Een complete voorraad kleding wordt dus overbodig en blijkt gewoon vernietigd te worden. Overigens geldt dit al langere tijd voor de fast fashion ketens zoals Primark die door de snelle wisseling van collecties regelmatig grote hoeveelheden kleding vernietigen.
Het enige wat hij kan doen is de goederen opslaan en proberen er volgend najaar vanaf te komen. De situatie is vergelijkbaar in veel andere landen. Overal waar winkels gesloten zijn, blijven er restanten liggen die ergens heen moeten. Dit betekent dat het aanbod van restvoorraden enorm is, maar dat de vraag laag is.
Kleding verbranden gebeurt meestal in een afvalenergiecentrale; de kleding gaat verloren en wordt omgezet in energie. Dit klinkt misschien als een enigszins duurzame oplossing, maar niets is minder waar.
Zo'n 70 procent belandt op de afvalberg' Een bittere grap uit de modewereld: als door de klimaatverandering de zeespiegel stijgt, kunnen we tenminste droog schuilen op de bergen ongedragen kleren die modebedrijven weggooien.
Het verwerken van de materialen in de fabriek is ook vervuilend, want verven gebeurt met schadelijke verfstoffen en het water wordt nog al te vaak ongefilterd terug in een rivier gegooid. Daarbij komt dan nog het vervoeren van de materialen én van het eindproduct, over de hele wereld.
We kopen schoonheid, veiligheid, gezondheid, bewondering, levendigheid, intelligentie. En deels lukt dat ook. Genoeg geld hebben om rond te komen en te kunnen doen wat je wilt, is inderdaad een voorwaarde voor geluk. Mensen met lagere inkomens zijn minder gelukkig en tevreden dan mensen met hogere inkomens.
„De artikelen die niet worden verkocht, bijvoorbeeld als het seizoen voorbij is en het weer zich anders heeft gedragen dan de tendens, gaan terug naar de leverancier of door naar opkopers. Onze opkopers verkopen de producten veelal in een outlet. Artikelen die niet meer te verkopen zijn, gaan naar een goed doel.”
In dat geval heb je twee opties: je kunt je retourzending via H&M online doen of je items in de winkel retourneren. Als je in de winkel retourneert, krijg je dan het aankoopbedrag terug in de vorm van een tegoedbon. Als je een tegoedbon ontvangt, moet je nog steeds de openstaande factuur betalen.
Vroeger was de exclusiviteit van een merk vele malen belangrijker dan tegenwoordig. Een mooi voorbeeld hiervan is Burberry. In plaats van een uitverkoop, verbrandden zij hun overgebleven voorraad. Ze pakten nog liever verlies in geld, dan verlies in imago.
Groothandel: een groothandel koopt grote partijen kleding in bij fabrikanten en slaat deze lokaal op. De prijzen zijn iets hoger zijn dan die van fabrikanten, maar hier kun je meerdere bestellingen bij verschillende fabrikanten samenvoegen tot een grote bestelling.
Maar als je in de winter zomerkleding wilt kopen moet je toch echt online gaan winkelen. Een aantal favoriete online webshops zijn hierbij voor mij: Zalando, Topshop, Asos, Levi's en H&M. Doordat je alles buiten het seizoen gaat kopen zorgt dit vaak voor een fijne bijkomstigheid namelijk KORTING. Bestel voldoende.
In 2019 is 554 kiloton textiel als afval weggegooid of als tweedehandsartikel geëxporteerd. In 2019 werd via de gemeenten 86 kiloton textiel gescheiden ingezameld. Daarnaast werd 174 kiloton textiel via het restafval weggegooid.
Consumenten kopen gemiddeld 46 kledingstukken per jaar. In de gemiddelde Nederlandse kledingkast hangen tussen 150 en 200 stukken kleding. En daarnaast gooien we ook nog 40 kledingstukken per persoon weg elk jaar!
Het nieuwe modeseizoen staat voor de deur: hoog tijd om je kledingkast eens aan een kritische blik te onderwerpen.
Wanneer deze in een winkel wordt geretourneerd, wordt het product alsnog in de fysieke voorraad gebracht. Maar als deze per post wordt teruggestuurd, komt deze in het distributiecentrum terecht. Er wordt dan gekeken of het product opnieuw in de online voorraad kan worden geplaatst.
Bij een retour heeft een bedrijf die kosten al voor niets gemaakt. Bij een retourzending komen er opnieuw de vervoerskosten bij, een inspectie van het pakketje, netjes maken (knopen vastmaken, haren verwijderen), en het weer inpakken. In totaal kost dit Nederlandse webshops tientallen miljoenen per jaar.
Wanneer de klant een artikel retour meldt in zijn koopaccount, kan hij automatisch een retourlabel downloaden voor een brievenbuspakje of pakket. Daarna plakt hij deze op de zending en stuurt hij de bestelling retour. Pas wanneer de retourlabel daadwerkelijk gebruikt is, worden er bij jou kosten voor gerekend.
Je kunt je bestelling gratis retourneren in elke Zara-winkel in dezelfde markt/regio waar je je aankoop hebt gedaan. Je hoeft alleen maar de artikelen die je wilt retourneren mee te nemen samen met de aankoopbon. Je kunt hem afdrukken of je ZARA-QR laten zien, die je vindt in de sectie 'Aankopen' in de Zara-app.
Bijna de helft van mensen die online winkelen stuurde in 2020 iets terug, en dat valt mee. Nederlanders stuurden in 2020 bijna 23 miljoen online bestelde pakketjes retour, 7 procent van het totaal. Dat is minder dan voorheen, ondanks de coronacrisis en bijbehorende hausse aan online bestellingen.
Zolang ze verzegeld zijn, mag je hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico's gewoon terugsturen. Heb je de verzegeling (meestal in de vorm van folie of een sticker) verbroken, dan mag de webwinkel het retourneren weigeren. De winkel moet je hier wel vooraf op gewezen hebben.
Doe iets anders met je tijd
Probeer dan in elk geval om de leegte, de verveling, het ongemak of wat je ook ervaart te vullen met iets anders dan shoppen. Probeer winkelen en kopen puur te zien als een functionele handeling voor als je iets nodig hebt, niet als een tijdverdrijf of hobby op zich.
Broeken kun je het beste na twee keer dragen wassen. Vaak is de pasvorm iets uitgerekt, zijn er plooien in gekomen of zit er een vlek in (oeps). Door hem te wassen zit hij de volgende keer weer perfect.
China is verreweg de grootste exporteur van kleding in de wereld. Vanaf 1979 stelde de Volksrepubliek China zich meer open voor internationale handel via flinke economische hervormingen.