Het Klein Vaarbewijs 1 is ook een International Certificate of Competence (ICC) inland waters. Dit vaarbewijs is geschikt voor dezelfde vaartuigen als Klein Vaarbewijs 1. U mag hiermee varen op: rivieren, kanalen en meren.
Het klein vaarbewijs I geldt voor de vaart op rivieren, kanalen en meren. Met het klein vaarbewijs I mag ook gevaren worden op de Gouwzee. Het klein vaarbewijs I is ook een International Certificate of Competence (ICC) inland waters.
Varen in Europa, let erop dat je in het bezit van het juiste vaarbewijs bent. Net als in Nederland is ook in het buitenland Vaarbewijs 1 geldig op de binnenwateren en Vaarbewijs 2 in de binnenwateren en op zee.
In Italië is op de meren vanaf 5 pk Klein Vaarbewijs I (ICC for inland waters) en het verzekeringsbewijs verplicht. Langs de kust is Klein Vaarbewijs II (ICC for inland and coastal waters) verplicht. Huurt u daarentegen in Italië een schip, dan heeft u pas vanaf 40,8 pk een vaarbewijs nodig.
Klein Vaarbewijs II (VB2):
Voor het varen op de Noordzee is geen vaarbewijs nodig, wel voor de zeehavens. Het vaarbewijs is ook nuttig als je een schip vaart, waarvoor geen vaarbewijsplicht geldt. Dan heb je voldoende basiskennis van de reglementen, wetten en veiligheidsmaatregelen.
Als u in Italië op de meren, zoals het Gardameer, wilt varen heeft u Vaarbewijs 1 nodig. Voor het varen langs de kust is Vaarbewijs 2 verplicht.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Vaarbewijs Spanje / varen in Spanje
Voor boten die langer zijn dan 5 meter en/ of meer dan 9,5 pk hebben heb je vaarbewijs 1 nodig. Aan de kust heb je vaarbewijs 2 nodig vanaf 9,5 pk. Ook Spanje kent zo zijn eigen regels omtrent vaarbewijzen. Voor de kust heb je een ICC (vaarbewijs II) voor inland and coastal waters.
Sinds 1 januari 2010 is elk vaarbewijs voor de recreatievaart voorzien van een ICC (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen). Hiermee mag u in de meeste Europese landen varen.
In Kroatië is een Klein Vaarbewijs (ICC I) voldoende als je dichtbij de kust blijft. Vaar je verder uit de kust of heb je een motor- of zeilschip moet je een Groot Pleziervaartbewijs hebben (ICC II). Je kunt als alternatief een (duur!) theoretisch examen afleggen bij de havenmeester.
Je heb genoeg aan een rijbewijs dus geen vaarbewijs nodig. Voor welke locatie zoeken jullie een boot, vaak is de hele dag maar een paar tientjes duurder. De prijs ligt eraan welk soort boot je wil.
Griekenland. Er moeten twee personen met een 'ICC for inland and coastal waters' (Vaarbewijs II) aan boord zijn of de schipper moet een verklaring afgeven waarin staat dat er een tweede persoon aan boord is met voldoende vaarervaring. Een internationale verzekeringsverklaring is vereist.
Ga je de zee op, dan kanmaar je kunt wel met volle vaart de zee op zonder vaarbewijs. Door de wind zijn er soms ruwe golven en dit maakt het vermoeiend, een lange periode met hoge snelheid langs de kust te varen. Op Curaçao heb je geen speciaal rijbewijs nodig om op een quad te rijden, een autorijbewijs volstaat al.
Klein Vaarbewijs 1
Dit vaarbewijs is geschikt voor: pleziervaartuigen met een lengte van 15 tot 25 meter. motorboten korter dan 15 meter, die sneller kunnen dan 20 kilometer per uur door het water. Hieronder vallen ook jetski's en andere typen waterscooters.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Op zich is het niet heel moeilijk om je Vaarbewijs te halen, maar je moet het ook zeker niet onderschatten. Ongeveer 65% slaagt voor het Vaarbewijs examen, je moet dus echt wel even serieus aan de slag. Qua moeilijkheidsgraad is het halen van je Vaarbewijs te vergelijken met de theorie voor je rijbewijs.
Je merkt gelijk dat wij de prijswinnaar e-learning 2021 zijn voor de meest innovatieve software. Wij hebben ruim 2.500 officiële examenvragen in onze database, dat zijn ze nagenoeg allemaal. Als je ons leersysteem doorloopt slaag je 100% zeker. Snel Je Vaarbewijs werkt natuurlijk met de allernieuwste vaarregels 2021.
Wil je een motorboot huren van minder dan 6 pk en blijf je in het binnenland? Dan heb je in Frankrijk geen vaarbewijs nodig. Heeft de betreffende boot een motor met meer dan 6 pk (4,5 kw) en is de boot korter dan 20 meter? Dan moet je in het bezit zijn van Vaarbewijs 1 (ICC for inland waters).
Het is voor pleziervaartuigen die op zee varen niet verplicht een zeebrief te hebben. Voor pleziervaartuigen die internationale zeereizen maken, wordt geadviseerd een zeebrief aan te vragen.
Vaarbewijs – Zuid Europa Kroatië, Italië, Turkije, Griekenland en Spanje stellen als voorloper voor de rest van Europa een ICC (Internationaal vaarbewijs) of Internationaal Stuurbrevet verplicht. Je dient dit ook ter plaatse te overleggen.
Besluit je om als Nederlander een RYA – of ander buitenlands vaarbewijs te halen om daar in Nederland mee te mogen varen? Niet doen, je komt van een koude kermis thuis. De internationale afgegeven RYA vaarbewijzen worden sinds 1 september 2018 niet meer geaccepteerd.
Wie niet dezelfde weg terug wil varen en de tijd heeft, vaart over de Marne, het Canal de l'Aisne a la Marne (langs Reims) en het Canal des Ardennes naar de Maas. Dit is een wat langere route, reken op ongeveer 130-140 uur varen.
Uit onderzoek is gebleken dat je met een motor met een maximaal vermogen van 4 pk meestal binnen de 20 kilometer per uur blijft. Met een boot met een vermogen van 6 pk of meer is de kans groter dat je harder vaart.
De 530 sloep vaart met een topsnelheid van 43 kilometer per uur met 2 personen met de Honda 40 pk buitenboordmotor.
Met een 5 PK heb je namelijk de kans om harder dan 20 km/u te varen. Word je aangehouden in Nederland omdat je vaart zonder vaarbewijs, dan kost dat € 550,-.