Het kunststof wordt vermalen, waarna dit granulaat gebruikt wordt voor de productie van nieuwe accuomhulsels. Het lood wordt omgesmolten en verder gezuiverd waarna het verder verwerkt kan worden in de metaalindustrie. Veel lood uit oude accu's wordt ingezet als grondstof voor nieuwe accu's.
Als een accu na lange tijd niet meer bruikbaar is in een auto, dan is hij nog steeds goed genoeg voor een tweede leven. Pas daarna wordt hij gerecycled en wel zodanig dat bijna alle grondstoffen kunnen worden hergebruikt. Het accupakket van een elektrische auto is met afstand het grootste en duurste onderdeel.
6. Maar die accu's zijn toch heel vervuilend? Het kost meer energie om een elektrische auto te fabriceren dan een brandstofauto. Het levert meer vervuiling op: 10,5 ton CO2-equivalenten tegenover 8 ton, met name door de accu's.
Voor het inleveren van een oude accu krijgt u bij Van Pelt Recycling gemiddeld €7,50. Belangrijk is dat op de oude accu "PB" te vinden is, vaak op de zijkant. Dit geeft aan dat het een accu met lood is. Accu's zonder lood, bijvoorbeeld van fietsen, kunnen niet ingeleverd worden.
Batterijen en accu's kunnen ook altijd bij de milieustraat van de gemeente worden ingeleverd. Ingezamelde accu's gaan naar verschillende gecertificeerde verwerkers die ze veilig verwerken. Deze fabrieken winnen metalen, zoals nikkel, kobalt en lood, terug uit de accu's.
Accu vervangen
Helaas kun je een accu niet repareren, en moet je een defecte auto accu dus altijd laten vervangen zodat je weer lekker kunt rijden in jouw auto. De kosten voor het vervangen van de accu liggen tussen de 100 en 270 euro.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Een vrachtwagen heeft een batterijpakket van 500kWh aan boord. Die batterij woog in 2020 ongeveer 3.500kg. In 20230 zal die ongeveer 1.750kg wegen. Op dit moment weegt die batterij 3.000kg.
Ga je voor een nieuwe fietsaccu? Dan kun je de oude accu inleveren bij de winkel waar je je nieuwe accu koopt. Producenten hebben namelijk de wettelijke plicht om hun op de markt gebrachte batterijen en accu's weer in te nemen en te recyclen. Oude accu's kun je ook inleveren bij de milieustraat van je gemeente.
Groene diesel, bijvoorbeeld gemaakt van frituurvet, stoot per gereden kilometer bijna drie keer minder CO2 uit dan een elektrische auto. Dat blijkt uit een rapport van Studio Gear Up, een onderzoeksbureau voor duurzame brandstof. Het bureau adviseert de overheid om meer in te zetten op CO2-neutrale brandstoffen.
Over de hele levensduur zorgt een elektrische auto flink minder CO2-uitstoot dan een benzineauto, zo'n 60 procent. Daar is de productie van de batterij, auto en het gebruik (220.000 kilometer rijden) in meegerekend. Daarbij is de CO2-emissiefactor voor de stroommix van 2022-2040 aangehouden.
De remblokken en de banden zorgen voor vervuiling en de elektriciteit die je verbruikt is niet 100% “groen”. Daarnaast zijn er nog de batterijen: die bestaan vooral uit zware metalen. Een kanttekening: volgens T&E verspillen EV's minder grondstoffen dan modellen met een verbrandingsmotor.
Omdat lithium batterijen extreem gevaarlijk zijn en in de brand kunnen vliegen bij de geringste schade, is een veilige manier van recyclen noodzakelijk!
De kostbare metalen die zich in de cellen van een lithium-ion-accu bevinden, kunnen alleen op professionele wijze worden gerecycled. U leest hier waarom het recyclen van een lithium accu zo ingewikkeld is en hoe u eraan kunt bijdragen dat er meer grondstoffen worden hergebruikt.
Als de batterijen niet goed verzameld worden, kunnen ze ook niet gerecycleerd worden. We zien vaak terugkomen dat slechts 5% van alle Europese lithium-ion batterijen gerecycleerd worden. Dit getal komt uit een studie van 2010 en is sindsdien zelf vaak gerecycleerd.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.
Waarom heeft een personenwagen een 12 volt en een vrachtwagen een 24 volt systeem? Het antwoord op deze vraag is het vermogen dat door de accu's geleverd kan worden voor het starten van de vrachtwagen. Een vrachtwagen heeft een veel zwaardere motor dan een personenwagen en derhalve ook een veel zwaardere startmotor.
Grofweg kunnen we stellen dat een elektrische vrachtwagen een actieradius heeft tussen de 220 en 400km. (2022) Daarmee kunnen we al veel vrachtwagens in Nederland elektrificeren. Een vrachtwagen die jaarlijks 80.000km aflegt en dat doet in 265 dagen, rijdt gemiddeld iets meer dan 300km per dag.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Een auto accu van VMF, Varta, Odyssey, Optima of Exide is gemaakt van de beste zodat de auto accu betrouwbaar is en lang mee zal gaan. Er zijn verschillende lijnen auto accu's van verschillende merken, bijv. VMF Green System accu auto, Varta Siver Dynamic, Varta Blue Dynamic, Varta Black Dynamic.
Lever je lege batterijen in en maak elke maand kans op meer dan 100 prijzen! Je kent het vast wel: lege batterijen die overal rondslingeren. In de fruitschaal, de krantenbak, de keukenla of dat jampotje in de schuur.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.