Als een accu na lange tijd niet meer bruikbaar is in een auto, dan is hij nog steeds goed genoeg voor een tweede leven. Pas daarna wordt hij gerecycled en wel zodanig dat bijna alle grondstoffen kunnen worden hergebruikt. Het accupakket van een elektrische auto is met afstand het grootste en duurste onderdeel.
Een elektrische auto heeft geen uitlaat waar schadelijke afvalstoffen uitkomen, toch zijn ook elektrische auto's niet klimaatneutraal. Zo wordt tijdens de productie van de accu veel CO2 uitgestoten en is ook de productie van elektriciteit niet vrij van uitstoot.
Na de inzameling komen de accu's bij een gespecialiseerd verwerkingsbedrijf terecht. Hier worden ze in een bepaalde bunker gestort waar het omhulsel afbreekt en het accuzuur vrijkomt. Dit zuur wordt meteen opgevangen en kan onder andere gebruikt worden voor het scheiden van metalen in productieprocessen.
In Nederland is het verwerken van gebruikte hoogvoltaccu's goed geregeld. Autofabrikanten kunnen het recyclen zelf doen of laten verzorgen door ARN (Auto Recycling Nederland). Na inname van de accu wordt gekeken of hij kan worden hergebruikt of moet worden gerecycled.
De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto. De gemiddelde prijs voor één accupakket is 4400 euro en kan in sommige gevallen zelfs oplopen tot 13.000 euro.
Onderzoek onder Tesla-rijders wijst uit dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit hebben. En nieuwere onderzoeken wijzen uit dat de meeste nieuwe elektrische auto's in de eerste 500.000 kilometer minder dan twintig procent van hun accucapaciteit verliezen.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Omdat lithium batterijen extreem gevaarlijk zijn en in de brand kunnen vliegen bij de geringste schade, is een veilige manier van recyclen noodzakelijk!
In de regel beginnen recyclingprocessen met de handmatige demontage van het lithium-ion-accusysteem. Daarna volgen verdere stappen zoals sorteren, versnipperen en thermisch smelten. Volgens de huidige stand van de techniek kunnen de meeste materialen vandaag al worden gerecycled.
Als de batterijen niet goed verzameld worden, kunnen ze ook niet gerecycleerd worden. We zien vaak terugkomen dat slechts 5% van alle Europese lithium-ion batterijen gerecycleerd worden. Dit getal komt uit een studie van 2010 en is sindsdien zelf vaak gerecycleerd.
Als een accu na lange tijd niet meer bruikbaar is in een auto, dan is hij nog steeds goed genoeg voor een tweede leven. Pas daarna wordt hij gerecycled en wel zodanig dat bijna alle grondstoffen kunnen worden hergebruikt. Het accupakket van een elektrische auto is met afstand het grootste en duurste onderdeel.
Voor het inleveren van een oude accu krijgt u bij Van Pelt Recycling gemiddeld €7,50. Belangrijk is dat op de oude accu "PB" te vinden is, vaak op de zijkant. Dit geeft aan dat het een accu met lood is. Accu's zonder lood, bijvoorbeeld van fietsen, kunnen niet ingeleverd worden.
Bel de hulpdiensten. Zij zullen de sleepdienst naar je toe sturen. De sleepdienst sleept je naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Dit kan een snellader zijn, maar ook een gewone openbare laadpaal.
Nadelen elektrisch rijden
Tanken is zo gebeurd, het opladen van een auto neemt helaas meer tijd in beslag. Het kan zomaar 6 tot 10 uur duren voor de accu weer helemaal vol is. Wanneer je thuis een eigen laadpaal hebt, is dit waarschijnlijk niet zo'n probleem, maar wanneer je onderweg bent is dit geen optie.
De remblokken en de banden zorgen voor vervuiling en de elektriciteit die je verbruikt is niet 100% “groen”. Daarnaast zijn er nog de batterijen: die bestaan vooral uit zware metalen. Een kanttekening: volgens T&E verspillen EV's minder grondstoffen dan modellen met een verbrandingsmotor.
En wat blijkt? Elektrische auto's stoten in Europa bijna drie keer minder CO2 uit dan vergelijkbare benzine- en dieselauto's. Maar dat is niet het hele verhaal. Hoe schoon je auto is, hangt namelijk ook af van waar je bent en van waar je auto vandaan komt.
TES claimt dat dit proces heel goed werkt: 90 procent van het gewicht van een batterij is zo herbruikbaar, en het lithium is 99 procent puur. De batterij-industrie kan dit metaal weer gebruiken, en zo is het cirkeltje rond.
Maar wat zijn precies de risico's en hoe voorkomt u ongelukken? Lithium-ion accu's kunnen brand veroorzaken. Dit kan het gevolg zijn van een thermische of elektrische overbelasting of van een mechanische beschadiging, in combinatie met een hoge energiedichtheid van de accu.
Bij het delven van lithium komen allerlei schadelijke stoffen vrij, vertelt Djurdjevic, zoals teer en kwik. In het verwerkingsproces worden zoutzuur en zwavelzuur gebruikt. Dat kan allemaal in lucht, bodem en water terechtkomen.
Lever je lege batterijen in en maak elke maand kans op meer dan 100 prijzen! Je kent het vast wel: lege batterijen die overal rondslingeren. In de fruitschaal, de krantenbak, de keukenla of dat jampotje in de schuur.
Inleveren bij de vakhandel of laten ophalen – regelingen voor bedrijven. Om de grondstoffen van lithium-ion-accu's te kunnen recyclen, moeten ze bij een inleverlocatie worden afgegeven.
De gesorteerde batterijen gaan naar verschillende recyclers in Europa. Zij verpulveren de batterijen waarna ze in een vacuüm-oven gaan op 850 graden Celsius. Zo winnen we grondstoffen terug uit de batterijen. Met deze grondstoffen kunnen we nieuwe producten maken, zoals een pan, fiets of kaasschaaf.
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.