Als je de wc doortrekt in een vliegtuig, dan hoor je een hard zuigend geluid. De poep en plas worden vanuit de wc-pot door het hele vliegtuig gezogen en verzameld in een grote afgesloten afvalbak achterin het vliegtuig.
Als je de wc hebt doorgetrokken, waar blijft je drol dan? Ja, in het riool.
Gizmodo legt het uit: „Als je doortrekt, opent de klep in de toiletpot. Daardoor komt je behoefte in een pneumatisch vacuüm. Alles wordt daarna weggezogen en belandt in een tank waar ruim 750 liter in kan.” De toiletten zijn bedekt met Teflon, waardoor de boel niet plakt.
De vliegtuigen zijn voorzien van drie toiletten: één vooraan en twee achteraan.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
Een vliegtuigdeur kan tijdens een vlucht geopend worden.
Dit is na het opstijgen niet meer het geval. De luchtdruk op hoogte is te laag voor de mens en daarom wordt er in het vliegtuig een hogere luchtdruk gecreëerd.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Voor een vlieg is er weinig lekkerder dan uitwerpselen, rottend eten en karkassen. Dat, en wat alles jij op je eettafel zet. Met hun pootjes vol bacteriën wandelen ze namelijk net zo lief over jouw ontbijt heen. Bovendien poepen en plassen ze ook nog eens overal waar ze landen.
Het vliegtuig beweegt dan op en neer, zoals bijvoorbeeld wanneer je door de wolken vliegt bij het opstijgen of landen: het verschil in temperatuur (van warm naar koud) veroorzaakt de turbulentie. Je kunt turbulentie het beste vergelijken met de ervaring als je onder water bent in de zee.
Als je de wc doortrekt gaat je drol , met papier en water, naar een buis onder de grond. Dit is een rioleringsbuis. Daarna komt je drol aan op de rioolwaterzuivering. In Nederland zijn ongeveer 350 rioolwaterzuiveringen die het vieze afvalwater van alle Nederlanders weer schoon maken.
Even naar het toilet
Gastro-enterologen (maag-darm wetenschappers) vertellen in Live Science dat alles goed zit als je tussen de drie keer per dag en drie keer per week een grote boodschap doet.
Maar is er een ideaal moment van de dag voor dit speciale bezoekje aan het toilet? 'De meeste mensen zullen het bezoekje in de ochtend afleggen', zegt gastro-enteroloog Kenneth Koch. Dat komt doordat je dunne darm tijdens het slapen aan het werkt gaat om het voedsel van de dag ervoor te verwerken.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Uitdrogingsgevaar is er niet, maar ze kunnen wel opzwellen. Daarom plassen ze veel. Ze hebben een cloaca of een opening achter de anus waar de plas en poep uitkomt. Indien je dus een zeevis in zoet water zet dan zal deze niet overleven.
Vliegen vs mensen
En, als je een fruitvliegje de ene dag wakker houdt, slaapt hij de volgende dag des te meer. Deze overeenkomsten suggereren dat de slaapgewoonten van vliegen licht kunnen werpen op de slaapgewoonten van mensen.
Insecten hebben geen centraal zenuwstelsel, een voorwaarde om pijn te kunnen voelen. Daarom nemen wetenschappers aan dat insecten in ieder geval niet hetzelfde gevoel hebben als zoogdieren. Onderzoek toont aan dat insecten zich wel bewust zijn van beschadiging van hun lichaam.
hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor. We kennen allemaal het drukgevoel dat ontstaat in de oren tijdens opstijgen en dalen.
In bijna 95% van de vliegtuigcrashes zijn er overlevenden, dus zelfs als het ondenkbare plaatsvindt zijn je kansen misschien nog niet eens zo slecht als je denkt. Je kunt leren hoe je je veilig voor kunt bereiden op vluchten, hoe je kalm kunt blijven tijdens de crash zelf en hoe je de nasleep kunt overleven.
Vele mensen hebben hoogtevrees op een ladder, op een hoog monument of in een kermisattractie. Al deze zaken hebben één ding gemeen, ze hebben steeds contact met de grond. Een luchtballon of een vliegtuig heeft op hoogte geen contact met de grond, waardoor je hierin geen hoogtevrees kan hebben.
De vleugel van een vliegtuig heeft een bepaalde vorm. Door de wind wordt de onderkant opgetild en de bovenkant omhoog gezogen. Turbulentie is te omschrijven als beweging in de lucht, waardoor je als passagier merkt dat het vliegtuig beweegt. Turbulentie komt in verschillende vormen: licht, gemiddeld en zwaar.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor. Vliegen met één motor is wel minder zuinig qua brandstof en er kan dus minder ver mee gevlogen worden.
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.