PostNL werkt voor hun internationale zendingen met partners in het buitenland. Dat wil zeggen dat het pakketje bij de grens in Spanje wordt overgedragen aan een lokale vervoerder. Je pakket wordt dus door een van de partners van PostNL geleverd bij je klanten in Spanje.
PostNL werkt daarvoor samen met lokale vervoerders in de landen waarnaar je verzendt. Pakketten zijn standaard verzekerd voor 60% van de verkoopwaarde en tot €500.
Hoe lang duurt een pakket versturen naar Spanje? Als je het pakket vandaag naar Spanje verstuurt, wordt het pakket binnen circa 1 werkdag bezorgd in Spanje (bij TNT Express, FedEx Priority en DHL Express). Bij de Economy (DPD, TNT en FedEx) service wordt je zending binnen 2-3 werkdagen afgeleverd.
PostNL bezorgt je brieven, kaarten en brievenbuspakjes binnen Nederland van dinsdag tot en met zaterdag, meestal binnen 24 uur.
Een handige nieuwe optie voor wie met smart op een pakketje wacht: PostNL laat in zijn app voortaan de actuele locatie van pakketbezorgers zien. Gebruikers van de PostNL-app kunnen vanaf nu in de avonduren de locatie van de pakketbezorger volgen.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
PostNL bezorgt je brieven, kaarten en brievenbuspakjes binnen Nederland van dinsdag tot en met zaterdag, meestal binnen 24 uur. Maak je gebruik van speciale verzendopties? Dan kan de bezorgtijd afwijken.
Met andere woorden: hoe lang is uw post onderweg? Voor Spanje is dat standaard 3 tot 4 dagen. Het kan sneller met onze “snelservice”. De overkomstduur kan wel afhankelijk zijn van een aantal externe factoren, zoals feestdagen, douaneafhandeling, stakingen, etc.
Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer. We doen ons uiterste best je pakket op de geplande bezorgdag te bezorgen (uiterlijk 21.30 uur). Mocht dit uitzonderlijk niet lukken, dan doen wij dit de eerstvolgende bezorgdag.
'Mijn Post' is een handige nieuwe service in de PostNL-app. Via Mijn Post ontvang je elke ochtend voor 7.00 uur een bericht over de post die naar je onderweg is. Via die melding kun je ook direct in de app een foto van de poststukken zien.
De leveringstermijnen voor Standard-zendingen (bpack World) zijn een indicatie en variëren tussen 2 en 10 werkdagen. Deze termijnen houden geen rekening met de duur van het douaneproces in het land van bestemming.
Pakketten tot een kilo, stuur je al vanaf € 19,25 inclusief btw. Pakketten van één tot tien kilo, stuur je al vanaf € 19,50 inclusief btw. Zwaardere pakketten tot 20 kilo zijn voor € 24,00 in Spanje bij een Pickup parcelshop of € 27,50 inclusief btw op een thuisadres.
Met Track & Trace kunt u uw aangetekende post of pakket tot de bestemming volgen met ons online internationale tracking systeem. Als u wilt weten waar het zich precies bevindt, vult u uw unieke barcode in. Met een paar muisklikken weet u dan of uw item onderweg is of de bestemming al heeft bereikt.
Het bedrijf was al een tijd op zoek naar een locatie voor een groot sorteercentrum in Drenthe. In Noord-Nederland heeft PostNL momenteel drie sorteercentra: in Kolham, Leeuwarden en Zwolle. Het nieuwe sorteercentrum komt er om Drenthe, maar ook delen van Groningen, beter te kunnen bedienen.
Het verschil tussen DHL en PostNL zit hem voornamelijk in de extra service en de opties. Bij PostNL is de extra service voor een groot deel bij de prijs inbegrepen. Bij DHL betaal je voor extra service en opties. Daarnaast heeft PostNL enkele services die DHL niet heeft, bijvoorbeeld aangetekend versturen.
Jouw brievenbuspakje heeft een eerste scan ontvangen in het sorteercentrum en wordt gesorteerd en vervolgens getransporteerd naar het juiste distributiecentrum in de bezorgregio van de ontvanger.
Op onze internationale track & trace-website vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de bestemming, track & trace-code en je postcode in, en je ziet direct wat de status is. Moet er inklaringskosten worden betaald? Dan bezorgen we je pakket rechtstreeks bij een PostNL-punt.
Uit de metingen blijkt dat: Ruim 95% van de consumentenpost op tijd bezorgd wordt en 98% van de zakelijke post op tijd bezorgd wordt. 99,8% wordt bezorgd op het juiste adres. 88% van onze klanten (zeer) tevreden is.
Neem contact op met de postbezorger
De postbezorger stelt dan een onderzoek in naar het verdwenen pakket. Levert dit niets op, dien dan een klacht in bij de bezorgdienst.
In Spanje zie je in de dorpen kleine hangbrievenbussen (1). In grotere plaatsen zie je de gele zuilvormige brievenbus. Deze bus heeft maar één gleuf voor alle post (2 tot en met 6). In de grote postkantoren staan brievenbussen met twee gleuven: één voor spoed en één voor luchtpost (7).
Heeft u een brief of pakket verstuurd, maar is deze niet bezorgd of veel te laat bezorgd? Dan kunt u een klacht indienen bij het postbedrijf. U kunt hiervoor gebruik maken van de voorbeeldbrief Klacht aan postbedrijf als verzender op Consuwijzer.nl.
Bij landen waar wel verzekerde verzending mogelijk is duurt de status 'In transit' doorgaans niet langer dan één week. Mocht dit wel het geval zijn dan ligt het vaak aan één van de volgende oorzaken: Douane - Het kan voorkomen dat je zending door de lokale douane wordt uitgekozen voor inspectie.