Bij de knop van de automaat vind je de B-stand. Die staat voor Brake of Bremse (Engels respectievelijk Duits). Schakel je die in, dan remt de auto bij het loslaten van het gaspedaal (hoe vreemd dit ook klinkt voor een elektrische auto) meer op de motor af.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Die B staat voor het Engelse brake of Duitse Bremse, oftewel: rem. In deze stand zal de auto op de motor afremmen. Dat is vooral voor (semi-)elektrische auto's handig, want zodra je het gaspedaal loslaat, wordt door het afremmen op de motor het batterijenpakket bijgeladen.
Toyota noemt de B positie van de automaat de ''Stand voor motorremwerking''. In deze stand wordt het rollend vermogen van de auto benut door het accupakket te laden.
De B stand
In deze “Brake” stand, zal de auto meer op de motor afremmen. Dit is vooral handig in auto's die elektrisch of deels elektrisch (hybride) zijn. In deze auto's zorgt het namelijk voor een boost in de regeneratie van elektriciteit in de batterij. Er komt dus sneller stroom terug in de batterij.
De D-stand is de normale stand voor de vlakke weg. De auto rolt bij gas loslaten langer door en zal minder recuperatief remmen. De B-stand is bedoeld voor in bergachtig gebied. De auto remt dan automatisch meer af op de aandrijflijn.
Net zoals auto's met een traditionele versnellingsbak heeft een automaat ook gewoon een rem- en een gaspedaal, die respectievelijk links en rechts zitten. Het ontkoppelingspedaal ontbreekt uiteraard. Op de pook zie je zowel letters als cijfers: D staat voor 'drive' (rijden)
In een automaat zit ook een bedieningshendel waar je de auto mee kunt bedienen, maar in plaats van versnellingen bevat deze hendel de volgende functies: parkeerstand (P = Park), achteruit (R = Reverse), in zijn vrij (N = Neutral) en rijden (D = Drive).
Stand B biedt de mogelijkheid om handmatig te schakelen. Er wordt afgeremd op de elektromotor, wanneer u het gaspedaal loslaat tijdens het opladen van de hybride-accu. Stand B kiest u door de keuzehendel vanuit stand D naar achteren te bewegen.
Verschil met handmatig schakelen
De werking van een automatische versnellingsbak is in theorie niet veel anders dan een handmatige versnellingsbak. Ze doen hetzelfde, alleen gaat het schakelen bij een automaat automatisch.
1) de tweede letter van het alfabet 2) de zevende toon van de diatonische toonladder, de muzieknoot si muziek II B afkorting 1) symbool voor het scheikundig element boor (borium) chemie 2) België opauto's S...
De Toyota Yaris heeft een CVT-systeem als automaat. Dat past goed bij het hybride model.
De Toyota Yaris is een uiterst charmante verschijning, en dat is ook precies wat de naam doet vermoeden. Yaris is namelijk een verbastering van het Griekse woord 'charis', dat je wellicht herkent uit het woord 'charisma'. Daarnaast is het een Griekse meisjesnaam die 'liefdadig' en 'stijl' betekent.
Een halfautomatische versnellingsbak is een systeem waarbij de overbrengingen geregeld worden door elektronische sensoren op bevel van de bestuurder. Het grote verschil tussen een handgeschakelde transmissie en een halfautomatische versnellingsbak is dat er bij de laatste geen koppelingspedaal in de auto te vinden is.
Een Toyota met een automatische versnellingsbak werkt als volgt: Houd de rempedaal ingedrukt en de motor slaat af. Opmerking! Alle systemen in de auto blijven gewoon werken zoals radio, airco en dergelijk.
Zet je auto bij het parkeren altijd in de versnelling, en trek de handrem aan om te voorkomen dat de auto een eigen leven gaat leiden en wegrolt. Dit is een logisch advies voor auto's met een handbak. Auto's met een automaat, daarentegen, hebben meestal een eigen parkeerstand - te herkennen aan de letter P.
Een Toyota Hybrid kan op elektrische energie optreden en tot 115 km/u volledig elektrisch rijden. Het resultaat? Geen brandstofverbruik tijdens elektrische ritten, geen schadelijke emissies uit de uitlaat en vrijwel geruisloos rijcomfort, voor ongeveer de helft van uw ritten in de stad.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
Rijd je een automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf, voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor.
Op 11 mei 1915 laat SKF Volvo als merknaam registreren. Volvo is Latijn voor “ik rol” en komt van het Latijnse werkwoord Volvere. In 1914 wordt op het eiland Hisingen het bedrijf Hisingen Nordiska Kullagerfabriken i Göteborg(NKA) opgericht om met SKF te kunnen concurreren.
De D staat voor diesel, een B voor Brake Energy Regeneration (de mild hybrids) en de T voor Turbo. De cijfers 2, 3, 4, 5 of 6 of 8 geven de motorkracht aan. Hoe hoger het cijfer, des te meer motorvermogen. Tegenwoordig gebruikt Volvo ook de letter P, voor zijn volledig elektrische auto's.
Doorgaans heeft een Automaat de volgende kenmerken: Automaat, Airconditioning, 4 of 5 deuren, Benzine, Zwart, Zilver of Grijs, SUV of Terreinwagen, 15-20 km/l. De huidige gemiddelde prijs van een Automaat is € 15.402.
Niet remmen, niet sturen. Als je met je auto door de wasstraat gaat kun je zelf ook even in de relax-stand. Want je hoeft vooral dingen niét te doen, zoals niet remmen en niet sturen. Wat je wél moet doen is de motor aanlaten, de versnelling in zijn vrij zetten (of in het geval van een automaat, in neutraal zetten).
Tips voor automaten
Rij altijd in de eco-, winter- of de normaalstand, dat zorgt voor een zo vroeg mogelijk opschakelen naar hogere versnellingen. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk. Laat het gaspedaal even iets 'opkomen' als je op snelheid bent. De automaat schakelt dan direct naar een hogere versnelling.