Tot op heden is dat onmogelijk en zijn snelheidscontroles gebaseerd op controles door stilstaande apparatuur in de berm. Vanuit rijdende voertuigen de snelheid vasstellen kan nu alleen als een overtreder in een voertuig eerst gevolgd wordt, om zo een gemiddelde snelheid vast te stellen.
Snelheidsmeting via boordsnelheidsmeter politieauto
De politie kan een snelheidsovertreding ook vaststellen met behulp van de snelheidsmeter in de dienstwagen of - motor. Vaak wordt gedacht dat de politie alleen met speciale apparatuur zoals een lasergun of radar de snelheid kan meten. Dat klopt niet.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Bij een stilstaand controleapparaat met radar of detectielussen in het asfalt is de snelheid van het langsrijdende voertuig snel en precies te meten. Maar politieauto's hebben dergelijke apparatuur niet.
Een lasergun is een instrument dat door de politie wordt gebruikt om de snelheid van voertuigen te meten. De lasergun zendt korte flitsen uit die vervolgens worden weerkaatst door de snelheid van het licht van een voertuig.
De snelheidsmeting kan ook plaatsvinden via de boordsnelheidsmeter van de politieauto. Dit houdt in dat de politie achter u aanrijdt en op met een gelijkblijvende afstand waarbij de op hun boordsnelheidsmeter in de politieauto de op dat moment gereden snelheid wordt afgelezen.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
De lasergun zendt constant lichtpulsen uit die dan weer worden weerkaatst door de auto of een ander motorrijtuig. Dit gebeurt met de snelheid van het licht (299.792.458 meter/seconde) en omdat die snelheid bekend is, kan de lasergun precies berekenen hoe ver een auto verwijderd is en hoe snel die rijdt.
De auto wordt ook kogelwerend gemaakt. De auto kan dus een paar kogels tegenhouden als iemand het voertuig beschiet.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren.
Volgens de vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland) kost een gemiddelde surveillancewagen zo'n 40.000 euro. En daarvoor krijgen ze dan een auto met mobilofoon, navigatie, zwaailichten en sirene.
Een agent kan je buiten zijn normale diensturen en als hij in burger is toch verbaliseren. Hij mag dit in gans België doen. Wil je een proces-verbaal van een politieagent betwisten, dan is dat niet zo eenvoudig. Zo'n PV heeft namelijk een bijzondere bewijswaarde als het tijdig aan jou werd bezorgd.
Ook in het donker is flitsen mogelijk. Door de bijkomende ANPR-functie, de nummerplaatherkenning, kan het toestel nagaan of het voertuig geseind staat, of het gestolen is, of de inschrijving in orde is.
De politie gebruikt verschillende laserguns. Het veelgebruikte model UltraLyte mogen ze inzetten voor een afstand van maximaal 610 meter. De UltraLyte LR heeft een groter bereik en kan de snelheid van een auto meten tot maximaal 1.000 meter verderop.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Juridisch gezien is er geen bezwaar tegen het verbaliseren op kenteken bij gebruik van de lasergun. Omdat echter bij het gebruik van de lasergun meestal geen fotografische- of videoregistratie van de gedraging of overtreding plaatsvindt, moet in beginsel tot staandehouding worden overgegaan.
25 km/h: € 235. 30 km/h: € 302. 35 km/h: € 378. Meer dan 40 km/h: strafbeschikking.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Ga dan naar mijn.overheid.nl. Hiervoor hebt u wel DigiD nodig.
Ga naar het Digitaal Loket. In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket.
De snelste auto van de Nederlandse politie is de Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S Tronic. Deze politieauto beschikt over een 286 pk sterke dieselmotor en heeft een topsnelheid van 250 km/u. In 5,6 seconden zit de politie-Audi op de 100 km/u. Deze auto is het snelle interventie voertuig van de politie in Nederland.
Niettemin komt het voor dat bestuurders dashcambeelden van bijvoorbeeld een ongeval, aanbieden aan de politie. De politie mag daar dan, binnen juridische kaders, gebruik van maken. De politie kan ook op eigen initiatief dashcambeelden vorderen.
In de politieauto produceert de V6-motor 400 pk en 670 Nm; de automaat stuurt die kracht naar alle wielen. De 0-100-tijd is net iets meer dan 5,4 seconden, wat ruim een seconde sneller is dan het vorige model en volgens Ford 0,4 seconde sneller dan de eerstvolgende concurrent.
De politie mag niet laseren vlak achter een bord dat een snelheidslimiet aangeeft. Gebeurt dat wel dan leidt dat tot vrijspraak. Als verkeersrechtadvocaat stond ik een client bij die op een provinciale weg was gelaserd met een snelheid van bijna 100 kilometer per uur waar 50 was toegestaan.
Mag dat? Nee, u mag in principe geen boete zonder staandehouding ontvangen. Als zich een redelijke mogelijkheid tot staandehouding voordoet, dan mag de verbalisant daarvan niet afzien. De verbalisant moet dus een staandehouding verrichten, als deze mogelijkheid zich voordoet.
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.