Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
Slechte eigenschappen heten eerder een eigenaardigheid, neiging, merkwaardigheid of een karaktertrekje. Een eigenschap is geen vaardigheid die je kunt aanleren. Daar waar je na 10 uur oefenen waarschijnlijk heel behoorlijk kunt jongleren, ben je na 10 uur oefenen niet ineens spontaan, zorgzaam, geduldig of leergierig.
Wat is een zwak punt? Nou bijvoorbeeld iets wat je niet zo goed kunt, waar je geen verstand van hebt, waar je niet vaardig in bent of waar je geen inzicht in hebt.
Je kunt valkuilen nog het beste vergelijken met slechte eigenschappen. Een valkuil is dan ook een eigenschap of kwaliteit die je te veel, of als destructief talent, inzet en laat zien. Een kwaliteit wordt automatisch een valkuil als je er het woord 'te' voorzet (behalve dan bij 'te'vreden).
SWOT staat voor Strengths (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Strengths zijn de interne positieve punten en Weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse.
Ik werk graag de dingen tot in de puntjes af. Ik kom nooit te laat. Ik heb oog voor detail. Ik geef mijn fouten toe en ik kan er uit leren.
Dan wil je betrouwbaar zijn, maar je komt er zelf mee in de problemen. De valkuil van betrouwbaar is er dus wel. Wanneer je te betrouwbaar bent, word je naïef of kwetsbaar. Misschien soms te degelijk, dogmatisch, te principieel of zelfs saai of te braaf.
Valkuilen. Ambitieuze mensen kunnen doorslaan in hun ijver om hun ambities te verwezenlijken. Als je té eerzuchtig wordt of begerig naar macht, bestaat het gevaar dat je nietsontziend te werk gaat en alles in het teken stelt van de gestelde doelen.
Ongezonde nieuwsgierigheid: valkuil
wanneer je onbescheiden iemand het hemd van het lijf vraagt en vragen stelt waar je niks mee te maken hebt. wanneer je een bemoeial wordt en indringt in iemands privacy. wanneer je vraagziek wordt, ook naar zaken die niet tot jouw verantwoordelijkheid behoren.
Zeg bijvoorbeeld: “Uw vraag “Waarom wil je hier werken?”; daar wil ik graag een en ander over zeggen. Graag noem ik u een aantal factoren (of redenen) die de functie en uw organisatie interessant maken voor mij. En wat mij drijft om mij voor de functie en uw organisatie in te zetten”.
Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Kleed je niet te informeel.
Kies dan voor goed ademende kleding en niet iets synthetisch of iets met strakke mouwen. Zo voorkom je zweetplekken. Check voor vertrek of jouw tas en de jas die jij draagt schoon en heel is. Draag geen hoofddeksel, tenzij om religieuze redenen.
Zoals hierboven in het kernkwadrant van behulpzaam is uitgelegd, is de valkuil van behulpzaam zijn om jezelf op te offeren. Je staat te veel klaar voor anderen waardoor je jezelf vergeet. Je bent loyaal, betrokken, gehoorzaam en 'nee' zeggen doe je niet snel.
De valkuil van geduld is er ook en misschien herken je die wel: teveel tijd nemen en geen notie nemen van deadlines. te langzaam werken en niet begrijpen dat er druk is bij anderen of dat er deadlines zijn gesteld. dood gemoederd aan het werk gaan terwijl anderen in de stress zitten omdat iets af moet.
Zijn uitdaging is het tegenovergestelde van zijn kwaliteit 'doelgerichtheid', in dit geval is dat 'ruime blik' of 'anderen betrekken en luisteren naar anderen'. Aan zijn kwaliteit is ook een allergie verbonden. In dit geval is zijn allergie ´passiviteit/geen besluit nemen´ en ook ´vaagheid´.