Als u de toestemmingsmodus in de basisversie implementeert, voorkomt u dat Google-tags worden geladen totdat een gebruiker interactie heeft met een toestemmingsbanner. Met deze instelling worden er geen gegevens naar Google gestuurd vóór de gebruikersinteractie met de toestemmingsbanner.
Met de toestemmingsmodus kunt u de toestemmingsstatus van uw gebruikers voor cookies of app-ID's doorgeven aan Google. Tags passen hun gedrag aan en respecteren de keuzes van gebruikers. De toestemmingsmodus bevat geen toestemmingsbanner of -widget.
Aan het einde van de tag settings, vind je de 'consent settings' (instellingen voor toestemming). Hier kun je de juiste consent setting voor een tag instellen. Voor de GA4 tags, kun je af met de 'Built in' consent settings. Die luisteren dus al naar de door de bezoeker gegeven consent.
Analytics registreert geen IP-adressen
Voor verkeer in de EU worden IP-adresgegevens alleen gebruikt om geolocatiegegevens af te leiden voordat deze onmiddellijk worden verwijderd. De gegevens worden niet opgeslagen, zijn niet toegankelijk en worden niet gebruikt voor andere toepassingen.
De nieuwe Google Consent Mode V2 is een functie die de gekozen optie in een cookiebanner registreert. Zo voorkomt Google dat de data van websitebezoekers niet zonder toestemming voor marketingdoeleinden wordt gebruikt.
Google heeft aangekondigd dat de implementatie van Google Consent Mode v2 vanaf maart 2024 verplicht is om de functies voor advertentiepersonalisatie te kunnen blijven gebruiken.
Google Consent Mode v2 is essentieel voor websites om te voldoen aan strenge regelgeving voor gegevensbescherming, zoals de AVG en de Digital Markets Act . Als u deze niet inschakelt, riskeert u verschillende negatieve gevolgen: Niet-naleving: uw website kan in strijd zijn met de wetgeving voor gegevensbescherming, wat kan leiden tot forse boetes en juridische problemen.
' De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) waarschuwt Nederlandse organisaties al sinds 2022 dat het gebruik van Google Analytics 'mogelijk binnenkort niet is toegestaan. ' De privacytoezichthouder startte vervolgens een onderzoek, maar kan na anderhalf jaar nog steeds niet zeggen wanneer zij dit onderzoek openbaar maakt.
Omdat Analytics persoonsgegevens verzamelt , is de AVG van toepassing op websites die de tool gebruiken om gebruikers te volgen, inclusief websites in de EU/EER-regio.
Als u een link naar Analytics-gegevens ontvangt, bijvoorbeeld naar een rapport of dashboard, en u geen toegang tot het account heeft, kunt u toegang aanvragen. Klik op de link en vervolgens op Toegang aanvragen om een e-mailverzoek naar beheerder van het Analytics-account te sturen.
U kunt de implementatie van uw toestemmingsmodus op websites verifiëren met Google Tag Assistant (aanbevolen). U kunt ook het conversieoverzicht in Google Ads controleren.
Binnen de marketingwereld slaat het begrip consent doorgaans op de toestemming van een klant of gebruiker voor bepaalde handelingen. Denk hierbij aan het plaatsen van cookies, het verwerken van persoonsgegevens en het delen van gegevens met derden.
Met de toestemmingsmodus kunt u de cookie- of app-identificatiestatus van uw gebruikers communiceren aan Google . Tags passen hun gedrag aan en respecteren de keuzes van gebruikers. De toestemmingsmodus biedt geen toestemmingsbanner of widget. In plaats daarvan communiceert de toestemmingsmodus met uw banner om toestemming van de bezoeker te verkrijgen.
De meeste functies van uw telefoon hebben toestemming nodig om een deel van de gegevens van uw telefoon te gebruiken . Om bijvoorbeeld uw aankomende evenementen in de Google-app te vinden, moet u Google toestemming geven om toegang te krijgen tot uw agenda. Wanneer u Google Agenda toestemming geeft om het volgende te gebruiken: Google Assistent: U kunt vragen om Agenda-evenementen te maken.
Google verzamelt je gegevens via allerlei diensten: de Google zoekmachine, YouTube, Gmail, Google Chrome en Google Maps. Google weet onder andere dit van je: Welke filmpjes je op YouTube kijkt.Alles wat je hebt gegoogled.
Google verzamelt persoonlijke gegevens en maakt daarmee profielen van gebruikers. Zo kunnen advertenties beter op de gebruikers worden afgestemd, want die leveren meer op. Je hebt diverse opties om de data die Google van jou verzamelt te beperken.
Web- en app-activiteit slaat gegevens over je activiteiten in Google-services op, waaronder gekoppelde informatie zoals locaties, om de functionaliteit te personaliseren. We gebruiken je opgeslagen activiteit voor meer gepersonaliseerde functies, zoals aanbevelingen voor apps en content.
Dit omvat informatie zoals uw gebruiksgegevens en voorkeuren, Gmail-berichten, G+-profiel, foto's, video's, browsegeschiedenis, kaartzoekopdrachten, documenten of andere door Google gehoste content . Onze geautomatiseerde systemen analyseren deze informatie terwijl deze wordt verzonden en ontvangen en wanneer deze wordt opgeslagen.
Google Analytics is een platform waar gegevens van uw websites en apps worden verzameld om rapporten te maken die inzicht bieden in uw bedrijf.
Nee, Google Analytics is niet illegaal voor de meeste landen in de EU en het is niet illegaal in de VS of enig ander land. Het is echter momenteel illegaal in Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden. Zweden heeft zelfs de eerste significante boete van € 1 miljoen uitgedeeld voor het gebruik van Google Analytics.
Google analytics is de gratis webtool van Google waarmee je het verkeer op je website kunt analyseren. Je kan analyseren waar je bezoekers vandaan komen en wat ze in algemene zin doen op je website. Met Google analytics kan je te weten komen hoe je meer bezoekers naar je website kunt verkrijgen.
Het korte antwoord op de vraag hoeveel Google Analytics kost is: niets. Google Analytics is in principe volledig gratis te gebruiken. Het enige dat je nodig hebt is een gratis Google-account.
Technisch gezien is de toestemmingsmodus v2 niet verplicht , maar Google vereist dat adverteerders voldoen aan hun beleid voor toestemming van EU-gebruikers als ze de functies voor meting, advertentiepersonalisatie en remarketing willen blijven gebruiken.
Deze nieuwe update brengt belangrijke veranderingen met zich mee waar adverteerders en uitgevers zich bewust van moeten zijn. Het belangrijkste om op te merken: Het gebruik van Google Consent Mode v2 zal verplicht zijn voor alle websites die Google-services gebruiken . De deadline voor de implementatie van Google Consent Mode v2 is maart 2024.
De toestemmingsmodus, die op 3 september 2020 in bètaversie werd gelanceerd, is een van de oplossingen van Google voor deze vereiste. * De functie werkt momenteel met tags en scripts voor Google Analytics, Google Tag Manager, Google Ads, Floodlight en Conversion Linker.