Het balanceren van de banden houdt in dat het gewicht van de band gelijkmatig wordt verdeeld. Bij het monteren van nieuwe banden gebeurt dit standaard, om vervelende trillingen te voorkomen.
Banden: Beschadigde of ongelijk afgesleten banden kunnen trillingen veroorzaken. Hetzelfde geldt voor beschadigde velgen, bijvoorbeeld na een aanrijding met een stoeprand. Velgen: Een beschadigde velg kan ook een probleem zijn, vooral als de velg niet meer helemaal rond is.
"Het is veel gemakkelijker om te voelen wanneer uw voorbanden niet goed uitgelijnd zijn." Dus als u kort na het roteren van uw banden voelt dat uw auto begint te schudden, zijn uw banden waarschijnlijk niet goed uitgelijnd .
Als uw banden niet goed gebalanceerd zijn, kan dit trillingen veroorzaken, vooral bij hogere snelheden. Versleten banden, of banden met een ongelijke slijtage, kunnen ervoor zorgen dat het stuur gaat trillen. Dit kan uw rijcomfort ernstig verminderen.
Trillingen kunnen naast onbalans in een band/velgcombinatie ook ontstaan door kromme velgen, hoogteslag (onrondheid in de band), andere afwijkingen in de banden, een scheef gemonteerde velg door vervuiling tussen velg en naaf. De banden en velgen kunnen snel gecontroleerd worden door ze op de brug te laten draaien.
Hier zijn enkele mogelijke redenen waarom uw auto kan trillen: onbalans in de wielen, versleten of beschadigde banden, problemen met de ophanging, problemen met de aandrijflijn, motorproblemen, of remproblemen. Nieuwe banden zijn niet altijd de oplossing.
Een trilling wordt vaak veroorzaakt door de verstoring van een stabiele evenwichtssituatie. veersysteem. Een voorbeeld van een trillend systeem is een object, opgehangen aan een veer die in beweging is gebracht, of een slinger in een klok.
Als een band een probleem is, begint het schudden meestal rond de 50 mph. Dan wordt het nog erger rond de 60 mph of zo, maar het wordt eigenlijk beter naarmate je sneller gaat (70-75 en hoger). Dus nee, goedkope banden laten de auto niet schudden bij 75 mph en hoger .
Als het trillen spontaan is ontstaan en niet eerder in deze auto voorkwam, dan kan het zijn dat de pomp niet meer soepel ronddraait. De oorzaak kan ook nog motorisch zijn, bijvoorbeeld als één van de bobines bij warme motor niet goed werkt en de motor vervolgens op één cilinder minder te willen draaien.
Een zingend, zoemend bijgeluid in de achterbanden duidt meestal op het verschijnsel 'gecupte' banden. Dat is een kleine afwijking in de slijtage van de profielblokken. Die slijten niet helemaal recht af, in de draairichting gezien. Op den duur vormt zich een zogenaamd zaagtandprofiel en dat veroorzaakt het bijgeluid.
Meestal zijn trillingen die u voelt bij hoge snelheden op de snelweg een goede indicatie dat de band uit balans is .
Dit probleem kan worden gerepareerd (of voorkomen) met een routinematige bandenbalanceringsservice . Gemiddeld moeten uw banden elke 10.000-12.000 mijl worden gebalanceerd.
Nieuwe banden hebben van nature een maximale profieldiepte . Dit verse loopvlak is stijf, glad, diep en kan in het begin aanvoelen als een onbuigzame, dikke demping tussen u en de weg. Dit kan leiden tot iets dat kronkelen wordt genoemd.
Trillingen worden meestal veroorzaakt door een onbalans of defecte band , een krom wiel of een versleten aandrijflijn U-gewricht. U kunt merken dat de auto de auto schudt in een op-en-neergaande beweging.
Probeer te blijven bewegen en neem genoeg rust. Als u veel stress heeft wordt het trillen vaak erger. Als u veel last heeft van het trillen, dan kunnen medicijnen soms helpen. Uw huisarts kan u propranolol voorschrijven.
Wanneer het stuur trilt bij het rijden op enige snelheid bijvoorbeeld 80 km/h kan dit onder andere aan de volgende zaken liggen: Onbalans in band/velg combinatie. Te hoge interne krachtvariatie in band. Niet goed gecentreerd wiel op astap door bijvoorbeeld een kapotte centreerring.
In 99% van de gevallen wordt een trilling veroorzaakt door een kromme velg, een onbalans in de band of het onjuist balanceren van een wiel. Wij kunnen vrijwel altijd de trilling opsporen en oplossen en dit kan zelfs onder het genot van een kop koffie! Neem contact met ons op om een afspraak te maken.
“ Versleten banden zijn de meest voorkomende oorzaak van een schokkerige werking van uw voertuig , maar als de trillingen lijken te corresponderen met het remmen met het pedaal, kan dit een teken zijn dat uw remcomponenten vervangen moeten worden.”
Wat is trillingsisolatie? Trillingsisolatie is een vorm van geluidsisolatie die wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat trillingen en contactgeluid niet worden overgedragen aan de constructie. Een makkelijk voorbeeld is het gebruik van trillingsisolatie onder een vloer.
Zowel te lage als te hoge bandenspanning kan schade aan de banden veroorzaken, wat kan leiden tot trillingen in het voertuig .
Het is normaal dat uw auto tijdens het rijden licht trilt. Dit komt door de rotatie van de krukas, de tandwielen en andere bewegende onderdelen in uw motor.
Als de banden het gewicht niet gelijkmatig verdelen , voelt u het voertuig trillen na een bandenwissel of -rotatie. Dit probleem treedt vaker op bij voertuigen met lichtgewicht ophangingssystemen. Als u dit probleem niet tijdig oplost, kunnen schokdempers, veerpoten en andere stuurcomponenten beschadigd raken.
Trillingen kunnen op elk willekeurig moment door een of meer factoren worden veroorzaakt, de meest voorkomende zijn onbalans, verkeerde uitlijning, slijtage en losheid . Onbalans - Een "zware plek" in een roterend onderdeel veroorzaakt trillingen wanneer het ongebalanceerde gewicht rond de as van de machine draait, waardoor een centrifugale kracht ontstaat.
Gebruik hydraulische, in plaats van pneumatisch aangedreven arbeidsmiddelen. Rook niet (roken versterkt het vaatvernauwende effect). Las regelmatig pauzes in. Beperk de duur per dag van de blootstelling door af te wisselen met minder belastende taken.
Trillingen van tandwielkasten worden vaak veroorzaakt door beschadigde of versleten tandwielen . Wanneer tandwieltandkoppeling een beschadigde tand betreft, kan de kracht niet worden overgebracht zoals bij andere tandwieltandkoppelingen. Als een tandwieltand gebroken is, kan er op dit punt van de cyclus minder kracht worden overgebracht. Als gevolg hiervan ontstaan trillingen.