Forensische speurhonden hebben op een afgelegen eilandje in de Stille Oceaan gezocht naar sporen van de verdwenen luchtvaartpioniere. En ze hebben iets gevonden. Amelia Earhart verdween op 2 juli 1937 tijdens haar poging om als eerste vrouw rond de wereld te vliegen.
Een onderzoeksgroep van The International Group for Historic Aircraft Recovery (TIGHAR) stelt echter dat het toestel een noodlanding heeft gemaakt op het eiland Nikumaroro (in het tegenwoordige Kiribati) en dat Earhart en Noonan daar ten slotte zijn omgekomen.
Beatrix de Rijk is de eerste vrouw die haar vliegbrevet haalde (1911). Ze wordt in 1883 geboren in de toplaag van Soerabaja in Nederlands-Indië. Ze leert paardrijden, tennis spelen en auto rijden .
Enkele jaren na de verdwijning werden op Nikumaroro menselijke resten gevonden. Evenals een vrouwenschoen, balsem, een sextant en restanten van een kampement. Dat zou erop kunnen duiden dat Earhart een noodlanding heeft gemaakt op het onbewoonde eiland, waar ze uiteindelijk is overleden aan honger of verwondingen.
Je kunt vrouwelijke vormen gebruiken of sekseneutrale. Maar Verbiest zelf kiest voor de derde mogelijkheid: namelijk voor de 'statusrijkste', dus mannelijke vorm. Bij haar wordt het dus niet: pilote of chirurge, maar blijft het gewoon: piloot en chirurg, ook als vrouwen die beroepen uitoefenen.
Gemiddeld verdien je als piloot bij de KLM een salaris van tussen de € 100.000 tot € 150.000 per jaar, maar dit kan oplopen tot wel € 250.000. KLM behoort daarbij tot één van de best betalende luchtvaartmaatschappijen voor piloten. Een co-piloot verdient gemiddeld € 112.000 per jaar.
Op dit moment is het om operationele redenen (lees: veiligheid) nodig dat de cockpit telkens volledig bezet is. Dat geldt ook op lange vluchten, waar de werkdruk op sommige momenten niet zeer hoog is. Daarom moeten er altijd één of twee extra piloten mee, om zo bij toerbeurt in de cockpit plaats te nemen of te rusten.
Op 20 mei 1927 onderneemt piloot Charles Lindbergh een bijzondere vlucht. Hij vliegt als eerste in zijn eentje non-stop over de Atlantische oceaan: van New York naar Parijs.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers bevestigt dat het slecht gesteld is met het aantal vrouwelijk piloten. In Nederland ligt het percentage op 6 procent. Er zijn net iets meer dan 200 vrouwelijke piloten in Nederland.
Van alle piloten ter wereld is maar 5.3% vrouw. Hoewel vrouwen nu vaker werken in een overwegend mannelijke beroepssector, kiezen de meeste vrouwen voor sociale sectoren zoals de zorg of het onderwijs. Mannen, daarentegen, kiezen vaak voor beroepen in de bètatechniek.
Ook KLM komt voor in de lijst. Met 5,2 procent vrouwelijke piloten staat de Nederlandse maatschappij op de zesde plaats, net onder Tui, waar 5,3 procent van de piloten geen man zijn.
Nu is nog 9 procent van de piloten bij Transavia vrouw. "En het moeten er nog meer zijn", zegt Metz. Het blijft lastig om vrouwen binnen te krijgen.
Als vooropleidingseis geldt minimaal een havo-diploma met Engels en wis- en natuurkunde. Ook met een mbo-diploma, mits in een technische richting, is het mogelijk toegelaten te worden.
Onze vliegopleiding bestaat uit vier fasen, die samen ongeveer twee jaar in beslag nemen: Een basistheorie opleiding van 2 maanden op Eelde. Gedurende 13 maanden volg je theorie gecombineerd met een éénmotorig vliegtraject op Eelde. Een meermotorig vliegtraject in Eelde van ongeveer 5 maanden.
De eerste gemotoriseerde vlucht
Na jaren van experimenteren met zweefvliegtuigen en daarna met toestellen met een motor, lukte het de broers Orville en Wilbur Wright op 17 december 1903 om een stukje te vliegen.
Hij was de zoon van Charles August Lindbergh en Evangeline Lodge Land. In de jaren twintig was hij in de burgerluchtvaart als luchtpostpiloot werkzaam. Wereldberoemd werd hij door op 20 en 21 mei 1927 non-stop over de Atlantische Oceaan van New York naar Parijs te vliegen in zijn vliegtuig met de naam Spirit of St.
Het is donderdag precies 110 jaar geleden dat de Fransman Louis Blériot als eerste in een vliegtuig over Het Kanaal vloog.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
's Werelds snelste 'gewone' straalvliegtuig is de SR-71 Blackbird. Maar het raketvliegtuig is nog sneller. de verbranding te weinig zuurstof in de dampkring is. Tijdens de Koude Oorlog gebruikten de Amerikaanse luchtmacht en de CIA de Blackbird om foto's te maken van Sovjetbases en Noord-Vietnam.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Salaris chirurg
Ter indicatie: als beginnend afgestudeerde in dienst van een algemeen ziekenhuis verdien je, conform de Arbeidsvoorwaarden Medisch Specialisten (AMS), per jaar een bruto salaris van ongeveer € 70.000,- voor een 45-urige werkweek. Het salaris kan oplopen tot zo'n € 130.000,-.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Wat is de minimum en maximum leeftijd om piloot te worden? De minimumleeftijd om piloot te worden is 17 jaar. Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar.