Een bedrijfsarts helpt bij het voorkómen van ziekte, veroorzaakt door werk. Hierin werkt hij samen met andere professionals en de preventiemedewerker. Ben je ziek, dan adviseert de bedrijfsarts over de aanpak. En hij zorgt voor begeleiding tíjdens ziekte.
De bedrijfsarts draagt bij aan gezonde en veilige arbeidsomstandigheden. Belangrijk, want voorkomen is beter dan genezen. De bedrijfsarts adviseert werkgevers bijvoorbeeld over beschermende maatregelen, zodat ziekte door werk voorkomen kan worden.
Een bedrijfsarts mag niet eisen dat je weer gaat werken. De bedrijfsarts adviseert je werkgever over jouw arbeidsgeschiktheid of -ongeschiktheid. Meestal volgt de werkgever dit advies. Als de bedrijfsarts denkt dat je arbeidsgeschikt bent voor jouw functie zal deze dat ook adviseren aan je werkgever.
Bij zijn beoordeling moet de bedrijfsarts vaststellen welke objectiveerbare beperkingen in het functioneren bestaan ten gevolge van ziekte, die een hervatten in het eigen werk in de weg staan. En aan de hand van deze beperkingen moet de bedrijfsarts een advies geven over re-integratie in passend werk.
Naar de bedrijfsarts
hoelang uw ziekte waarschijnlijk gaat duren. welke taken u nog kunt doen op uw werk (de mate van arbeidsongeschiktheid) hoe uw werkgever u kan helpen om uw taken te doen, bijvoorbeeld uw werkplek aanpassen.
Indien de bedrijfsarts aangeeft dat de werknemer niet ziek is, dan kan de werkgever van de medewerker verlangen dat hij het werk hervat. Dat wordt anders als de werknemer kan aantonen of aannemelijk maakt dat hij wel arbeidsongeschikt is.
De arbodienst of bedrijfsarts mag (medische) gegevens van uw zieke werknemer opvragen bij de behandelend arts (huisarts of specialist) als dit nodig is voor de verzuimbegeleiding. De arts mag de gevraagde gegevens alleen doorgeven als uw werknemer hiervoor uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven.
Wat zeg je tegen je bedrijfsarts? Als je burn-out1 bent en je kunt niet werken, dan nodigt de bedrijfsarts je uit voor een bezoek. Hij wil onderzoeken waarom je niet kunt werken en zal met je bespreken hoe je zo snel mogelijk weer beter kunt worden. Hij vraagt hoe het met je gaat.
De vragen gaan over je gezondheid: zoals je klachten, je behandeling en het gebruik van medicijnen. Ook stelt de (bedrijfs)arts vragen over je werk en zaken buiten het werk, die mogelijk invloed hebben op je situatie. Na afloop van het gesprek zal de (bedrijfs)arts je zo goed mogelijk adviseren.
Een huisarts kan de werknemer ook een advies geven, maar voor de werkgever is het advies van de bedrijfsarts altijd leidend. Het inschatten van beperkingen in combinatie met werkzaamheden is een heel ander beroep dan het werk van een huisarts.
Het eerste gesprek duurt gemiddeld 20-30 minuten. De (bedrijfs)arts laat na dit gesprek aan je weten of een vervolgafspraak nodig is. Na het gesprek schrijft de (bedrijfs)arts een rapportage voor jou en je werkgever.
Gegevens verstrekken aan werkgever
dat uw werknemer (tijdelijk) arbeidsongeschikt is; hoe lang de afwezigheid ongeveer gaat duren; wat de belastbaarheid van uw werknemer is als deze (gedeeltelijk) weer aan het werk gaat; welke eventuele werkaanpassingen gewenst zijn.
Voor het eerste jaar: Ziektegevallen moeten uiterlijk binnen één week na de eerste ziektedag worden gemeld bij de arbodienst of bedrijfsarts. Is de werknemer zes weken ziek, dan moet door de arbodienst of bedrijfsarts een probleemanalyse worden gemaakt.
Onderzoek door de bedrijfsarts
De arts vraagt welke psychische klachten je hebt. De arts stelt vragen om erachter te komen of je bijvoorbeeld een burn-out of een depressie hebt. De arts stelt vragen over hoe je de grip op je leven bent kwijtgeraakt. De arts kijkt wat je zelf al doet om je weer beter te voelen.
Alleen een bedrijfsarts kan bepalen of een zieke werknemer (tijdelijk) arbeidsongeschikt is. Een werkgever kan en mag dat niet beoordelen. Het is dan ook belangrijk dat de werkgever de ziekmelding zo snel mogelijk en bij voorkeur binnen een week aan de bedrijfsarts of arbodienst doorgeeft.
Een bedrijfsarts helpt bij het voorkómen van ziekte, veroorzaakt door werk. Hierin werkt hij samen met andere professionals en de preventiemedewerker. Ben je ziek, dan adviseert de bedrijfsarts over de aanpak. En hij zorgt voor begeleiding tíjdens ziekte.
Een werknemer met stressklachten mag zich gewoon ziekmelden. Deze reden hoeft hij of zij daarbij trouwens niet te geven.
Een burn-out wordt vastgesteld door een huisarts, bedrijfsarts of psycholoog.
Huisarts versus bedrijfsarts
Een huisarts is verantwoordelijk voor de medische behandeling van de werknemer, de bedrijfsarts beslist of de werknemer wel of niet arbeidsongeschikt is.
De bedrijfsarts moet zich houden aan wettelijke privacyregels en mag geen medische informatie of andere privé-informatie van de werknemer aan jou verstrekken. De bedrijfsarts mag je wél informeren over de functionele beperkingen en mogelijkheden van de medewerker en de gevolgen daarvan voor zijn werk.
De bedrijfsarts mag alleen medische informatie bij andere artsen opvragen als je werknemer daarvoor toestemming geeft. Dit geldt ook voor de huisarts van de werknemer. Ook daarmee mag de bedrijfsarts alleen contact opnemen als de werknemer daar toestemming voor heeft gegeven.
Ook kunt u eisen dat uw zieke werknemer naar het spreekuur van de arbodienst of bedrijfsarts komt, als dat mogelijk is. Maar u mag bijvoorbeeld niet van uw werknemer eisen dat die de hele dag thuis is. Ook mag u de arbodienst of bedrijfsarts niet dagelijks laten langskomen als dat niet nodig is.
Veelvuldig ziekteverzuim is op zich geen reden voor ontslag.
Als u zich ziek meldt, krijgt u in eerste instantie vaak te maken met de bedrijfsarts die door de werkgever ingeschakeld wordt. Maar mogelijk heeft ook uw huisarts en/of specialist een mening over uw arbeidsongeschiktheid.