Lidl biedt gratis snelladen aan, maar ook betaalde snelladers van partijen zoals Allego, Fastned, Ionity en Luminus zijn prima te vinden rondom en tussen de grote Vlaamse steden.
Tot slot: Gratis opladen kan je tegenwoordig bij heel wat winkelketens: IKEA, Lidl, Delhaize, McDonalds, Decathlon, Aveve, etc maar ook steeds meer bedrijven laten hun bezoekers gratis laden. Ook restaurants en hoteluitbaters kennen de voordelen.
Momenteel (2021) zijn er 8 Ionity-laadstations in België: Le Roeulx en Froyennes (Doornik) in Henegouwen, Veurne in West-Vlaanderen, Wetteren in Oost-Vlaanderen, Vilvoorde in Vlaams-Brabant, Bierset en Soumagne (Tignée) in de provincie Luik en Tellin in de provincie Luxemburg.
Voor die 800 volt kun je helaas nog lang niet bij alle snelladers terecht. Ionity, de joint venture waar ook Porsche, Hyundai en Kia aan meedoen biedt deze laders wel aan. Porsche is bezig met een eigen snellaadnetwerk dat uiteraard op 800 volt werkt en ook Hyundai is bezig om soortgelijke laadstations te ontwikkelen.
Met die snellader kan iedereen zijn of haar elektrische wagen of fiets gratis van elektriciteit voorzien, zonder kaartje, pasje of andere rompslomp. En gratis bestaat wél, want ook andere winkelketens zoals Delhaize en Ikea leveren kosteloos stroom aan wie dat wil.
Naast de nieuwe winkels, installeert Lidl nieuwe laadpalen enkel bij de winkels die al zonnepanelen op hun dak hebben. Dat geldt ook voor de distributiecentra waar Lidl laadpunten voorziet voor medewerkers, zowel voor de fiets als voor de wagen.
Snel én voordelig laden bij McDonald's
€ 0,5014 per kWh, incl. btw. Onze kennis van opladen en de bereikbaarheid van McDonald's: die combinatie geeft elektrisch rijden een enorme boost. “Om alle Nederlanders elektrisch te kunnen laten rijden, is een goed oplaadnetwerk met genoeg en goed bereikbare laadpalen belangrijk.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Snelladen = niet goed? Hoe de wagen wordt opgeladen, speelt volgens het onderzoek ook een rol. Snelladen zou namelijk niet zo goed zijn voor de batterijcapaciteit. Verrassend genoeg zou de aard van het gebruik van de auto geen of zeer weinig invloed hebben op de levensduur van de accu.
U kunt uw elektrische auto ook gratis opladen bij bepaalde oplaadpunten die door de lokale autoriteiten zijn geïnstalleerd, deze zijn vaak te vinden op de parkeerplaatsen van gemeentehuizen of op openbare parkeerterreinen in de stad.
Thuis vaak nog het goedkoopst
Als je thuis een eigen laadpunt hebt, ben je over het algemeen het goedkoopst uit. Maar let op: dit is wel afhankelijk van het energiecontract dat je op het moment hebt. Heb je een contract met vaste tarieven en heb je dat voor oktober 2021 afgesloten dan zit je meestal nog goed.
Elektrische voertuigen die parkeren op een parkeerplaats voor elektrische voertuigen, maar ondertussen niet opladen, begaan geen overtreding, tenzij er een apart onderbord stelt dat je er enkel mag geparkeerd staan terwijl je effectief laadt (al dan niet met een tijdsbeperking, bv. maximum 3 uur).
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
Snel laden, snel weg
In Vlaanderen zijn de doorgaande routes, zoals de E25 en de E19 naar Parijs, prima voorzien van snelladers. Lidl biedt gratis snelladen aan, maar ook betaalde snelladers van partijen zoals Allego, Fastned, Ionity en Luminus zijn prima te vinden rondom en tussen de grote Vlaamse steden.
U betaalt in België ongeveer € 3,85 tot € 4,25 per 100 kilometer om uw elektrische wagen thuis te laden. De laadtarieven van publieke laadpalen variëren in ons land van ongeveer € 7,35 tot € 12,75 per 100 kilometer. Het goedkoopste elektriciteitstarief is ergens tussen € 0,17 tot € 0,25 per kWh.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Tip: laad hier niet meer dan 80% vol. Een snellader is niet bedoeld om de auto helemaal op te laden, maar om je (volgende) bestemming te halen. Een auto laadt het snelst als hij helemaal leeg is - na 50-80% daalt het laadvermogen.
Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB). Lees meer over de belastingvoordelen van elektrisch rijden.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Lidl maakt het bestuurders gemakkelijk: een pasje of abonnement is niet nodig. De stekker in de wagen steken volstaat. Het zijn allemaal snelladers waar zowel batterijen op wisselstroom (AC) als op gelijkstroom (DC) kunnen opgeladen worden.
Gratis laden op groene stroom van eigen zonnepanelen op dak van de nieuwe Lidl, tijdens openingstijden. Laden kan maximaal 30 minuten.
Vandaag staat de teller al op 61 palen. Dit jaar komen er dus nog 39 nieuwe bij. De komende weken en maanden krijgen volgende Lidl-filialen er een laadpunt bij: Maldegem, Roeselare, Koekelare, Harelbeke, Putte, Braine-Le-Château, Montegnée, Comines, Charleroi.