Wel merkwaardig dat er in alle gevallen nooit echt een lekkage is gevonden. Maar het oppompen kan in veel gevallen ook met een moderne fietspomp die vaak ook over een autobandventiel aansluiting beschikt. Er zijn immers ook fietsbanden met een dergelijk ventiel.
Meestal staat er op fietspompen wel vermeld dat je er geen autobanden mee mag oppompen. De reden hiervoor is dat er een grote hoeveelheid lucht nodig is om de druk in een autoband ook maar een beetje te doen stijgen.
Beter is om je banden op te pompen bij een van de gratis bandenpompen op gemeentelijke parkeerterreinen, bij winkelcentra of Park&Ride locaties. Je kunt je banden ook gewoon thuis oppompen. Hier heb je wel de juiste apparatuur voor nodig. Autobanden oppompen kan met een voetpomp of een bandencompressor.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
Als een autoband te hard is opgepompt, dan wordt de band als het ware bol. Het gevolg: Geen optimaal contact. Verhoogde slijtage in het midden van de band.
De bandenpompen zijn van Stichting Band op Spanning en berekenen automatisch welke bandenspanning jouw auto nodig heeft. Ook hebben ze correctiefactoren, zo kun je er bijvoorbeeld achter komen wanneer je auto een lekke band zal hebben omdat de pomp van te voren een waarschuwing geeft.
Als je binnen de bebouwde kom rijdt, waar je maximaal 50 km per uur mag, kun je in principe nog wel met een zachte band doorrijden totdat je thuis of bij een garage bent. Met een platte band doorrijden is absoluut niet aan te raden, want hiermee kun je de velg beschadigen.
De gewichtsverdeling voor achter is beide rond 50%, en vaker vóór lager (tussen 40 en 50%). Beladen wordt de verhouding uiteraard anders, dan komt er veel meer gewicht op de achteras. Vandaar dat je vaak leeg een bandenspanning voor en achter ongeveer gelijk is en beladen achter (veel) hoger.
Een te lage of te hoge bandenspanning verhoogt de kans op klapbanden. Door een te lage bandenspanning is je auto minder goed in staat onregelmatigheden in het wegdek op te vangen. Door een te lage of te hoge bandenspanning verslechtert je wegligging. Bij de juiste bandenspanning is het stuurgedrag optimaal.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Wil je af en toe een autoband oppompen maar ook een fietsband of een luchtmatras dan is de Powerplus POWX 1705 waarschijnlijk de beste draagbare compressor voor jou. Voor zwaarder werk zoals het regelmatig oppompen van autobanden, zandstralen van hout of verven is de Airpress HL 425/50 waarschijnlijk een betere koop.
1 - Donrox 4-in-1 Draagbare Compressor Bandenpomp
De in zakformaat vormgegeven Donrox Ride F511 is een elektrische bandenpomp met digitale bandenspanningsmeter, powerbankfunctie en zaklamp. Ideaal om voor vertrek en onderweg de banden van je fiets, auto, motor of ander voertuig op spanning te brengen.
Best Geteste Compressor
Uit onze test is gebleken dat de beste koop compressor van dit moment de Donrox Ride F511 + F500 - Compressor Bandenpomp is. Door deze compressor aan te schaffen heb jij altijd een elektrische bandenpomp met bandenspanningsmeter op zak.
Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 100,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 10,00 onder of boven uitkomen.
Een band die niet gaandeweg leegloopt maar met een knal ontploft, meestal aan hogere snelheid, is een klapband.
Het klinkt misschien raar, maar een zachte band maakt minder contact met het wegdek en heeft daardoor minder grip en een slechtere wegligging. Hierdoor kun je met zachte banden eerder in een slip komen en heb je een langere remweg. Daarnaast heb je met een zachte band meer kans op een klapband.
Het luchtvolume wordt berekend als: volume van de band x de druk= luchtvolume in liters. Voorbeeld 1: een implement band van 500/50 – 17 heeft een volume van 260 liter. De bandenspanning voor deze band is 2.75 bar. Het totale luchtvolume is 260 liter x 2.75 bar = 715 liter lucht.
Allebei hebben ze hun voor- en nadelen. Olievrije compressoren blazen schonere lucht uit en vergen minder onderhoud, maar ze maken meer lawaai. Bij oliegemeerde compressoren bevat de uitgeblazen lucht minuscule oliedruppeltjes, die bijvoorbeeld met sommige verfsoorten kunnen reageren.
Daarnaast is het belangrijk om te weten dat dit een relatief dure mini compressor is. De hierboven genoemde variant kost bij onze partner Coolblue namelijk € 119,99, terwijl deze mini compressor €169,99 kost. Deze mini compressor is niet geschikt voor zware werkzaamheden.
Hoe krachtiger, hoe meer luchtgereedschappen de compressor aankan. Bij luchtgereedschap wordt altijd het maximaal aantal bar weergeven. Dus heb je een luchtgereedschap met een maximale druk van 8 bar, kies dan voor een compressor die minimaal 8 bar kan produceren. Ook de tankinhoud is belangrijk.
Doorrijden of vervangen? Doorrijden is zodoende mogelijk, maar in beide gevallen valt een bezoek aan de bandenspecialist aan te raden voor het laten verwijderen van de spijker en het eventueel vakkundig laten repareren van de band.
Indien mogelijk, zet de band met het lek naar de onderzijde. Plaats de container met lekmiddel op het ventiel en spuit deze leeg. Breng de band met behulp van de compressor in de auto op spanning. Laat de band zo snel mogelijk bij een bandenspecialist repareren (of vervangen).
Ten eerste verandert het rolgeluid van de band; vlak na het lek raken zal het rubber harder gaan 'zoemen'. Zit er nog minder lucht in de band, dan verandert dat al snel in een klapperend of kloppend geluid. Verder merk je ook meteen dat de auto anders stuurt.