De zonnepanelen op je dak kunnen namelijk de elektriciteit opwekken waarmee jouw elektrische auto oplaadt, waardoor de kosten worden verlaagd en je auto echt duurzaam rijdt.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Zodra de zon niet meer schijnt en de zonnepanelen dus minder energie opwekken, kan de accu van de elektrische auto de stroom aan het huis leveren. Hierdoor maak je optimaal gebruik van de opgewekte zonne-energie. Het advies is wanneer de zon stevig schijnt dat je de accu volledig oplaadt.
Om een elektrische auto met een actieradius van 200 km op te laden, is 4 kW nodig gedurende ongeveer 8 uur. Door zonne-energie op te wekken met één paneel zouden we het voertuig dus zelfvoorzienend kunnen opladen.
Gemiddeld heb je 8 panelen nodig om jouw Tesla op te laden met behulp van zonne-energie die je zelf hebt opgewekt. Dit is o.b.v. 15.000 km per jaar, een verbruik van 172.1 Wh/km en zonnepanelen met 410 Wp.
Hieronder zie je hoeveel panelen ongeveer benodigd zijn om de warmtepomp gedurende het jaar te voorzien van stroom: Huishouden met verbruik van 2.000/2.500 kWh: je hebt ongeveer 6-8 gemiddelde zonnepanelen nodig. Gemiddeld huishouden 3.000 kWh: hiervoor zijn ongeveer 10 gemiddelde zonnepanelen nodig.
Voor een volledige zonnepanelen-installatie mag je rekenen op gemiddeld € 3.500 tot € 8.000 (incl.installatie, excl.btw).
Een laadpaal aansluiten op je zonnepanelen
Wanneer je kiest voor het opladen van je elektrische auto met zonnepanelen raden wij een slimme laadpaal voor zonnepanelen aan, zoals de Wallbox Pulsar Plus met een Power Boost module. Dit laadstation kijkt of voldoende stroom 'over' is om jouw auto op te laden.
Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact. Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.
Het rendement van een zonnepaneel ligt op 430 x 0,88 = 378,4 kWh per jaar. Dit zetten we af tegen het stroomverbruik van de airco (1.476 kWh). Dat betekent dat je voor een airco – expliciet voor het afkoelen in huis – tenminste 4 tot 5 extra zonnepanelen moet installeren om je extra stroomverbruik te compenseren.
Het gemiddelde gebruik van een elektrische auto is 15 kWh per 100 kilometer. Een gemiddelde autorijder rijdt 15.000 kilometer per jaar. Dit komt dus neer op ongeveer 2.250 kWh stroomverbruik per jaar. Zonder zonnepanelen zou u dit €472,50 per jaar kosten.
Gemiddeld zijn er 9 zonnepanelen nodig om jouw elektrische auto volledig te laden met zelf opgewekte zonnestroom. Dit is berekend op basis van 15.000 km per jaar, een verbruik van 176 Wh/km en zonnepanelen met 410 Wp. Deze panelen leveren jaarlijks ongeveer 3.247 kWh op.
Wat kosten zonnepanelen? Een set van 10 zonnepanelen kost gemiddeld 5.000 euro inclusief installatie (prijs november 2023). De prijs is zonder btw, die betaal je vanaf 2023 namelijk niet meer als je zonnepanelen koopt. Je gaat meteen besparen op je energierekening door de groene stroom die je zelf opwekt.
Hoeveel zonnepanelen je nodig hebt om je jaarlijkse stroomverbruik op te wekken hangt af van een aantal factoren zoals je energieverbruik, het vermogen van de zonnepanelen en de ruimte op je dak. Verbruik je jaarlijks ongeveer 6000 kWh? Gemiddeld heb je dan 18 zonnepanelen nodig.
Een laadpunt op eigen terrein kost al snel zo'n € 2.000. Daarbij maakt het verschil of je naast de meterkast een gat naar buiten boort, of dat de laadpaal aan de andere kant van je perceel moet verrijzen. Wanneer er gegraven moet worden, loopt de teller immers snel op. Reken op zo'n € 45 per meter graven.
Ook in 2024 maak je geen aanspraak op subsidie als je thuis een laadpaal plaatst. De SEPP(Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulier) gaat alleen over de aanschaf van de auto zelf.
De meeste werkgevers kiezen ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt. Als de leaseperiode voorbij is, mag de laadpaal blijven staan. In de meeste gevallen wordt je dan gratis eigenaar van het laadpunt.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Bij een laadpaal aansluiten in de meterkast zijn een aantal zaken belangrijk om te weten: Ten eerste kijkt u of uw auto een 1-fase lader of een 3-fase lader nodig heeft. Een 3-fase laadt aanmerkelijk sneller. In dat geval dient u dus wel een 3-fasen aansluiting in de meterkast te hebben.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto.
Als u uw auto vaak gebruikt, moet u hem mogelijk dagelijks opladen. Sommige gebruikers hoeven hun elektrische auto echter maar één of twee keer per week op te laden. Thuis uw elektrische auto opladen is het handigst in de daluren, wanneer stroom het goedkoopste is per kWh. Zo kunt u besparen op het opladen.
Ter verduidelijking: stel uw jaarlijkse stroomverbruik is 4000 kWh en u bent geïnteresseerd in zonnepanelen van 350 Wp. In dat geval heeft u 4000 x 1,1 = 4400 gedeeld door 350 = 12,6 zonnepanelen nodig.
Prijs 400 wattpiek zonnepanelen
Een zonnepaneel van 400 wattpiek worden verkocht voor 900 euro per stuk, maar er zijn ook panelen die meer dan 2000 euro per paneel paneel kosten.
Is jouw jaarlijkse stroomverbruik ongeveer 5000 kWh? Dan heb je 5000/361 kWh = 14 zonnepanelen nodig op je dak. Jouw jaarlijkse stroomverbruik is afhankelijk van verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld verschil in leefstijl of verschil in hoeveelheid apparaten die gebruikt worden en/of aan staan.