Vanaf nu mogen kassabonnen gewoon bij het oud papier en zijn ze geschikt voor recycling.
Sinds kort mogen kassabonnen bij het oud papier en worden ze gebruikt om nieuw papier van te maken. Voorheen was dat vanwege de mogelijke aanwezigheid van Bisfenol A (BPA) niet toegestaan, omdat deze stof mogelijk nadelige effecten heeft op de gezondheid van mensen en dieren.
Uitzondering zijn de kassabonnen (ook een vorm van thermisch papier) die in Nederland worden gebruikt. Deze zijn zonder de stof BPA gemaakt en kunnen daarom bij het oud papier.
Vertrouwelijke informatie in administratie
Het is niet wenselijk dat deze privéinformatie in de handen van derden komt, daarom moet het weggooien ervan op een veilige manier gebeuren. Het is dan ook niet raadzaam is om uw bankafschriften bij het oud papier te gooien.
Zowel voor de belastingen als voor de btw moet je alle boekhoudkundige documenten zoals jaarrekeningen, facturen, grootboeken, bankuittreksels, inventarissen, contracten, bestelbonnen, leverbonnen, agenda's, briefwisseling, e-mails,… bewaren. En dat mag op papier, digitaal of een combinatie van beide.
Bijvoorbeeld voor de vaste lasten, loonstrookjes, toeslagen, verzekeringen, bankafschriften of garantiebewijzen. Maak een duidelijk onderscheid tussen rekeningen die je al betaald hebt en rekeningen die je nog moet betalen. Digitale rekeningen of belangrijke e-mails kun je printen en ook in deze map bewaren.
Een paar kruimels of vetvlekken zijn geen probleem. Maar …is de pizzadoos echt vies en vervuild met etensresten en vet, dan hoort de doos bij het restafval. Hele vieze pizzadozen kunnen namelijk niet verwerkt worden. Het vet trekt in de papiervezels waardoor de vezels onbruikbaar worden.
Dat hoort in het afvalpapier:
Kartonnen verpakkingen en voedselverpakkingen - maar alleen als ze niet verontreinigd zijn (dan in het restafval!) Eierdozen, wasmiddeldozen, schoendozen. Papier en karton van school en kantoor, bij voorkeur zonder plakband of stickers of nietjes.
Oude boeken kunt u ook afgeven bij een kringloopwinkel of aanbieden via tweedehandssites op internet. Kranten, tijdschriften, maar ook boeken, verpakkingen en administratie mogen in de papierbak. Plakband en nietjes geen bezwaar, ook vensterenveloppen mogen gewoon.
Het versnipperen van bonnetjes is in de kern meer dan alleen een kwestie van gemak: het is een cruciale stap in het veiligstellen van uw financiële privacy .
Bewaarplicht financiële gegevens van bedrijven
Bedrijven en zelfstandigen moeten hun administratie 7 jaar bewaren. Dit staat in de wet. Er zijn ook gegevens die een bedrijf 10 jaar moet bewaren. Op de website van de Belastingdienst staat welke administratieve gegevens u moet bewaren en hoelang.
Thermisch papier wordt meestal gebruikt voor kassabonnen, en vroeger ook voor fax-apparaten. Tegenwoordig worden ook de meeste treinkaartjes gedrukt op thermisch papier.
Lege zakken waarin brood of koffiekoeken hebben gezeten, horen bij papier en karton. Ook wanneer deze een paraffine laagje hebben of een plastic venster mag je ze bij papierafval sorteren.
Papierbak alleen voor schoon en droog papier
Karton of papier moet daarom (grotendeels) vrij zijn van productresten, vloeistoffen en andere materialen zoals plastic. Ook nat papier is niet te recyclen doordat het kan gaan schimmelen. En door de schimmel kan het papier of het karton niet meer goed verwerkt worden.
De meeste kassabonnen zijn niet recyclebaar omdat ze van thermisch papier gemaakt worden. In de printer van bon zit een laser die de tekst in het papier brandt. Er hoeft hierdoor geen inkt of toner gebruikt te worden.
Het papier moet wel ongekleurd en onbedrukt zijn (of met het OK compost/Kiemplant-logo). Anders moet het bij het restafval. Schoon keukenpapier, tissues en servetten, ook bedrukt en gekleurd, kunnen in oud-papierbak; Papier gebruikt om niet-organisch afval op te deppen (denk aan motorolie) moet bij het restafval.
Archiefmap of ordner, plastic mapjes, ringmap → hoort bij restafval. Cementzakken, kattenvoer- en hondenvoerzakken → hoort bij restafval.
Gooi bijzonder papier zoals vetvrij papier, stickerrugpapier en bakpapier weg bij het restafval . Zulk papier is bewerkt met een siliconen- of waslaagje. Dit dient om vocht, lijm of vet af te stoten.
ð¤Waarom doen we een ronde pizza in een vierkante doos en eten we hem in driehoeken? ð Omdat ronde pizza's makkelijker te maken zijn dan vierkante , vierkante dozen makkelijker te maken zijn dan ronde, en de driehoekige punten van een ronde pizza zorgen ervoor dat iedereen dezelfde verhouding korst/saus/toppings krijgt.
Kiest u er voor om oud beeldmateriaal weg te gooien in plaats van te vernietigen? Volgens de Afvalscheidingswijzer kunt u dit het beste doen: Foto's kun je het beste weggooien bij het restafval.Het materiaal bevat teveel chemische stoffen om als grondstof te kunnen dienen voor nieuw papier.
Lege ordners weggooien: materialen scheiden
Voordat u de ordner weggooit, moet u de verschillende materialen van elkaar scheiden. Gooi losse onderdelen van karton en het metalen mechanisme apart weg bij het papier- of restafval.
Dat komt omdat bedrijven een eventuele schuld tot vijf jaar na het overlijden kunnen claimen bij de erfgenamen. Ook andere relevante documenten, zoals bankdocumenten, arbeidscontracten en loonstrookjes, houd je best minstens vijf jaar bij.
Als u met uw auto of ander voertuig gaat rijden, moet u uw papieren kentekenbewijs of kentekencard bij u hebben. De politie kan er om vragen.
Bewaartermijn administratie
Gegevens over onroerende zaken, zoals bedrijfspanden, moet u 10 jaar bewaren. Als u spullen of diensten verkoopt in de EU aan klanten die geen btw-aangifte doen én u heeft gekozen voor het éénloketsysteem (One Stop Shop) is de bewaartermijn ook 10 jaar.