Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
De Shell Recharge laadpas is de meest geaccepteerde pas in Europa en daarom erg handig om hoe dan ook mee te nemen tijdens jouw autoreis door Europa. De pas wordt geaccepteerd in 35 Europese landen.
Duitsers betalen thuis voor hun stroom zo'n 0,30 € / kWh, de hoogste prijs van Europa. Mocht je met de camping, het hotel of de verhuurder van je vakantiehuis afspraken maken over het laden daar, houd dan rekening met deze prijs.
Naast de nieuwe winkels, installeert Lidl nieuwe laadpalen enkel bij de winkels die al zonnepanelen op hun dak hebben. Dat geldt ook voor de distributiecentra waar Lidl laadpunten voorziet voor medewerkers, zowel voor de fiets als voor de wagen.
Snel én voordelig laden bij McDonald's
€ 0,5014 per kWh, incl. btw. Onze kennis van opladen en de bereikbaarheid van McDonald's: die combinatie geeft elektrisch rijden een enorme boost. “Om alle Nederlanders elektrisch te kunnen laten rijden, is een goed oplaadnetwerk met genoeg en goed bereikbare laadpalen belangrijk.
Thuis vaak nog het goedkoopst
Als je thuis een eigen laadpunt hebt, ben je over het algemeen het goedkoopst uit. Maar let op: dit is wel afhankelijk van het energiecontract dat je op het moment hebt. Heb je een contract met vaste tarieven en heb je dat voor oktober 2021 afgesloten dan zit je meestal nog goed.
Wederom vaak bij de Lidl, maar ook bij supermarkten Aldi Süd en Kaufland vind je vaak gratis snelladers. Mocht je in Duitsland een bezoek willen brengen aan de IKEA, dan kun je daar dikwijls ook gratis je elektrische auto volgooien met stroom.
Langs de snelwegen staat met regelmaat een snellaadstation. Je elektrische auto opladen in Duitsland kan vaak langs de snelweg of net daarbuiten: bij een Raststätte. Ook vind je in Duitsland (soms gratis) laders bij Lidl of Kaufland. Om deze laders te activeren heb je vaak wel een laadpas of App nodig.
Shell Recharge
De app laat je zien waar je publieke laadpalen door heel Europa kunt vinden. De laadservices bieden toegang tot meer dan 300.000 laadpunten in heel Europa. De app geeft informatie over de beschikbaarheid, laadsnelheid en tarieven.
Ad hoc laden betekent laden zonder laadpas, dit kan bijna overal in Europa. Bij publieke laadpunten van Shell Recharge kun je eenvoudig een laadsessie starten door de QR-sticker op het laadpunt te scannen en online te betalen met je VISA of mastercard.
Het aantal openbare laadpalen in Duitsland ligt nu op ongeveer 27.730.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Opladen aan een openbare laadpaal
Die tarieven verschillen per laadpaal en per aanbieder, maar bij de meeste laadpalen betaal je tussen de € 0,30 en € 0,60 per kWh. Handig om te weten: voor een volle accu van 50 kWh en met een stroomtarief van € 0,40 betaal je dus 50 x € 0,40 = € 20.
Nummer 1 laadpas elektrische auto: PLUGSURFING
Plugsurfing is niets voor niks de beste laadpas met de grootste dekking. Plugsurfing is de volledigste Europese aanbieder. Zij zijn werkzaam sinds 2012 in deze markt en hebben een groot en betrouwbaar netwerk opgebouwd met hun laadpassen.
De beste vertalingen van oplaadpunt in het woordenboek Nederlands - Duits zijn: Stromtankstelle . In-context vertalingen van oplaadpunt hebben minimaal 201 vertaalde zinnen.
01 februari 2021 Zorgeloos op weg met een elektrische auto. De ANWB Routeplanner is nu ook te gebruiken om een route te berekenen voor stekkerauto's. Je krijgt dan een route inclusief laadstops en laadtijd.
Snellaadstations in Nederland
Bijvoorbeeld bij Shell, Gamma, McDonald's en Vattenfall vind je snelladers. Ook de bekende aanbieders Ionity en Fastned breiden uit. Even snel je auto opladen wordt dus steeds toegankelijker.
Wat kost het laden bij Fastned? Laden bij Fastned kan tegen een tarief van €0,59* per kWH. Het is niet niet verplicht om een account aan te maken. Laden via een abbonnementsvorm in combintatie met Travelcard is niet mogelijk.
Snel opladen langs de snelweg: 9 tot 10 cent per kilometer
De meeste snelladers gaan daarom ook maar tot maximaal 80 procent. Opladen bij een snellader is een stuk duurder dan thuis: ongeveer 69 cent per kWh bij opladers van FastNed of Allego (inclusief btw).
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.