Een extern stuurslot wordt aangeschaft om ervoor te zorgen dat het stuur niet meer gedraaid kan worden. Hierdoor is het voor dieven onmogelijk om er met jouw auto vandoor te gaan omdat het stuur onbruikbaar is geworden. Het schrikt veel dieven ook af omdat het te veel moeite is om het stuurslot onklaar te maken.
Een stuurslot is een preventiemiddel tegen diefstal van de auto en werkt doordat het slot het stuurwiel van de wagen sluit. Door het gebruiken van een stuurwielslot is het namelijk niet meer mogelijk om het stuur te draaien.
Autodieven worden tegenwoordig steeds slimmer wanneer het gaat om het stelen van je auto. Het is daarom verstandig om een stuurslot aan te brengen. Hierdoor maak je het autodieven niet alleen vele malen moeilijker maakt om je auto te stelen, ook bescherm je de airbag.
Elke auto heeft het meest bekende stuurslot: een ingebouwd stuurslot. Deze laat je bij het verlaten van de auto in het slot vallen, waardoor je het stuur niet meer kunt bewegen. Dit biedt wel wat beveiliging, maar houdt een fervente dief niet tegen. De politie raadt dan ook aan om je auto extra te beveiligen.
Een stuurslot heeft als doel het stuur in een gesloten positie te zetten, zodat er niet zondermeer met bijvoorbeeld een motor of scooter vandoor gegaan kan worden.
Parkeer je motor op een drukke plek.
Probeer de motor vast te zetten aan een object. Met een schijfremslot kan de dief nog altijd je stuurslot kapot maken en een skateboard onder het voorwiel zetten. Om de motor vast te zetten aan een object kan je bijvoorbeeld gebruik maken van een U-beugel of een lang kettingslot.
Zo zet je jouw auto op stuurslot: Zet je motor uit, haal je sleutels uit het contact en draai je stuur een klein stukje naar links of naar rechts totdat je een klik hoort.
De populairste kleuren zwart, blauw en zilvergrijs – samen goed voor 80 procent van de verkopen – maken dan ook de meeste kans om te worden gestolen.
Het contactslot is een schakelaar waarmee contact kan worden gemaakt. Dit doe je met behulp van de contactsleutel. Het contactslot zorgt voor de in- en uitschakeling van de elektrische installatie van je motor, waaronder de startmotor en de ontsteking.
Re: (kosten) contactslot vervangen? Nou een nieuw contactslot kost rond de 110Euro en montage is ongeveer een klein half uurtje werk, steld niet zo veel voor .
Alleen een stuurslot op je scooter is niet veilig genoeg. Je scooter kan gemakkelijk opgetild en meegenomen worden. Een goed scooterslot met een ART 3 keurmerk of hoger is daarom enorm belangrijk en verplicht door de verzekeraar. Met als reden dat een ART 3 slot een grotere weerstand biedt tegen diefstal.
Met beveiligingsmaatregelen zoals wielmoer beveiliging, een handremslot, een stuur-pedaalslot of een stuurstangslot. Voor een oldtimer is ook een *benzine-onderbreker of een stroomonderbreker een goed alternatief. En bij het verlaten van de oldtimer neem altijd de autosleutels mee.
BearLock® is HET mechanische versnellingsbak- of stuurasslot, ter voorkoming van voertuigdiefstal. Alleen de originele BearLock® zal ten allen tijde herkenbaar zijn aan het Berenlogo. Het systeem wordt volledig geïntegreerd ingebouwd, in “harmonie” met de bestaande techniek in het voertuig.
Gelukkig kan je ook heel makkelijk een stuurslot demonteren zonder sleutel. Boren is helemaal niet nodig! Het stuurslot heeft namelijk een kleine pen die het slot op zijn plaats houdt. Als deze pen gebroken is kan het slot makkelijk uit het frame gehaald worden.
U vraagt hoe u uw contactslot kunt smeren. Bij voorkeur met een beetje grafietpoeder, maar kruipolie zoals wd40 of een siliconenspray volstaan ook. Wel een gepaste hoeveelheid. Een klein beetje is voldoende, dus niet te overdadig, omdat voorbij het mechanische gedeelte het elektrische gedeelte van het contactslot zit.
Als je de sleutel in het contactslot naar links te draait dan zet je de scooter van het contact af. Je kunt dan nog een extra slag naar links draaien, waardoor je stuur op slot zet.
De schroevendraaier
Met een boor boor je je een weg door de sleutelcilinder, waarbij je zo veel mogelijk van de slotpinnetjes in de cilinder sloopt. Vervolgens ram je een schroevendraaier in de cilinder, even draaien, en presto! Je auto start.
Zet wat kracht op de sleutel en probeer het stuur heen en weer te draaien om een plek te vinden waarop de sleutel wel draait. Vaak draait de contactsleutel niet omdat het stuurslot geactiveerd is. Als dat gebeurt moet je kracht zetten op het contactslot en volhouden totdat het lukt.
Zo werkt het
Als een code wordt verzonden, maakt de generator een nieuwe code aan, die verzender en ontvanger opslaan. Na een druk op de knop verstuurt de zender deze code naar de auto, vergezeld van een functiecode die aangeeft of de deuren op slot of open moeten, of dat de kofferbak open moet.
Moet je een witte auto kopen of niet? Bij een witte auto zie je vaak als eerste vuil of vliegjes na een ritje. Dit door het contrast met de kleur. Maar aan de andere kant, op donkere auto's zijn krassen weer eerder zichtbaar.
Maar rood heeft ook nog een natuurkundig nadeel. Rode kleurstoffen in de lak reflecteren het rode kleuren uit het licht. Kleuren met een korte golflengte (waar ook veel UV-licht in zit) worden geabsorbeerd. Dit zorgt ervoor dat een deel van de rode samenstelling in de lak wordt aangetast.
Op donkere auto's zijn krassen eerder zichtbaar. Denk aan zwart, donkerblauw, donkerpaars en antraciet. Eigenlijk op alle stijlvolle autokleuren, al is het stijlvolle er natuurlijk wel een beetje af met een flinke kras… Lichtgrijs is de meest ideale kleur; daar zie je het minste op.
Op de moderne transportfietsen zit een balhoofd van Shimano. Dit kan je (als je de fiets wegzet) “op slot doen”. Er komt dan een pen in een ronde schijf met gaatjes en op deze manier zit het balhoofd “op slot” en blijft de fiets staan.
Als de benzinetankdop dicht gedaan wordt, gaat het automatisch op slot. Draai het stuur helemaal naar links en druk het slot met de sleutel in en draai de sleutel naar links tot de “ ” positie. In deze positie staat de scooter op stuurslot en de sleutel kan worden verwijderd.
Je moet je stuur naar rechts draaien, om vervolgens het sleuteltje om te draaien en in te drukken.