Sommige modellen houden zelfs hun waarde vast gedurende 4 of 5 jaar, om dan plots te dalen wanneer ze 'uit de mode' zijn. Anderen blijven tot 50% of 60% van hun waarde vasthouden na 10 jaar, omdat ze erg gewild zijn. Zeldzaamheid: de zeldzaamheid van een model is vaak een goed teken voor de verkoper.
De autowaarde daalt jaarlijks met ongeveer tien procent, wat behoorlijk veel is als het om een jonge auto gaat. Hoe hoog zal de autowaarde zijn als je na enkele jaren besluit de auto te verkopen? Om antwoord op deze vraag te geven is het belangrijk te weten welke zaken invloed hebben op de waarde van je auto.
Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
De inruilwaarde van je auto is het bedrag dat een autobedrijf ervoor wil geven als je besluit je auto in te ruilen voor een ander exemplaar. De inruilwaarde wordt bijna altijd berekend op basis van de leeftijd van de auto, het model en merk en de kilometerstand.
Vervolgens deel je dit door 12 maanden en je ziet wat je auto jaarlijks aan waarde verliest. Rekenvoorbeeld: je koopt een nieuwe BMW 520i, cataloguswaarde: €49.900,-. De (verwachte) restwaarde na 5 jaar bedraagt €20.400,-. Rekensom: (€49.900 - €20.400,-) : 5 jaar = €5.570,- per jaar aan afschrijving.
Gemiddelde waardedaling
Uit een onderzoek naar waardevermindering onder occasions van Business Insider blijkt dat de gemiddelde occasion 7 jaar oud is en gemiddeld 12,5% per jaar in waarde was gedaald. Het betreft een gemiddeld percentage, hou er rekening mee dat de afschrijving in de eerste jaren sneller gaat.
De restwaarde helpt om te berekenen hoeveel er per jaar moet worden afgeschreven op een bedrijfsmiddel. Door elk jaar een gedeelte van de aanschafwaarde af te schrijven, kan aan het einde van de levensduur het product mogelijk worden vervangen.
Niet inruilen maar zelf verkopen: meeste geld
Zelf verkopen in plaats van je auto inruilen is de beste manier om het meeste geld voor je auto te krijgen, maar het kost je ook de meeste inspanning. Als je jouw auto niet inruilt, zul je hem immers te koop moeten zetten.
De dagwaarde is de waarde van je auto vlak voordat deze werd gestolen of total loss werd verklaard. Hoe deze waarde wordt bepaald, verschilt per autoverzekeraar. Vaak hanteren verzekeraars de dagwaarde die een expert heeft bepaald.
De leeftijd van jouw auto kun je terugvinden op jouw kentekenbewijs bij 'datum eerste toelating'. Nog makkelijker: vul in het aanvraagformulier jouw kenteken in. Dan zie je direct uit welk jaar jouw auto komt.
De cataloguswaarde is de officiële nieuwsprijs van de auto die geldt op de datum dat het kentekenen deel 1 is gegeven. Deze prijs is inclusief btw, bpm en accessoires die namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat het eerste deel van de kenteken is afgegeven.
Voor youngtimers geldt een speciale regeling, hiervoor is de bijtelling 35% van de dagwaarde (waarde economisch verkeer). De waarde wordt door de fiscus veelal bepaald via een koerslijst of taxatie. De waarde kan per jaar verschillen, aanpassing is toegestaan en soms verplicht (bijvoorbeeld bij restauratie).
De cataloguswaarde en fiscale waarde blijven gelijk maar de consumentenprijs (het bedrag dat voor de auto betaald moet worden) valt lager uit.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
De ANWB koerslijst geeft een gemiddelde waarde aan onder bepaalde omstandigheden. In uw geval een gemiddeld bedrag dat bij BOVAG bedrijven betaald wordt bij inruil. Een dagwaarde is dus een waarde op die dag onder een bepaalde omstandigheid. Verkoopwaarde is uiteraard hoger dan inruilwaarde.
Is uw auto economisch total loss dan heeft u recht op de dagwaarde min de restwaarde. Stel dat uw auto een dagwaarde heeft van €5.000,- en de restwaarde van de auto €1.000,- is. Als de reparatiekosten boven de €4.000,- (dagwaarde €5.000 – restwaarde €1.000) uitkomen, dan wordt uw auto economisch total loss verklaard.
De dagwaarde is de waarde van uw inboedel op het moment van de schade. Uw spullen worden steeds minder waard doordat ze ouder worden of slijten. Dit heet waardevermindering. De dagwaarde van uw inboedel is dus de nieuwwaarde min de waardevermindering.
De eenvoudigste manier om van je auto af te komen is inruilen bij een autohandelaar of merkdealer. Je laat je oude voertuig achter en rijdt weg in een nieuwe. Dit gemak heeft wel een prijs: je krijgt minder voor je auto dan hij waard is.
Je kunt je auto verkopen aan een particulier of aan een autodealer. Ook kun je je auto inruilen voor een nieuw exemplaar. De laatste, maar niet perse de slechtste optie, is je auto naar de sloop brengen.
Vanaf 1 januari 2007 bent u verplicht om af te schrijven over minimaal 5 jaar zonder rekening te hoeven houden met een restwaarde, jaarlijks dus 20% van de aanschafprijs.
Je trekt de restwaarde van de aanschafwaarde af en deelt dit door het aantal verwachte jaren dat je de auto gebruikt. €16.000 - €7.000 : 6 = €1.500 euro afschrijving per jaar. De gemiddelde afschrijving per jaar kun je uitdrukken in euro's of je kunt het omrekenen naar procenten.
De formule voor deze berekening van de afschrijving luidt: afschrijving per jaar = (aanschafkosten - restwaarde) : vermoedelijke gebruiksduur. U koopt een machine. De aanschafprijs bedraagt € 30.000, de vermoedelijke gebruiksduur is 10 jaar en de restwaarde na 10 jaar is € 5.000.