Als bellen naar 112 lastig voor u is, kunt u ook via SMS contact met een meldkamer zoeken om een noodgeval te melden. Dit heet e-sms, dat staat voor 'emergency-sms'. Stel: u bent in een noodsituatie en u heeft politie, brandweer of ambulance nodig, maar u bent niet in staat om te bellen naar het noodnummer 112.
Iedereen kan de 112NL app gebruiken in noodgevallen.U belt of chat dan met een hulpverlener. De app heeft een chatfunctie die het gesprek vertaalt in uw taal. De app is daarom ook handig voor bijvoorbeeld doven en slechthorenden.
Straffen voor 112-misbruik
Misbruik van 112 is strafbaar. Bij een onjuiste melding spoort de politie de beller op. De politie kan bij misbruik alle gegevens van het telefoongesprek opvragen bij de alarmcentrale.
Leeg de batterij. U kunt met een mobiel zonder beltegoed of (geldige) simkaart toch per ongeluk 112 bellen. Dit kan als de batterij niet leeg is. Op het scherm verschijnt 'noodoproep'.
Het alarmnummer 112 is alleen voor spoedeisende hulp. Belt u dit nummer om een andere reden? Dan is dit misbruik (opzet) of verkeerd gebruik (per ongeluk). Misbruik is strafbaar.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
9000 euro boete
Als een volwassene onterecht 112 belt, kan er een boete of een gevangenisstraf worden opgelegd. Die gevangenisstraf mag maximaal drie maanden duren, zo staat in het wetboek van strafrecht. De geldboete kan oplopen tot 9000 euro.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon en u gebruikt een 4G netwerk, dan is het mogelijk dat het langer duurt voordat u verbinding krijgt. Dit komt doordat 4G nu alleen voor data in gebruik is. Voor de spraakverbinding met 112 moet worden teruggeschakeld naar 3G of 2G. Dit kan een aantal seconden duren.
Bij spoed bel je gratis 112, maar mensen die de politie nodig hebben op 0900-8844 moeten gewoon betalen. De SP vindt die extra kosten raar – en slecht voor de veiligheid. En de partij is niet de enige. "Ik was flabbergasted toen ik zag hoeveel geld ik kwijt was", zegt een beller.
Bel je 112, dan krijg je binnen 10 seconden een centralist aan de lijn. Hij of zij vraagt: “Wil je politie, brandweer of ambulance spreken?” Je wordt meteen doorgeschakeld naar de juiste instantie; Bij de politie wil de centralist als eerste weten: Wat is er aan de hand?
Het alarmnummer wordt gemiddeld zo'n 4500 keer per dag gebeld. Je belt alarmnummer 112 natuurlijk alleen voor een spoedeisende of levensbedreigende situatie zoals bij woningbrand, een gaslucht op straat, mishandeling of inbraak.
Maar daarbij valt wel op te merken dat zo'n twee derde daarvan terecht is. Dat komt neer op 1,9 miljoen 112-meldingen in een heel jaar. Dat betekent meer dan 4.500 gesprekken per dag en gemiddeld zo'n 200 telefoontjes per uur.
U stuurt via telefoonnummer 06 – 12 20 70 06 een WhatsAppbericht met uw melding. Dat kan gaan over overlast, afspraken, aanrijding voertuigschade zonder letsel, zorgmeldingen enzovoorts. De politiemedewerker neemt contact met u op. In principe eerst via WhatsApp, maar terugbellen of eventueel mailen is ook een optie.
De app is voor iedereen te downloaden en vormt een aanvullende manier om de hulpdiensten in Nederland te bereiken. Via de 112NL app krijg je contact met een meldkamer in Nederland en start de centralist indien noodzakelijk een chatgesprek. Ook kun je aangeven in welke taal je wilt communiceren.
Open WhatsApp. Tik op het tabblad Gesprekken. Tik rechtsboven op het icoon van de telefoonhoorn met een plusje. Tik bij de juiste contactpersoon op de telefoonhoorn om te bellen of op het symbool van een videocamera om te videobellen.
Wanneer je 112 belt, geef je door wat er aan de hand is, waar er hulp nodig is en of je politie, brandweer of ambulance nodig hebt. De medewerker van de centrale meldkamer verbindt je vervolgens door met de juiste hulpdienst in de buurt.
In de vliegtuigstand worden alle zenders van de telefoon uitgeschakeld.Je kunt dus niet meer bellen of gebeld worden, berichten ontvangen of versturen, internetten, of je Bluetooth-oordopjes gebruiken. De telefoon kan alleen nog maar voor lokale dingen gebruikt worden.
Hoe lang worden de gesprekken bewaard? De gesprekken worden twee jaar bewaard, waarna ze worden vernietigd.
De dader die 112 voor niks heeft gebeld, mag opdraaien voor de kosten die de politie, de brandweer of de ambulancezorg maakt. Bij misbruik van 112 hebben we alle gegevens van het telefoongesprek en kunnen we er makkelijk achterkomen wie de beller was.
Nog later werd het Europese noodnummer 112 ingevoerd, dat parallel werd gesteld met het nummer 100. Dankzij het centraliseren van de dringende hulpvragen en het uniforme oproepnummer voor het hele land, kon er gemakkelijker en efficiënter een beroep gedaan worden op brandweer, politie en medische hulpverlening.
Jaren geleden kon dit noodnummer enkel gebruikt worden via gsm, maar vandaag de dag kan je met elk toestel naar "112" bellen. Je komt dan terecht in de provinciale 100-centrale. Over enkele jaren zullen de noodnummers "100" en "101" verdwijnen en zal enkel het noodnummer "112" nog blijven bestaan.
U kunt het alarmnummer 112 bellen in alle landen van de Europese Unie (EU) en in een aantal andere landen.
In het geval van een ernstig auto-ongeval, mag je naar 112 (ambulance/brandweer) bellen als er gewonden zijn of als er sprake is van een voertuigbrand. Je mag naar 101 (politie) bellen als het voertuig een gevaar vormt of de openbare orde stoort.
Wijzigen hoe je belt
Als 'Bel met vijfmaal drukken op de knop' is ingeschakeld en je probeert een noodoproep te plaatsen, begint de iPhone met aftellen en klinkt er een waarschuwingsgeluid. Nadat het aftellen is beëindigd, belt de iPhone automatisch de hulpdiensten.