Online uw gegevens bekijken via MijnOverheid.nl Via MijnOverheid kunt u controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de BRP. U kunt inloggen met uw DigiD. Na het inloggen klikt u op Identiteit. Vervolgens klikt u door naar uw persoonsgegevens.
Een afschrift of uittreksel van deze akten vraagt u aan bij de gemeente die de akte opmaakte. Ook als u inmiddels niet meer in die gemeente woont. Voor het aanvragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig.
Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs van inschrijving van uw geboorte in de burgerlijke stand. U kunt de akte aanvragen als Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent geboren.
Wilt u uw eigen persoonsgegevens of die van uw minderjarige kinderen zien? Dan kunt u op MijnOverheid.nl onder 'Persoonlijke gegevens' zien hoe u geregistreerd staat in de BRP. U kunt dit ook voor uw kinderen zien. Hiervoor moet u zich eerst aanmelden met een DigiD.
Inzien in MijnOverheid
Sinds 14 maart 2022 kunt u ook op MijnOverheid inzien met welke (overheid-)organisaties de persoonsgegevens uit BRP worden gedeeld.
Vraag een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) aan bij de gemeente. Aanvragen kan online via DigiD. U ontvangt het uittreksel dan per post. Bedrijven bieden aan om tegen extra betaling via hun website een uittreksel aan te vragen.
Hoe kan ik een akte aanvragen? Hebt u DigiD, dan kunt u de aanvraag online doen. Hebt u geen DigiD, doe de aanvraag dan per post. Houd er rekening mee dat u de akte en rekening per post misschien niet binnen de standaardtermijn van 4 weken ontvangt.
Voor het aanvragen van een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand betaalt u € 16,60. Een meertalig uittreksel of modelformulier kost € 16,60.
Een akte kost € 16,60. Online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard. Stadsloket: het is de bedoeling dat u betaalt met uw pinpas of creditcard.
Voor akten en registers van de Burgerlijke Stand gelden – mits de stukken aan ons zijn overgedragen – in verband met de privacywetgeving de volgende wettelijke termijnen: Geboorteakten zijn openbaar vanaf 100 jaar na geboorte van de persoon. Overlijdensakten zijn openbaar vanaf 50 jaar na overlijden van de persoon.
Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.
Een uittreksel burgerlijke stand is een bewijs dat laat zien waar u geboren bent, wie uw ouders zijn of wanneer u getrouwd bent. U kunt het uittreksel burgerlijke stand alleen ophalen bij de gemeente waar het plaatsvond. Dus bent u geboren of getrouwd in een andere gemeente dan waar u woont?
Bij het register in uw land vraagt u om uw geboorteakte.Soms kan uw ambassade u hierbij helpen.U kunt ook aan andere mensen vragen of zij voor u een geboorteakte opvragen in uw geboorteland. Denk aan familie, vrienden, notaris of advocaat.
Hoe lang duurt het? Online aanvraag: de akte wordt binnen vijf werkdagen opgestuurd.De postbezorging kan 3 dagen duren.Aanvraag per post: uw aanvraag wordt binnen 3 weken na ontvangst verwerkt.
Je kunt een uittreksel uit de BRP op 2 manieren aanvragen: Digitaal (met DigiD)Aan de balie van het Inwonersplein. Maak hiervoor online een afspraak .
Van de geboorteaangifte wordt een geboorteakte opgemaakt. Daarin staan: de gegevens van het kind (namen, geboortedatum, geboorteplaats en tijdstip van geboorte); de gegevens van de ouder(s).
Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'. Meertalig uittreksel: uittreksel voor gebruik in buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland.
Kosten. Een internationaal uittreksel kost € 15,70 (tarief 2023).
Hoe lang duurt het? Als u de aanvraag op een werkdag vóór 12.00 uur doet, dan versturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen.De post doet er ongeveer 48 uur over, maar soms langer. Bij een aanvraag op vrijdagmiddag (na 12.00 uur), zaterdag of zondag, gaat het uittreksel na het weekend op de post.
Mag ik voor iemand anders een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) aanvragen? Ja, u mag voor iemand anders een uittreksel aanvragen en ophalen.
Als je een auto koopt bij een RDW-erkend autobedrijf, hoef je je alleen maar te legitimeren. Hiervoor volstaat een Nederlands rijbewijs, paspoort met BSN of identiteitskaart met BSN. Staat je BSN niet op je paspoort, neem dan ook een uittreksel uit de Basisregistratie Personen van maximaal drie maanden oud mee.
U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging.
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 23,70. Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.