Om toegelaten te worden tot een opleiding tot Piloot dient men minimaal te beschikken over een HAVO of VWO diploma met Engels, Natuurkunde en Wiskunde.
In Nederland heb je alleen particuliere beroepsluchtvaartscholen die je (in circa twee jaar) opleiden tot piloot. De bekendste daarvan zijn de KLM Flight Academy (KLS), CAE-NLS (Nationale Luchtvaart School), Dutch Flight Academy (DFA) en Stella Aviation Academy.
Nee, een mbo-4 diploma geeft geen toegang tot de selectie voor de standaard tweejarige vliegopleiding. Wel kun je met een mbo-4 opleiding in aanmerking komen voor de opleiding Airline Pilot & Management. In deze opleiding werken wij samen met de Hanzehogeschool in Groningen.
Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Om piloot te worden moet je een HAVO of VWO diploma hebben met Wiskunde, Natuurkunde en Engels. Daarna ga je een toelatingstest doen voor de vliegschool, daar wordt gekeken of je talent hebt om te vliegen en of je niet in paniek raakt als bijvoorbeeld je motor in brand staat. Je kan pas piloot worden vanaf 18 jaar.
Lichaamslengte: minimaal 157,5 cm en maximaal 203 cm; Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
Volgens de onderzoekers zal vanaf begin 2022 de vraag naar piloten hoger zijn dan het aanbod. En als er geen extra maatregelen worden genomen, loopt het wereldwijde tekort de komende zeven jaar op naar maar liefst 60.000 duizend piloten.
De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur. De minimale rusttijden han- gen af van het tijdzoneverschil tussen start- en landingsluchthaven.
Gemiddeld verdien je als piloot bij de KLM een salaris van tussen de € 100.000 tot € 150.000 per jaar, maar dit kan oplopen tot wel € 250.000. KLM behoort daarbij tot één van de best betalende luchtvaartmaatschappijen voor piloten. Een co-piloot verdient gemiddeld € 112.000 per jaar.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Minimale lengte voor piloten: 157 centimeter | Maximale lengte voor piloten: 191 centimeter. Vloeiend in Engels (spreken en schrijven). Mensen die Engels niet als moedertaal hebben moeten tenminste level 5.5 halen op elke IELTS of een equivalent ICAO level 4 halen voordat de opleiding begonnen kan worden.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
De commissie is van mening dat vliegers met AD(H)D goedgekeurd kunnen worden op voorwaarde dat zij voor dit ziektebeeld geen medicijnen (meer) nodig hebben en zonder relevante problemen kunnen functioneren .
Zo ben je drie dagen achtereenvolgens weg van thuis. Maar soms kan dit ook een week zijn. Vlieg je alleen binnen Europa dan kan het zijn dat je 2 tot 3 vluchten op een dag uitvoert van 3 a 4 uur.
De luchtvaart is een veelbelovende carrière die veel mogelijkheden biedt voor persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling. Piloten verdienen een goed salaris, met mogelijkheden om hun loopbaan verder te ontwikkelen in de cockpit, of te verbreden naar luchtvaartmanagement.
Elk verkeersvliegtuig wordt bestuurd door minimaal twee piloten: de "gezagvoerder" (Engels: captain) en de "co-piloot" ofwel de "eerste officier" (Engels: first officer). Op lange afstanden (Engels: long haul) gaat vaak ook een derde en/of vierde vlieger mee.
Om toegelaten te worden tot de Opleiding tot Vlieger met Wetenschappelijke Opleiding, dient de toekomstige Piloot in het bezit te zijn van minimaal een VWO diploma met minstens een 5 voor Engels, Nederlands en Wiskunde of een HAVO diploma met Nederlands, Engels en Wiskunde met een HBOof WO propedeuse met minstens 80 ...
Vliegtuigvliegers moeten elk jaar 12 uur vliegen om hun class rating geldig te houden. Heb je deze uren gevlogen, dan volstaat een trainingsvlucht van een uur waarin je met een instructeur alle oefeningen nog eens doorloopt.
De grootverdieners in Nederland zijn medisch specialisten, huisartsen en directeurs en leidinggevenden. De vermelde salarissen zijn de maximale bruto-maandlonen, op basis van 30 jaar ervaring.
Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar. De maximumleeftijd om de opleiding te starten hangt af van de medische geschiktheid van de kandidaat en deze kan worden aangetoond via een medische toelating (Medical).
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.