Om piloot te worden moet je een HAVO of VWO diploma hebben met Wiskunde, Natuurkunde en Engels. Daarna ga je een toelatingstest doen voor de vliegschool, daar wordt gekeken of je talent hebt om te vliegen en of je niet in paniek raakt als bijvoorbeeld je motor in brand staat. Je kan pas piloot worden vanaf 18 jaar.
Wil je straks goed voorbereid beginnen aan een pilotenopleiding, dan is kennis van natuurkunde onmisbaar. De meeste vliegopleidingen in Nederland stellen daarom natuurkunde op havo niveau verplicht als toegangseis.
Nee, een mbo-4 diploma geeft geen toegang tot de selectie voor de standaard tweejarige vliegopleiding. Wel kun je met een mbo-4 opleiding in aanmerking komen voor de opleiding Airline Pilot & Management. In deze opleiding werken wij samen met de Hanzehogeschool in Groningen.
Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben.
“Mijn droom van kleins af aan is om piloot te worden. Vmbo kader en het vak piloot is geen goede match, dus ik moest hogerop. Havo is het minimaal vereiste niveau om toegelaten te worden tot de opleiding.
Minimum en maximum salaris voor Piloten e.d. - van € 2.648 tot € 6.636 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Basiseisen vlieger
Nog een optie: een buitenlands diploma, aangevuld met een diploma op vergelijkbaar niveau voor Nederlands en Engels of Nederlands als tweede taal (NT2 Staatsexamen II). Je bent tussen de 17 jaar en 26 jaar en 3 maanden oud. Je bent tussen de 162 cm en 193 cm lang. Een bril of lenzen is geen probleem.
Volgens de onderzoekers zal vanaf begin 2022 de vraag naar piloten hoger zijn dan het aanbod. En als er geen extra maatregelen worden genomen, loopt het wereldwijde tekort de komende zeven jaar op naar maar liefst 60.000 duizend piloten.
Vooropleiding. Havo-diploma met tenminste wiskunde B, natuurkunde, Engels en Nederlands. Daarnaast moet er nog een aanvullende natuurkunde cursus worden behaald bij het Boswell of Wismon Instituut (heb je voor 2010 je natuurkunde behaald, dan hoef je deze aanvullende natuurkunde cursus niet te volgen).
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag. Vlieguren tellen enkel voor je vergunning.
Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.
De totale opleidingskosten bedragen € 122.000,-. KLM levert een financiële bijdrage aan deze kosten waardoor de totale opleidingskosten voor jou als student € 101.500,- bedragen.
Je moet minimaal 17 jaar zijn om met een opleiding tot verkeersvlieger te kunnen beginnen; dit is wettelijk bepaald. De maximale leeftijdgrens verschilt per maatschappij, maar door de bank genomen ligt deze op 32 jaar.
De commissie is van mening dat vliegers met AD(H)D goedgekeurd kunnen worden op voorwaarde dat zij voor dit ziektebeeld geen medicijnen (meer) nodig hebben en zonder relevante problemen kunnen functioneren .
Minimale lengte voor piloten: 157 centimeter | Maximale lengte voor piloten: 191 centimeter. Vloeiend in Engels (spreken en schrijven). Mensen die Engels niet als moedertaal hebben moeten tenminste level 5.5 halen op elke IELTS of een equivalent ICAO level 4 halen voordat de opleiding begonnen kan worden.
Elk verkeersvliegtuig wordt bestuurd door minimaal twee piloten: de "gezagvoerder" (Engels: captain) en de "co-piloot" ofwel de "eerste officier" (Engels: first officer). Op lange afstanden (Engels: long haul) gaat vaak ook een derde en/of vierde vlieger mee.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
De grootverdieners in Nederland zijn medisch specialisten, huisartsen en directeurs en leidinggevenden. De vermelde salarissen zijn de maximale bruto-maandlonen, op basis van 30 jaar ervaring.