Re: turbo kapot, doorrijden? De motor kan wel degelijk de turbo schoepen opvreten (gaat meestal wel goed) ook een hoog olie verbruik tot lopen zonder olie zitten er dik in! Dus dikke kans op motor schade!
Inspecteer je turbo op gruis. Slijtage: Turboladers zijn gebouwd om een autoleven lang mee te gaan. Afhankelijk van hoe vaak er met de auto aan hoge snelheid wordt gereden en de kwaliteit van de oorspronkelijke constructie is slijtage niet helemaal ondenkbaar. Blijven rijden met een kapotte turbolader is mogelijk.
Een slecht werkende turbo veroorzaakt een tekort aan lucht of juist een te grote hoeveelheid aan lucht in de motor. De verhoudingen in de motor zullen nadelig veranderen en andere ongemakken kunnen in hoge vaart toenemen.Zo kunnen er lekkages ontstaan in de olietoevoer.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Eerst het slechte nieuws: bij het vervangen van een turbolader moet je rekening houden met kosten tussen de 1.500 en 3.000 euro. Nu het goede nieuws: je kunt de turbo zelf goedkoop op internet kopen. Wij bieden je lage online prijzen en natuurlijk hoogwaardige producten van merkfabrikanten.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. In veel gevallen is er ook een externe oorzaak waardoor een turbo vroegtijdig kapot gaat.
Een fluitende turbo is niet áltijd een teken dat er iets mis is. Koud kan een turbo iets meer geluid maken dan warm. Pas als het geluid heftiger wordt en/of constant aanwezig is, moet u hier alert op zijn om schade te voorkomen. Welke schade, is afhankelijk van het soort geluid en de oorzaak.
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren. Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd.
Zwarte rookpluimen of zwarte roetwolken wijzen doorgaans op een probleem met de verbranding of de injectie. Vaakis vervuiling van de motor de oorzaak. Te lang doorrijden wanneer de auto zwart rookt, kan de problemen verergeren. Het roetfilter kan verstopt gaan zitten, of de motor beschadigt.
Auto problemen
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
Re: Rijden zonder turbodruk? Geen enkel probleem hoor, als je maar wel zorgt dat je actuator los hangt als je turbo niet aangesloten is op je inlaat. Verder kun je gewoon rijden.
Op de meeste motoren is de carterventilatie aangesloten op de luchtaanvoerbuis tussen het luchtfilter en de turbo. Het gevolg is dat er altijd vette dampen worden aangezogen door de turbo. In principe is dit geen probleem. Maar als de dampen veel olie bevatten, kan de turbo gaan fluiten.
Verschillende lekkages kunnen zich voordoen aan de turbo, zoals uitlaatgas, koelvloeistof, olie, vacuüm of druk (actuator). Een olielekkage komt het meest voor en is direct zichtbaar.Dit ontstaat meestal door vervuilde olie waardoor de lagers, de as en afdichtingen zijn versleten.
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet.Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart. Alles moet een beetje tot rust komen en als het ware ingereden worden.
Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk naar uw auto laat kijken wanneer u merkt dat er rook uit de uitlaat komt. Op den duur leidt dit namelijk tot motorproblemen zoals, een vervuilde motor, verstopte katalysator of een verstopte roetfilter (diesel).
Auto rookt? Ga naar AutoCrew! Te lang doorrijden met rook uit de uitlaat kan leiden tot ernstige motorschade en reparatiekosten. Voorkom dat door op tijd naar je AutoCrew-autobedrijf te gaan.
Onderhoud aan turbo is belangrijk
De turbo draait met hoge snelheden rond. Daarom moet je ervoor zorgen dat het turbinewiel daarbij niet wordt gehinderd. De kwaliteit van de olie is essentieel voor de goede gezondheid van de turbo.
Antwoord van Jos. U vraagt of het nodig is de turbo te laten afkoelen en of start/stop beter uitgeschakeld kan worden wanneer de turbo daardoor mogelijk schade kan oplopen. Het nog laten draaien van de motor alvorens deze uit te zetten is niet meer van deze tijd.
Belangrijk voor een goede werking van de turbo is een goede smering van de turbo-as, die zo'n 220.000 toeren per minuut maakt. Als bestuurder heb je ook invloed op de levensduur. Laat de motor (en dus de turbo) altijd eerst op temperatuur komen en laat hem na zware inspanning even stationair draaien.
De gemiddelde levensduur van een dieselauto ligt op zo'n 400.000 kilometer.
Wat zijn BEST Turbo's? BEST Turbo's hebben geen afloopdatum en een financieringsniveau dat gelijk is aan het stop loss-niveau. "BEST" staat immers voor "Barrier Equals STrike". Doordat het financieringsniveau gelijk is aan het stop loss-niveau, kunnen beleggers profiteren van een hogere hefboom.
Normaal gesproken wordt de inlaatlucht van een turbo gekoeld door een gewone intercooler. Dat is een soort radiator die de lucht koelt met behulp van de rijwind. Via slangen gaat de lucht vanaf de turbo naar de intercooler. Vervolgens gaat de gekoelde lucht via slangen weer door naar de motor.