Meestal maakt de accountant of boekhouder de jaarrekening voor u, maar u mag het ook zelf doen. Bij grotere bedrijven met een bepaalde omvang moet een accountant de jaarrekening goedkeuren.
Voor beginnende ondernemers kan een jaarrekening opstellen best ingewikkeld zijn. Starters besteden de jaarrekening dan ook vaak uit aan een professional. Heb je een kleine onderneming en ben je financieel onderlegd? Dan kun je het ook prima zelf doen.
AI kan repetitieve en tijdrovende taken overnemen, zoals het invoeren van data uit facturen en (bank)transacties, het samenstellen van facturen, het verrichten van stappen in het betalings- en reconciliatieproces en het genereren van rapportages, zoals jaarrekeningen en cashflow overzichten.
Meestal maakt de accountant of boekhouder de jaarrekening voor u, maar u mag het ook zelf doen. Bij grotere bedrijven met een bepaalde omvang moet een accountant de jaarrekening goedkeuren.
Tegenwoordig heeft vrijwel elk gerenommeerd bedrijf een overzichtelijk gedeelte op de website over beleggersrelaties. Dit gedeelte biedt een schat aan informatie, waaronder een archief met jaarverslagen, die vaak jaren teruggaan.
De jaarrekening van een NV en BV dient jaarlijks binnen vijf maanden na afloop van het boekjaar door het bestuur te worden opgemaakt (artikel 2:101 en 210 BW). Voor een coöperatie, onderlinge waarborgmaatschappij en commerciële vereniging of stichting geldt een termijn van zes maanden (artikel 2:10, 48 en 58 BW).
Nee, de jaarrekening voor ZZP'ers is niet verplicht. De jaarrekening is namelijk iets anders dan een verkorte balans en winst- en verliesrekening, die je als ZZP'er wel moet maken.
Als zzp'er betaal je gemiddeld €345 voor het op laten stellen van een jaarrekening. De kosten voor een jaarrekening kunnen wel inbegrepen zitten in het abonnement dat je afsluit bij je administratiekantoor.
Kosten opstellen jaarrekening
De kosten voor het opstellen zijn € 325,- voor een eenmanszaak of vof en € 520,- voor een BV of stichting. Alle tarieven zijn excl. btw. De bovengenoemde tarieven zijn voor het opstellen van de jaarrekening.
Samenstellen jaarrekening Holding B.V.
De Holding houdt aandelen in een onderliggende vennootschap, kent wellicht een financiering/rekening courant, maar kent verder nauwelijks kosten. Er is geen sprake van een dienstbetrekking. Hiervoor berekenen wij een tarief vanaf € 1.750 (exclusief BTW).
Wat kost een jaarrekening? Het is vrij lastig om te stellen wat de exacte kosten zijn, omdat dit natuurlijk erg afhankelijk is van hoe groot een onderneming precies is. Een kleine, beginnende ondernemer is vaak zo'n € 750,- per jaar kwijt, maar grote stichtingen zijn niet zelden minstens het dubbele kwijt.
Een jaarrekening bestaat uit minimaal drie onderdelen, namelijk: De balans. De winst- en verliesrekening (resultatenrekening) en het overzicht van de geldstromen. Toelichting vanuit het bestuur of de directie.
Bij een eenmanszaak hoef je geen jaarrekening te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Maar je hebt wel een balans en winst- en verliesrekening nodig om de aangifte van de inkomstenbelasting in te vullen. Met deze twee zaken heb je eigenlijk een volledige jaarrekening gemaakt.
In principe wordt je maximale hypotheek gebaseerd op je winst van de afgelopen drie boekjaren (als je minimaal drie jaar ondernemer bent). Heb je minder dan drie boekjaren? Dan neemt de bank vaak het gemiddelde van je inkomen als ondernemer en van je eerdere inkomen in loondienst of als flexwerker.
Elke belastingbetaler, met name zelfstandigen of eenmanszaken, loopt het risico op een audit of inspectie door HMRC , ten minste eenmaal per jaar . Dit is onderdeel van een nieuwe strategie van HMRC, waarbij gebruik wordt gemaakt van een geavanceerd systeem dat bekendstaat als Connect.
Moeten geen jaarrekening neerleggen:
natuurlijke personen die handelaar zijn. kleine vennootschappen waarvan de vennoten onbeperkt aansprakelijk zijn: vennootschappen onder firma, gewone commanditaire vennootschappen, coöperatieve vennootschappen met onbeperkte aansprakelijkheid.
Wettelijke plicht tot deponering van financiële informatie
Een onderneming is op grond van de wet verplicht om haar jaarrekening te deponeren bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dit worden de publicatiestukken genoemd.
Conform artikel 92 van het Wetboek van vennootschappen / artikel 3:1 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen stellen de bestuurders de jaarrekening vast. De commissaris vraagt steeds aan de raad van bestuur om de jaarrekening te tekenen (eerste pagina wordt getekend en de volgende pagina's geparafeerd).
Van een vergadering worden notulen bijgehouden, die vervolgens door de voorzitter en de notulist ondertekend worden.
Een jaarverslag bestaat uit meerdere onderdelen, zoals een financieel verslag, een sociaal en maatschappelijk verslag, een toekomstverwachting en een verslag met betrekking tot de werknemers. De jaarrekening is het financiële eindverslag.
Financiële informatie is te vinden op de webpagina van het bedrijf in Investor Relations, waar vaak ook de rapporten van de Securities and Exchange Commission (SEC) en andere bedrijven worden bewaard.
In het geval van een Public Limited Company zijn de financiële gegevens online beschikbaar op de webpagina van het bedrijf, meestal in de sectie Investor Relations . Voor Private Limited Companies zijn dergelijke gegevens niet openbaar beschikbaar, maar kunnen ze worden gedownload van de MCA-website tegen een kleine vergoeding van Rs.