Schakelen zonder koppeling naar een hogere versnelling is heel eenvoudig. Hou hem in z'n eerste versnelling (of welke versnelling je dan ook zit) en laat het gas los. Trek heel lichtjes aan de pook in de richting die hij op moet, maar trek niet hard genoeg om hem uit z'n versnelling te halen.
Met koppeling ingetrapt, heeft de startmotor het wat gemakkelijker (kan vooral helpen als je accu wat minder is/wordt) > Je kunt langer 'doorstarten' als je de koppeling intrapt bij het starten waardoor de kans dat de auto aanslaat voordat de accu het niet meer trekt groter is.
Een versleten koppeling voert zijn functie niet goed meer uit waardoor de versnellingsbak en de motor te dicht bij elkaar kunnen komen en langs elkaar gaan 'slippen'.
Tussengas: daarom!
Simpel, een toefje tussengas! Precies tijdens het intrappen van de koppeling (en dus tijdens het inleggen van een lagere versnelling) trap je kort het gaspedaal in om het toerental van de motor te laten stijgen en het schokje is weg. Zo simpel is het.
Wat is dubbel klutsen of dubbel koppelen? Dubbel koppelen doe je bij het schakelen met de handbak. Je drukt de koppeling in, haalt de versnellingspook uit de versnelling, laat de koppeling even opkomen en trapt hem daarna weer in om de versnellingsbak in de volgende versnelling te zetten.
Bij neerschakelen kun je het bij wijze van tussengas (mits met een beheerste gasvoet) eventueel wel doen, dus wat gas blijven geven of zelfs juist wat gas beginnen te geven tijdens het neerschakelen, omdat het snelheidsverschil tussen de motor en de versnellingsbak bij het weer op laten komen van de koppeling in de ...
Het voordeel van dual clutch transmissie
Het grote voordeel van een versnellingsbak met twee koppelingen is dat men kan schakelen zonder krachtonderbreking. Er wordt namelijk niet direct van versnelling gewisseld, maar van koppeling; van oneven naar even, enz.
Maar, zoals Zadelsnuiver zegt, het is met name bedoeld voor circuitwerk. Bij circuitrijden gaat het om de combinatie van hard remmen en terugschakelen, waarbij je met de rechterzijkant van je rechtervoet gas bijgeeft en met linkervoet de koppeling even laat opkomen tussen het schakelen door.
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Van 5e naar 2e is quasi onmogelijk om foutloos te schakelen, behalve als je hard remt en stevig tussengas geeft.
Tip van de Wegenwacht: rijd niet met een slippende koppeling. Dat wil zeggen: laat nooit de koppeling erg langzaam opkomen of maar half opkomen. Daarvan slijt de koppelingsplaat zeer snel – dat is een dure reparatie – en het kan op vakantie zelfs voor paniek zorgen!
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Als u ontkoppelt, belast u de drukgroep, de lagers van de drukgroep, de drukvingers van de koppeling. Wanneer deze slijtage vertonen kan uw auto een ander geluid geven – bijvoorbeeld een gierend geluid – bij het ontkoppelen.
Optrekken zonder koppeling is bijzonder eenvoudig. Zorg dat de motor niet draait en zet de bak in z'n eerste versnelling. Kijk of de weg vóór je vrij is en start de motor (de koppeling hoef je dus niet in te drukken). De auto zal op de startmotor in beweging komen en de verbrandingsmotor zal de beweging overnemen.
Ga een keertje naar een verlaten plek/parkeerplaats waar je niemand tot last bent. En dan laat je heel erg langzaam de koppeling opkomen. Als de auto begint te bibberen hou je de koppeling vast, dus even niet verder laten opkomen. Als de auto dan niet meer bibbert kun je de koppeling langzaam los laten.
Je moet eerst je koppeling omhooghalen tot je het aangrijpingspunt voelt. Het aangrijpingspunt is het punt waar je koppeling begint te pakken. Als je dat voelt, hou je je voet aan het koppelingspedaal in dezelfde positie stil en kun je de rem (of handrem) loslaten.
Ook sportwagens maken steeds meer gebruik van een versnellingsbak met dubbele koppeling. De Bugatti Veyron EB16. 4 is voorzien van een speciale DSG versnellingsbak en ook de Ferrari California heeft er een. Ook Alfa Romeo brengt haar modellen op de markt met dit systeem, onder de naam TCT (Twin Clutch Transmission).
Met het koppelingspedaal druk je het druklager tegen deze veren. Door de hefboomwerking trekt de drukgroep iets terug en komt de koppelingsplaat nét helemaal vrij, waardoor de aandrijving wordt verbroken. Koppeling op, de boel schuift weer in elkaar en de auto rijdt.
Automaat met dubbele koppeling
Dit is een variant op de gerobotiseerde handbak, maar dan ontworpen om het schakelen soepeler en sneller te laten verlopen. Het systeem bestaat feitelijk uit twee versnellingsbakken, één voor de even en één voor de oneven versnellingen, beide met hun eigen koppeling.
Antwoord van Jos. U vraagt of het technisch kwaad kan om éérst de koppeling in te trappen en pas daarna te gaan remmen. Voor motor, koppeling of remmen is dat technisch géén probleem maar niet zoals we het bij onze rijopleiding geleerd hebben. Een rijschoolhouder meldt daarover het volgende.
Het scheelt namelijk zo'n 50% brandstofverbruik als u deze snelheid in de vijfde versnelling rijdt. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
gewoon gas loslaten, koppeling induwen, opschakelen, koppeling zachtjes loslaten en terug gas geven. Probeer eens om, wanneer je koppeling licht contact maakt (aangrijpingspunt), lichtjes gas te beginnen geven terwijl het koppelingspedaal rustig omhoog komt.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.