Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Zorg dat je auto zoveel mogelijk waterpas staat wanneer je olie gaat peilen. Doe dit bij voorkeur als de motor koud is. Mocht je onderweg zijn en toch de olie moeten peilen, laat de motor dan minimaal 10 minuten afkoelen.
De motor moet koel zijn. Wacht bij een warme motor ten minste 20 minuten om de olie de gelegenheid te geven terug naar de carterpan te stromen.
Motorolie bijvullen is vaak eenvoudig en door u zelf gemakkelijk uit te voeren. Toch is niet altijd bekend hoe dit nu precies moet, terwijl dit toch erg belangrijk is voor uw auto. Het bijvullen van motorolie is één van die zaken in onderhoud aan uw auto die u eenvoudig zelf uit kan voeren.
Wanneer u de motorolie van uw auto gaat bijvullen dan maakt het in principe niet heel veel uit of u dit bij een warme of een koude motor doet. Indien u net een rit heeft gemaakt, is het wel van belang om na het stilzetten van de motor niet direct de olie bij te gaan vullen.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden.Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.
Als de olie net boven het maximum van het oliepeil uitkomt dan is het geen probleem. Bij elke auto zit er wel een kleine marge voor teveel olie. Zorg in dit geval dat als je gaat rijden niet het uiterste van je motor vergt.
Een te hoog olie niveau kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen. U schrijft dat de motor veel rook produceerde en dat dit ophield na even stationair draaien. U schrijft niet of er olie is afgetapt. Problemen kunnen ontstaan aan de katalysator en bij een diesel ook aan het roetfilter.
Als het systeem niet over genoeg olie beschikt om de bewegende onderdelen van de motor te kunnen smeren, zullen die sneller versleten en oververhit raken. De auto op een vlakke ondergrond parkeren. Dezelfde olie gebruiken als die die zich al in de motor bevindt. Dat betreft zowel de viscositeit als ook het merk.
40 jaar geleden moest iedere 2.000 tot 5.000 kilometer de olie ververst worden en was het noodzakelijk en gebruikelijk om tussendoor olie bij te vullen. Sommige moderne voertuigen beschikken over een flexibel verversingsinterval waarbij een interval kan variëren tussen de 10.000 km tot maximaal 50.000 km.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Wanneer er teveel olie in de motor zit kan dit veel mechanische schade veroorzaken. Dit kan variëren van olielekkage tot inwendige vervuiling zoals “black sludge” vorming. Bij met name dieselmotoren kan het zelfs voor problemen zorgen met het roetfilter.
Laat eerst de motor minimaal een kwartier (!) afkoelen met de motorkap open, zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los maar doe dit beetje bij beetje.
De meest voorkomende oorzaak van een te hoge olieconsumptie is een lekkage. Ergens in het motorsysteem ontsnapt de olie. Daar kunnen veel oorzaken voor zijn. Een versleten koppakking, lekkende klepgeleiders (seals), versleten zuigerveren, maar ook gebruik van verkeerde olie of een te hoge oliedruk kan de oorzaak zijn.
Oliepeil controleren en bijvullen
Als de olie halverwege het peilglas staat, is het goed. Soms zit er aan de vuldop een peilstok. Op deze peilstok moet de olie zich tussen de minimum- en maximummarkering bevinden. Veeg de peilstok voor het peilen goed schoon.
Een te hoog oliepeil is ook niet goed. Vanaf een halve liter te veel olie (boven max.)kan de carterdruk verhogen. Er kan dan meer olie in de verbrandingsruimte terecht komen (via de carterontluchting in het inlaatspruitstuk, of langs de zuigers via de cilinderwand naar boven).
Bij extreem laag oliepeil gaat er een rood lampje branden op het dashboard. Stop direct met rijden, want het doorrijden kan immers zorgen voor grote problemen. Vul als het kan direct olie bij totdat het olie weer op peil is.
Mocht dan toch het olielampje gaan branden dan kunt u motorolie bijvullen en verder rijden. Doorrijden met een te laag oliepeil kan (blijvende) schade veroorzaken aan de motor!
Wanneer er olie mee wordt gepompt door een te veel aan olie komt er olie mee in de verbranding van benzine. Hierdoor loopt de motor niet optimaal. Dit ga je zeker merken onderweg.
Hoe vaak de motorolie van uw auto ververst moet worden staat vaak beschreven in het instructieboekje van uw auto. Een vuistregel is om de motorolie elke 12 maanden te verversen.
Lees het niveau van de motorolie af op de peilstok. Er staan twee streepjes op de stok: een minimum en een maximum. Tussen de twee streepjes zit 1 liter verschil, dit geldt voor alle auto's. Zit het oliepeil tussen de twee streepjes, dan is de motorolie bijvullen niet nodig.
Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km. Fabrikanten echter claimen dat een verbruik van 1 liter op 1000 km nog toelaatbaar is.
Kies je de verkeerde motorolie, dan kun je de motor blijvend beschadigen. Maak gebruik van advies op maat als je geen idee hebt welke motorolie de juiste olie is voor jouw auto? Je kunt zoeken op kenteken of slim zoeken door merk en type in te voeren.
Doorrijden. Bij deze waarschuwingslampjes kunt u nog doorrijden, maar is het vaak wel belangrijk snel een garage te bezoeken. Brandt dit lampje oranje dan is het oliepeil te laag. U kunt uw reis vervolgen, maar vul zo spoedig mogelijk de olie bij.