Een contentplan is een overzicht waarin je onderwerpen die je wilt behandelen op jouw (digitale) platform geordend op een rijtje zet. Je verwerkt onder andere in het contentplan wie de content gaat maken en wanneer de content gemaakt moet worden.
Een contentstrategie is een strategisch document. Hierin leg je vast hoe je contentmarketing gaat inzetten om het vertrouwen van je doelgroep te winnen en ze om te zetten naar betalende klanten. In jouw content-strategie leg je vast: wat je doelen zijn.
Waarom heb je een contentplan nodig? Iedereen weet dat content belangrijk is. Maar er zijn weinig organisaties die structureel hoogwaardige content produceren. Een contentmarketingplan helpt je om de voortgang te bewaken.
Een content planning is een overzicht van alle content die je op jouw website wilt gaan plaatsen. In deze planning verwerk je onder meer de volgende zaken: Het onderwerp van de content. Het aantal woorden van bijvoorbeeld een blogartikel.
Met het 6 C model vergroot u het rendement van uw content in 6 stappen. De zes C's staan voor Content creatie, Channels, Cross Media, Curatie, Community en Comfort.
Bij een contentstrategie bepaal je welke content (thema's, onderwerpen) relevant is voor jouw websitebezoekers. Ook vertel je wat jij voor jouw klanten kunt betekenen en waar jij als ondernemer goed in bent (anders of beter dan anderen). Uitgangspunt hierbij is het onderscheidend vermogend van jouw bedrijf of diensten.
Contentmarketing is een techniek die volledig draait op het creëren en verspreiden van waardevolle content voor een specifieke doelgroep. Het doel is om die specifieke doelgroep aan je te binden, te converteren en te behouden.
Dit. Relevante content geeft antwoord op de bezoekersvraag en komt overeen met de intentie die bezoekers hebben bij het openen van een webpagina. Relevant voor de bezoeker dus.
Content is een fancy verzamelnaam voor alle informatie die je (online) deelt. Je richt deze informatie aan je volgers, kijkers, lezers en – niet geheel onbelangrijk – (potentiële) klanten. Het idee van content maken en delen is dat je jouw expertise, kennis of mening kunt delen met de wereld.
Maar wat zijn contentpijlers? Het zijn de noden, zorgen en vragen van de doelgroep, gebundeld in bredere thema's. Als je content maakt die één of meerdere van die thema's covert, zal het met andere woorden altijd relevant voor de klant zijn.
De basisregels voor een goede social media strategie
Bepaal je platformen: kies de juiste platformen welke aansluiten bij de content die je wilt delen en waar je doelgroep aanwezig is. Leer je doelgroep kennen: onderzoek je doelgroep en probeer te achterhalen waar hun problemen en frustraties liggen.
Dat kan een online medium zijn (zoals een website) maar ook een offline medium (zoals een tijdschrift). Content is er in tekst, beeld en geluid of een mix daarvan. Je kunt bij content denken aan video's, artikelen, infographics, animaties, foto's en geluidsfragmenten, maar bijvoorbeeld ook aan augmented reality.
Wat is het 3H-model? Het 3H-model bestaat uit drie soorten content (Hero, Hub, Hygiene) die elk in hun eigen frequentie voorkomen in je contentplanning. In principe is dit model een geweldige stok achter de deur om content te blijven creëren.
Een contentstrateeg is een vakman of -vrouw. Als je contentstrategie op je visitekaartje zet, handel je in audits en spreadsheets, metadata en messaging, voice en tone, taxonomie, workflow en governance. Maar je doet ook in mensen, veranderingen, en weerstand.
Het See, Think, Do, Care-model van Google is een handig model om de customer journey van je klanten in kaart te brengen. Het model geeft de verschillende fases van de klantreis aan. Het is belangrijk om in iedere fase van de klantreis aandacht aan je potentiële klant te besteden.
Met de kalender bent u voorbereid op belangrijke evenementen
Er zijn bepaalde feestdagen die u niet zomaar voorbij kan laten gaan. Denk aan feestdagen zoals Koningsdag en kerst of aan bijzondere dagen voor uw bedrijfstak. Deze dagen zijn een kans om uw online succes te versterken.
Vat in je social media plan samen:
Welke kanalen je geselecteerde bedrijven gebruiken. Of deze kanalen succesvol zijn of niet. Welk type content en met welke frequentie er per social media kanaal wordt geplaatst. Welke posts goed presteren en welke minder.
Met een communicatieplan maak je voor jezelf inzichtelijk wat je met je onderneming op het gebied van communicatie wilt bereiken. Het beschrijft je communicatiestrategie waarin je bepaalt wie je doelgroep is, welke boodschap je wilt overbrengen en met welke communicatiemiddelen.
Wat is een social media plan? Een social media plan is jouw plan om social media in te zetten. Je legt vast met welke kanalen je werkt, op welke punten jij het plan beoordeelt en bijstelt en welke acties je de komende zult oppakken.