Om te kunnen bellen over 4G heb je een smartphone nodig die dit ondersteunt. Let op, niet iedere 4G smartphone ondersteunt bellen over 4G (VoLTE). Wil jij er zeker van zijn dat je kunt bellen over 4G? Kijk dan in onze shop naar telefoons met 4G bellen.
Om gebruik te maken van 4G internet heb je een smartphone nodig, die geschikt is om de grote snelheid van 4G te ondersteunen. Niet elke smartphone is namelijk geschikt voor 4G. Het 4G netwerk van KPN gebruikt de 800 Mhz frequentie.
Vanaf 31 maart 2022 stopt het 3G-netwerk. Het uitzetten van 3G betekent dat uw toestel terug zal vallen naar 2G. Dit betekent een verminderde kwaliteit voor bellen en een trage internetsnelheid. Daarnaast kunt u niet meer bellen en internetten tegelijkertijd.
Als je op een plek bent waar heel erg veel mensen tegelijk aanwezig zijn kan de dichtstbijzijnde zendmast overbelast raken. Het komt dan vaak voor dat het toestel van de klant overschakelt naar 3G omdat er dan minder mensen gebruik van maken. Dit is dan op dat moment de snelste verbinding.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
3G: Kan gebruikt worden voor bellen, sms'en en het versturen van grotere databestanden. Ook kunnen gebruikers hierop mobiel internetten met een hogere netwerksnelheid dan bij 2G. 4G: Voornamelijk gericht op dataverkeer en biedt downloadsnelheden van rond de 100 Mbps.
4G internet is sneller dan 3G. De gemiddelde snelheid van 4G internet is 50 Mbps en de topsnelheid is 256 Mbps. Ter indicatie: de maximale snelheid van 3G internet is 14,4 Mbps. Met 4G kun je een Full HD-video zonder laadtijd afspelen.
Vanaf januari 2022 wordt het 3G netwerk NIET meer ondersteund door de telecom providers Vodafone en KPN.
Na bijna 20 jaar is het einde van 3G in zicht! Vanaf 31 maart 2022 stopt KPN definitief met de derde generatie mobiel netwerk. Vodafone is er in 2020 al mee gestopt.
Samsung (Android): Instellingen > Meer instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie. HTC (Android): Instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie.
Home › FAQ › Mobiel internet › Heb ik een nieuwe simkaart nodig voor 4G of 5G? Nee, om gebruik te kunnen maken van 4G of 5G internet heb je geen speciale simkaart nodig. Wel heb je hiervoor desgewenst een sim only abonnement met 5G nodig en een toestel dat vervolgens ook geschikt is voor 5G.
Ook in 2022 perfect voor je telefoonabonnement
Het 4G-netwerk blijft daarom heel belangrijk. Dat blijft het de komende jaren ook voor je abonnement. Met snelheden van 100 tot wel 256 Mbit/s via het beste en snelste netwerk van de wereld. Je kunt zo heel snel video's streamen, zonder haperingen.
Om gebruik te kunnen maken van bellen via 4G heb je een geschikt toestel nodig (VoLTE), een 4G simkaart en een 4G bel- en internetbundel.
Wat jouw 4G kosten precies zullen zijn, is afhankelijk van je verbruik en provider. De gemiddelde abonnementsprijs voor 4G ligt rond de 40 euro per maand, dit is inclusief een smartphone en 500 MB per maand.
Als je mobiele data (3g/4g) en wifi uitzet kan je nog bellen en sms'en. Als je je mobiele netwerk uitschakelt (vliegtuigstand) dan kan je niet meer bellen.
Het 2G-netwerk bestaat sinds 1999 en is daarmee het oudste van onze huidige netwerken. Over dit netwerk kun je bellen en sms'en. Internetten kan ook, maar heel langzaam.
In tegenstelling tot 3G wordt 2G nog relatief veel gebruikt voor bijvoorbeeld spraakverbindingen en zakelijke toepassingen, denk aan slimme meters. Het 2G-netwerk van KPN blijft de komende jaren beschikbaar en in dienst tot december 2025.
Over de hele wereld stoppen providers met hun 2G en 3G netwerken om ruimte te maken voor 5G en het verbeteren van 4G.
Een gemakkelijke manier om te controleren of jouw toestel geschikt is voor 4G, is door op het scherm van je toestel te kijken. Aan het icoontje boven in je scherm, dat aangeeft of er een mobiele dataverbinding is, kan je meestal zien of je 3G of 4G hebt.
In Nederland kunnen we bellen, appen en internetten op onze mobiele telefoons door een intensief verspreid netwerk van antennes. Inmiddels maakt bijna iedereen gebruik van het 4G-netwerk.
Op 1 juni 2023 stopt 2G voor machine-to-machine apparaten (M2M) die uitsluitend van het 2G-netwerk gebruik maken. Denk hierbij aan boordcomputers, navigatie- en alarmsystemen en mobiele pinapparaten. Vanaf deze datum is 2G voor geen enkel apparaat meer beschikbaar. We roepen je daarom op om je apparatuur te checken.
Het grootste gedeelte van onze Vodafone klanten gebruikt tegenwoordig 4G of 4G+. Dit biedt sneller, veiliger en stabieler mobiel internet en een betere belkwaliteit dan oudere netwerken. Vanaf 4 februari 2020 zetten we daarom vol in op 4G. Om daar ruimte voor te maken, stoppen we met ons 3G-netwerk.
Ga op je iPhone naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties Mobiele Data > Gesprekken en Data > en kies hier voor LTE. Daarna springt je telefoon over naar het LTE / 4G netwerk.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.