeleid die in een rechtsstaat met elkaar verbonden zijn: vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. 28 Daarmee onlosmakelijk verbonden zijn de waarden tolerantie en verantwoordelijkheid.
Een waarde is iets wat een persoon of samenleving nastrevenswaardig vindt. Een waarde geeft aan wat men wenselijk vindt, zoals bijvoorbeeld goed gedrag. Het woord waarde wordt vaak samen met het woord normen gebruikt.
Mannen houden van een zelfverzekerde vrouw die ze kunnen respecteren. Als je lui gedrag accepteert, vinden mannen dit onaantrekkelijk, hoewel makkelijk. Ze willen liever iemand die hen zou kunnen verlaten om lui gedrag. Mannen houden van een uitdaging, dus wees niet bang om je partner uit te dagen.
Richt je op relatiewaarden in plaats van op partnerwaarden,' adviseert ze. Want waar het uiteindelijk om gaat is dat jij en je potentiële partner hetzelfde van de liefde verwachten. Bijvoorbeeld dat jullie tijd vrijmaken voor elkaar, allebei graag reizen, een kinderwens hebben, of elkaar stimuleren en inspireren.
Toewijding. Vrouwen vinden het het allerbelangrijkst dat hun man respect heeft voor wie ze is, en haar daar onvoorwaardelijk in steunt. Vrouwen vinden het 'wij-gevoel' in een relatie essentieel en willen dat mannen dat snappen en ze daarin tegemoet komen.
Sociale waarden als delen, geven, elkaar helpen, vertrouwen, liefde, reputatie en aanzien, milieu en wederkerigheid. Deze waarden binden een samenleving.
Kernwaarden zijn diep verankerde overtuigingen die ons beeld, en ons oordeel, filteren over onszelf en over anderen. Zeggen kwaliteiten vooral hoe je dingen doet, en waar je goed in bent, waarden verklaren waarom je dingen doet.
In de psychologie kent men tal van persoonlijke waarden, zoals bezit, eenvoud, flexibiliteit, gehoorzaamheid, gezondheid, integriteit, kennis, macht, onafhankelijkheid, schoonheid, succes, toewijding en waardering.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Wat kenmerkt je onderneming en wat wil je bereiken? Een bedrijf heeft bij voorkeur 3 tot 6 heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken.
Bedrijfswaarden zijn de belangrijkste principes van een organisatie die het merk en de cultuur van de organisatie weerspiegelen. Ze bepalen de interne en externe normen van een organisatie, die worden vertegenwoordigd in de cultuur en aanpak.