Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
Als u van mening bent dat u slachtoffer bent geworden van internetoplichting aan- en verkoopfraude, dan kunt u op meerdere manieren aangifte doen; onder meer op een politiebureau.
Aangifte bij de politie van cybercrime
U kunt direct aangifte doen van cybercrime bij de politie. Dit kan bij ieder politiebureau in Nederland. Het is goed om te vragen of een digitaal expert aanwezig kan zijn bij uw aangifte.
Als u denkt het slachtoffer te zijn geweest van consumentenfraude of als u vermoedt dat er sprake is van fraude, neem dan contact op met het meldpunt van de FOD Economie. Ga voor meer informatie naar de pagina van het Meldpunt.
Wat doet de politie? Je aangifte wordt beoordeeld op het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie. Bij 5 of meer aangiftes over dezelfde verdachte, worden banken geïnformeerd. De politie bekijkt alle aangiftes van internetoplichting op aanknopingspunten voor verder onderzoek.
Als u vindt dat u benadeeld bent door een webwinkel, doe dan niet alleen aangifte, maar meld het ook bij Consuwijzer.
Anoniem misdaad melden doet u bij:M.Meld misdaad anoniem (telefoon 0800 - 7000)
U kunt iets melden zonder uw naam of adres op te geven bij Meld Misdaad Anoniem via 0800 - 7000 (gratis). U kunt daar ook iets online melden en toch anoniem blijven. Via Meld Misdaad Anoniem krijgt de politie informatie en kunt u helpen om uw omgeving veiliger te maken.
U kunt op verschillende manieren aangifte doen bij de politie. Dat kan bijvoorbeeld telefonisch, op het politiebureau of via internet. Op de website van de politie vindt u verschillende misdrijven waarvan u aangifte kunt doen.
Iedereen mag aangifte doen van een misdrijf. Doet een kind jonger dan 13 jaar aangifte? Dan nemen wij altijd contact op de ouders of verzorgers (tenzij de aangifte gaat over de ouders of verzorgers).
Wij gebruiken uw aangifte om de dader op te sporen en om de inzet van de politie op straat te bepalen. Als er voldoende aanknopingspunten zijn, doen we onderzoek. Mogelijk stellen we u nog extra vragen. Als u slachtoffer bent, mogen wij uw gegevens doorgeven aan Slachtofferhulp Nederland.
Na de aangifte start de politie een onderzoek. In de aangifte staat zoveel mogelijk over de mishandeling vermeld. Alles wat de politie tijdens zo'n onderzoek doet, bijvoorbeeld een buurtonderzoek, komt op papier.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken.Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen.
Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau. 0900-8844 is 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar. Belt u met 0900-8844 of 144 dan betaalt u 2 cent per minuut, plus uw gebruikelijke belkosten.
De app is voor iedereen te downloaden en vormt een aanvullende manier om de hulpdiensten in Nederland te bereiken. Via de 112NL app krijg je contact met een meldkamer in Nederland en start de centralist indien noodzakelijk een chatgesprek. Ook kun je aangeven in welke taal je wilt communiceren.
Voor het opnemen van een aangifte dient u een geldig identiteitsbewijs* (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of Nederlands vreemdelingendocument) mee te nemen.
Zo weten wij zeker dat het geld bij de juiste persoon terechtkomt en op het juiste rekeningnummer wordt uitbetaald. Wij controleren een rekeningnummer alleen als u een bedrag van ons terugkrijgt, en niet als u een bedrag aan ons betaalt.
Wij kunnen u namelijk ook anoniem bellen, met een mobiel nummer of met een doorkiesnummer.
Het verschil tussen belastingontduiking en belastingontwijking zit in de legaliteit van de middelen die gebruikt worden om belasting te verminderen. Daarnaast is belastingontduiking een misdrijf, terwijl belastingontwijking in beginsel niet illegaal is.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Krijgt u het product niet binnen de afgesproken tijd? Dan kunt u de overeenkomst 'ontbinden' en uw geld terugvragen. En soms kunt u zelfs een schadevergoeding vragen. Bijvoorbeeld als de verkoper het product niet kan leveren en u het product nu duurder bij een andere verkoper moet kopen.
Wat is internetoplichting? Internetoplichting doet zich voor op online handelsplaatsen. Dat kan (een website die lijkt op) een webwinkel zijn, maar ook websites als Marktplaats en eBay, of social media zoals Facebook waar spullen of diensten te koop worden aangeboden.