Door harde wind kunnen bomen langs het spoor omwaaien of takken in de bovenleiding belanden. Als de bliksem inslaat, kan de stroom uitvallen of het ict-systeem beschadigd raken. Daardoor komt (een deel van) het treinverkeer mogelijk stil te liggen.
Dat komt omdat treinen behoorlijk zwaar zijn en daarom niet zo makkelijk omver zijn te blazen. Verder rijden ze op rails en daardoor kunnen ze ook niet zo makkelijk als een (vracht)auto van de weg af glijden.
'Er wordt extreem harde wind in het hele land verwacht wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Dit heeft net als op de weg en in de luchtvaart impact op het spoor. Daarom is een stormdienstregeling van kracht en rijden er minder treinen.
NS moet iedere gestrande reiziger thuis brengen. Mocht het zo zijn dat de aanwezige NS medewerker u niet verder wil helpen (dit komt helaas voor), kunt u zelf een taxi regelen om thuis te komen. Vraag bij thuiskomst om een bonnetje, de gemaakte kosten kunt u schriftelijk terugvragen bij de Nederlandse Spoorwegen.
Het weer heeft flinke invloed op de het spoor en bovendien is de invloed van extreem weer op het kunnen rijden van treinen onvoorspelbaar en onberekenbaar. Wissels kunnen vast komen te zitten door sneeuw en treinen gaan eerder kapot. Met name op de eerste dagen met sneeuw of kou zien we meer storingen.
Treinen worden aan de buitenkant verwarmd tegen ijsvorming en wissels zijn elektrisch verwarmd. "In Nederland worden wissels nog met gas verwarmd, dat werkt lang niet zo goed", vertelt De Winter.
Minder treinen bij een aangepaste dienstregeling
Maar door minder treinen te laten rijden kunnen we u een meer voorspelbare reis bieden. Het geeft ons meer tijd om storingen te verhelpen. Zo ontstaan er minder files op het spoor en hebben lokale storingen minder effect op de totale landelijke dienstregeling.
Een ontsporing is een ongeluk op een spoorbaan, waarbij de wielen van een spoorvoertuig (trein, tram, metro) uit de rails lopen. Een groot deel van het voertuig kan dan buiten de sporen raken of omslaan, en aangekoppelde wagons meesleuren. Een ontsporing kan mensenlevens eisen en zware schade veroorzaken.
Zelfmoord(pogingen) op het spoor kosten de NMBS gemiddeld 660.000 euro per jaar. “De kost gaat over geleden schade aan de treinen en de sporen en soms ook over de vertragingen die de treinen daardoor ondervonden.
Samen met de overheid, ProRail en politie werken we dagelijks aan een veiliger openbaar vervoer. Reizigers voelen zich dan ook steeds veiliger. 90% van de reizigers voelt zich veilig op het station en in de trein, maar NS staat altijd open voor nieuwe maatregelen die ertoe leiden dat reizigers zich nog veiliger voelen.
Bij gladde sporen moeten treinen langzamer rijden, zodat ze niet doorglijden bij een overweg of station.
Sinds deze week heeft onze Reisplanner Xtra app een extra functie genaamd Treinradar. De app biedt de mogelijkheid om te zien waar je trein rijdt. Daarbij kun je de exacte locatie, de snelheid en de samenstelling van jouw trein opvragen.
Dit houdt in dat een persoon op of vlakbij het spoor aangereden is door een trein.
Bereikt een windvlaag een snelheid van minstens 50 kilometer per uur, dan is er sprake van een windstoot. Zodra de windstoten snelheden van boven de 75 kilometer per uur bereiken, dan volgt er een waarschuwing voor zware windstoten.
Sluit alle ramen en deuren
Het klinkt zo simpel, maar veel stormschade aan ramen of deuren komt doordat deze niet goed dicht zaten. Als een raam nog op een kiertje staat kan die door een windstoot zelfs helemaal los worden gerukt uit de sponning (de omlijsting).
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
"Een conducteur kan beslissen om een boete uit te delen, als iemand na het fluitsignaal instapt", zegt NS-woordvoerder Erik Kroeze. "Dat is ter beoordeling van hem." Uit cijfers blijkt dat 54 procent van de mensen die na het fluitsignaal op het perron komen, nog snel instapt.
Het beste antwoord. Bij sommige typen materieel kan het wel, bij andere typen niet. Ook als het bij een bepaald type materieel normaal gesproken wel kan, heb je kans dat je net een trein treft waar ze extra meetapparatuur onder hebben gehangen.
Statistisch is dat echter moeilijk te bewijzen. De kans op een rechtstreekse botsing, vooraan dan wel achteraan, is al bij al redelijk klein bij een trein. Volgens Amerikaanse cijfers heeft een trein eigenlijk negen keer meer kans om te ontsporen dan om te botsen.
Het kan voorkomen dat er treinen uitvallen. Als er veel vertragingen zijn en treinen stil staan, dan zorgt dit voor een soort file op het spoor. Door treinen uit de dienstregeling te halen wordt deze file waar mogelijk voorkomen.
Vanaf 24 mei 2021 gaan alle intercity's weer rijden.
Intercity Amsterdam – Amersfoort – Deventer. Deze trein rijdt niet tussen Amersfoort en Deventer. Tussen Amersfoort en Deventer blijven twee intercity's per uur rijden.
In theorie én in de praktijk, want je mag al meteen aan de slag. Je oefent met een simulator, maar loopt ook mee in de praktijk met een mentor. Tijdens de opleiding ben je al in dienst bij NS, dus je krijgt al betaald. Meld je dan aan voor de mbo-opleiding tot treinmachinist.