KLM-piloten die in het buitenland wonen, mogen niet meer gratis naar hun werk op Schiphol reizen. In plaats daarvan zullen ze maandelijks een vast bedrag aan woon-werkverkeer betalen. Dat staat in het voorlopige cao-akkoord tussen KLM en vakbond VNV. 2.9 procent van het personeel van KLM maakt gebruik van de regeling.
Ze kunnen "gratis" vliegen in de zin dat ze niet hoeven te betalen voor hun tijd, maar ze moeten nog steeds alle andere kosten betalen . Deze omvatten brandstof, luchthavenkosten en de kosten van het opslaan en onderhouden van het vliegtuig. Als u een bestuurder bent, kunt u uw eigen auto besturen als u die hebt, in plaats van te betalen voor het gebruik van een taxi of een bus.
IPB staat voor Indien Plaats Beschikbaargesteld. Dit betekent dat, als er plaats beschikbaar is op een vlucht, je mee kunt tegen een gereduceerd tarief. Ook je eventuele partner en kinderen mogen van de IPB-regeling gebruikmaken.
Gratis vluchten
Naast ID90-reizen bieden sommige luchtvaartmaatschappijen hun piloten elk jaar een aantal 'bevestigde tickets' gratis aan . Dit garandeert doorgaans een stoel in het vliegtuig en is meestal voor een stoel in First Class of Business Class.
Middenniveau (na 5-10 jaar): Een ervaren co-piloot verdient gemiddeld tussen €8.000 en €10.000 bruto per maand. Gezagvoerder (Captain): Een gezagvoerder verdient gemiddeld €11.000 tot €14.000 bruto per maand. Voor captains die op langeafstandsvluchten vliegen, kan dit oplopen tot €16.000 of meer.
De gemiddelde prijs voor een vlucht in business class is gemiddeld 250% hoger dan die voor een vlucht in economy.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €4000 tot €5500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Wat doet een piloot tijdens een lange vlucht nog meer dan opstijgen en landen? Piloten bemannen altijd met zijn tweeën de cockpit. De een onderhoudt de communicatie met de verkeersleiding, de ander vliegt. Op een rustig traject heeft de 'vlieger' niet veel te doen als de automatische piloot aanstaat.
Dure opleiding en hoge werkdruk
Toch zitten er ook nadelen aan het beroep. Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn.
SCHIPHOL - KLM wijzigt de huidige IPB-regeling, waarmee actieve en gepensioneerde medewerkers en hun gezin voordelig kunnen vliegen. Wie geen wettelijke partner heeft om samen mee te reizen mag vanaf volgende week een zogeheten Travelbuddy registreren.
Een stand-by vliegticket is een exclusief aanbod voor werknemers van een luchtvaartmaatschappij. Zij kunnen tegen een gunstige prijs plaatsen aan boord van een vliegtuig boeken, maar worden alleen aan boord genomen als het vliegtuig niet volgeboekt is met gewone passagiers.
Een IPB retourticket binnen Europa kost je zo'n 150 euro.Vlieg je intercontinentaal dan kost een retourticket rond de 250 euro. Vooraf kun je de beschikbaarheid van je vlucht inzien.
Dit systeem, ook wel bekend als " non-rev ", wat staat voor non-revenue flying, geldt niet alleen voor piloten, maar ook voor hun directe familieleden en zelfs ouders, die soms kunnen profiteren van de voordelen van het op de reislijst van een piloot staan.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Air New Zealand staat opnieuw bovenaan de ranglijst, na eerder al te hebben gewonnen in 2024 en 2022 - alleen in 2023 werd de airline van de troon gestoten door Qantas, die nu terug is op plek twee.
In de meeste gevallen bevinden de slaapplaatsen van piloten zich boven de first class. Al ontbreekt het de piloten aan niets in de ruimte, het bereiken ervan is alles behalve comfortabel te noemen. De slaapplaatsen van zijn namelijk alleen te bereiken met een ladder of een verborgen trap.
Piloten zijn over het algemeen vrij om de cockpit te verlaten tijdens de cruisefase van de vlucht . Dit kan zijn om naar het toilet te gaan, bepaalde dingen in de passagiershutten te controleren of gewoon hun benen te strekken.
Minstens 17 jaar oud om een aanmelding op te sturen, en minimaal 18 jaar oud bij het begin van de opleiding. Minimale lengte voor piloten: 157 centimeter | Maximale lengte voor piloten: 191 centimeter.
Gemiddelde KLM-Steward (m/v) maandelijks betaling in Schiphol, NH is ongeveer € 2.160, hetgeen 33% onder het landelijk gemiddelde is.
De opleiding tot piloot duurt 28 maanden en is daarmee een intense studie periode. Gedurende de theorie is een bijbaan lastig te combineren met de opleiding. Gedurende de praktijk periode is een bijbaan mogelijk. Het is wel een bijbaan wat dus betekend dat de studie ten alle tijden voor gaat.
Salaris chirurg
Het salaris van een chirurg begint bij gemiddeld €5.833,- bruto per maand en dit kan oplopen tot €10.333,- bruto per maand. Daarnaast kun je als chirurg ook als zzp'er aan de slag en dan kan je maandelijkse brutosalaris zelfs oplopen tot €20.833,-.
De eerste plaats op onze luxe lijst is de eerste klas cabine van Qatar Airways! Deze luchtvaartmaatschappij staat weliswaar onderaan onze lijst, maar vliegen in topklasse met Qatar Airways zal je zeker niet tegenstaan.
De comfortabele business class stoelen laten zich met één druk op de knop omtoveren tot een plat bed, waarop de meeste passagiers voldoende ruimte hebben om goed te kunnen slapen. De business class van KLM biedt meer voordelen naast de betere stoelen.