Niet alle wielen passen op elke auto. Allereerst gaat het om de steekmaat. Dat is de diameter van de denkbeeldige cirkel die je door alle boutgaten van het wiel kunt trekken. De steekmaat moet exact kloppen, anders is het wiel niet goed vast te maken.
Staat daar iets als '195/65 R15'? Dan geeft het laatste getal de diameter van de velg aan — in dit geval 15 inch. Dit getal is altijd in inches en geeft de velgmaat aan die je op de band monteert. Als je je afvraagt 'welke maat velgen kunnen onder mijn auto', dan is het antwoord dus het laatste getal van de bandenmaat.
Een velg moet uiteraard naadloos aansluiten op je wielen en ook passen bij je auto. Dat betekent dat ook de naafbreedte van de velg gelijk moet zijn aan de naafbreedte van de naaf op je auto. Dat zorgt ervoor dat je zeker weet dat alle velgen goed vastzitten en dat ze niet alleen maar in de wielbouten hangen.
Velgen. De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover : Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.
Kijk eens in de velgen simulator om te zien welke velgen het mooist staan bij uw model auto. Daarnaast is de prijs wellicht een doorslaggevende factor. Wij hebben velgen in elke prijsklasse. Kijk en vergelijk, zo vindt u zonder twijfel de velgen waarnaar u op zoek bent.
De letter J is afkomstig van de vorm, maar wordt aangeduid in inches. 1 J is dus 1 inch. De J-maat van de velg is belangrijk omdat de band altijd 10 tot 30 millimeter breder moet zijn dan de velg. Zo kan een 7 inch velg gemonteerd worden op een band van minimaal 195, tot maximaal 225 millimeter.
Een hogere ET waarde laten je wielen verder naar buiten staan, een lagere ET waarde zorgen er juist voor dat je wielen verder naar binnen komen. Wanneer je de hoogte van je band veranderd zal de teller waarschijnlijk gaan afwijken. Met spacers kun je de velg ook verder van de auto zetten.
De besturing wordt wat scherper en communicatiever omdat een plattere band minder vervormt. Als om de grotere velg ook een bredere band ligt heb je een betere wegligging op droog wegdek en een kortere remweg op droog wegdek. De nadelen vinden we vooral op het gebied van zowel veer- als geluidscomfort.
Ik vond van 18" naar 19" wel een merkbaar verschil, het is wat strakker op weg omdat de band minder kan doorveren maar ik voel wel meer van de weg. Heb er verder geen problemen mee omdat de st toch al sportief is. Stap je van 16"of 17" ineens over op 19" dan is het echt wel even wennen.
Als de omtrek van de velg dus groter wordt, wordt de band lager en zit er minder rubber tussen het wegdek en de velg. Dit zorgt voor een directe stuurreactie en minder comfort dus een sportief karakter. Als u van 17" naar 16" velgen gaat moet er dus een hogere band op waardoor er meer rubber tussen wegdek en velg komt.
Niet alle wielen passen op elke auto. Allereerst gaat het om de steekmaat. Dat is de diameter van de denkbeeldige cirkel die je door alle boutgaten van het wiel kunt trekken. De steekmaat moet exact kloppen, anders is het wiel niet goed vast te maken.
Maar die passen niet zomaar om iedere velg. De binnenmaat van de velg is bepalend voor de breedte van de band. Deze staat op de velg, meestal aan de buitenkant. Dit wordt aangegeven met bv 17-622 of 622x17C waarbij 17mm dan de binnenmaat van je velg is.
Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde. Hoe groter het verschil, des te beroerder een auto gaat sturen.
Er bestaan twee soorten velgen: lichtmetalen en stalen velgen. Deze laatste is, zoals de naam al doet vermoeden, gemaakt van staal. Deze velgen zijn de norm en worden standaard op nieuwe wagens geplaatst. Ze bieden immers de perfecte bescherming bij kleine opspringende steentjes en aanvaringen met de stoeprand.
ET staat voor 'Einpresstiefe' en is een maat om aan te geven hoe diep de velg in de wielkast ligt. Een ET waarde is een getal, welke staat voor het aantal milimeters dat de middelijn van het wiel afwijkt van de wielnaaf. Hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.
De letter R betekent dat het een radiaalband betreft. Bijna alle nieuwe autobanden zijn radiaalbanden.
De standaard is tegenwoordig al 17 inch, terwijl dit nog niet zo lang geleden eerder 15 inch was. Kiezen voor te grote velgen kan echter onnodige schade toebrengen aan uw auto, zoals aan de wielbakken, ophanging, spatborden, rolomtrek en snellere slijtage van de banden.
Waarom gaat de Formule 1 op 18 inch rijden? Volgens Pirelli gaan de F1-auto's nog sneller door de nieuwe hoepels en kunnen de grotere banden en velgen tot wel drie seconden per ronde verschil maken. Volgens Pirelli zien de grotere velgen er beter uit en lijkt het rubber bovendien meer op dat van een straatauto.
Het doel: coureurs moeten elkaar beter kunnen volgen en makkelijker kunnen inhalen. Onderdeel van het pakket veranderingen is de overstap naar velgen met een diameter van 18 inch. In het verleden werd zo'n overstap nog enkele malen afgeschoten, maar in 2022 gaat het toch echt gebeuren.
Hoe lager de ET van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET van de wielophanging 35mm is en je monteert velgen met een ET van 10mm, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET afwijking van 5 mm acceptabel.
De et waarde geeft aan hoe ver het montagevlak van een wiel naar binenn of naar buiten staat. Kun je je ET waarde veranderen met spacers? Jazeker. Met spacers kun je de velg verder van de auto zetten.
De ET waarde wordt uitgedrukt in millimeters. Bij een ET waarde van 0, is er dus 0 mm afstand tussen het geometrische middelpunt van het wiel en het montagevlak. Bij een ET waarde van +45, is deze afstand 45 mm.