Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Neem contact op met de postbezorger
De postbezorger stelt dan een onderzoek in naar het verdwenen pakket. Levert dit niets op, dien dan een klacht in bij de bezorgdienst.
Op onze internationale track & trace-website vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de bestemming, track & trace-code en je postcode in, en je ziet direct wat de status is. Moet er inklaringskosten worden betaald? Dan bezorgen we je pakket rechtstreeks bij een PostNL-punt.
Hoe lang duurt inklaren? Het inklaren kan soms best lang duren, maar de douane mag een pakket maximaal 30 dagen vasthouden. Als er geen illegale items in je pakket zitten, krijg je het pakket dus in ieder geval binnen 30 dagen thuis.
Komt een pakket van buiten de EU Nederland binnen? Dan maakt de douane een selectie van de pakketten die gecontroleerd worden. Als jouw zending gecontroleerd wordt, wordt een berekening gemaakt van de kosten die je moet betalen. Als deze betaald zijn, wordt je pakket door DPD verwerkt en verder bezorgd.
Bel dit nummer als u vragen hebt over douanezaken. Bijvoorbeeld over internetaankopen, souvenirs kopen in het buitenland en invoertarieven.
Zodra er meer informatie over jouw zending bekend is of er meer informatie nodig is, zal de tracking code resultaat geven op internationalparceltracking.com en in de app van PostNL. Hoe lang de inklaring duurt is afhankelijk van het aantal bestellingen die er worden gedaan en ingeklaard moet worden.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
Je mag voor maximaal € 430,- aan spullen van buiten de EU invoeren. Over alles wat daarboven komt, betaal je belasting. Ook over een teveel aan sigaretten, tabak of drank betaal je belasting. Hoeveel sigaretten of (sterke) drank je mag invoeren, hangt af of je Nederland binnenkomt vanuit de EU of daarbuiten.
Plaats je via internet een bestelling, dan is het de verantwoordelijkheid van de webwinkel dat het artikel correct bij je wordt bezorgd. In principe is de webwinkel dan ook aansprakelijk als het pakket verloren raakt.
Jaarlijks verdwijnen tienduizenden postpakketten in het niets. Ze raken kwijt of worden gestolen. Met de explosieve groei van het online shoppen groeit ook het aantal verdwenen pakketen snel.
Het antwoord is in feite heel eenvoudig: de winkelier is verantwoordelijk en is verplicht om jou de aankoopprijs terug te betalen. Ook als de fout bij het bezorgbedrijf ligt of je buren het pakketje achterhouden.
Heeft u een brief of pakket verstuurd, maar is deze niet bezorgd of veel te laat bezorgd? Dan kunt u een klacht indienen bij het postbedrijf. U kunt hiervoor gebruik maken van de voorbeeldbrief Klacht aan postbedrijf als verzender op Consuwijzer.nl.
Ook als de post of het pakket is kwijtgeraakt door grof nalatig of opzettelijk handelen van PostNL kan PostNL aansprakelijk zijn voor het kwijtgeraakte poststuk of pakket.
Neem in dat geval eerst contact op met de afzender. Bijvoorbeeld de klantenservice van de webshop of het platform waar je het pakket hebt besteld, of met de persoon die je het heeft toegestuurd. Zij helpen je verder en kunnen bij DHL een onderzoek opstarten als er iets mis is.
Er is iets misgegaan waardoor we de zending niet volgens plan konden bezorgen. Dit gebeurt héél soms bij onverwacht grote drukte. Als je nu kijkt op track & trace, vind je daar het juiste bezorgmoment.
Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer. We doen ons best om je pakket of post vandaag nog te bezorgen (uiterlijk 22.00 uur). Is je zending niet bezorgd?
Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer. We doen ons uiterste best je pakket op de geplande bezorgdag te bezorgen (uiterlijk 21.30 uur). Mocht dit uitzonderlijk niet lukken, dan doen wij dit de eerstvolgende bezorgdag.
Als jij begrijpt dat het proces maximaal 30 dagen kan duren snap jij ook dat een pakketje zeker niet binnen 2 weken al verwacht kan worden. Uitzondering is dan wel weer wanneer je een pakketje bij AliExpress koopt wat van binnen de EU wordt verzonden.
PostNL werkt daarvoor samen met lokale vervoerders in de landen waarnaar je verzendt. Pakketten zijn standaard verzekerd voor 60% van de verkoopwaarde en tot €500.
De betekenis van inklaren is het aangifte doen bij de douane van goederen die binnenkomen bij de grens. Bij uitklaren gaat het om het tegenovergestelde: het melden bij de douane van goederen die het land verlaten.
Met Track & Trace kunt u uw aangetekende post of pakket tot de bestemming volgen met ons online internationale tracking systeem. Als u wilt weten waar het zich precies bevindt, vult u uw unieke barcode in. Met een paar muisklikken weet u dan of uw item onderweg is of de bestemming al heeft bereikt.
Contant geld
Reist u buiten de EU met € 10.000 of meer? Dan moet u aangifte doen bij de Douane, zodat de Douane weet dat u het geld bij zich heeft. U hoeft bij de Douane geen belasting over het geld te betalen. Het bedrag van € 10.000 kan ook in andere valuta zijn, of goud of gouden munten.
Op het vliegveld of in de haven worden de pakketten verdeeld over de loodsen van de verschillende koeriersdiensten. Wordt uw pakket vanuit het buitenland verzonden door een internationale koeriersdienst (bijvoorbeeld DHL/TNT)? Dan gaat het naar die koerier. Anders komt het meestal bij PostNL terecht.