Voor de enthousiaste detailer is het onderhoud van een matte lak wat beperkter, het kleien van de lak is eigenlijk geen goede optie, polijsten is al helemaal geen optie en absoluut een no-go op matte lakken.
Staalwol nat maken in een sopje (zeeeeer belangrijk) en zachtjes wrijven (cirkelvormig). Niet te veel druk uitoefenen, want je dan neem je te veel lak ineens weg. Bij eerste gebruik van 2x0 zal je in de zon lichte krasjes zien ontstaan. Deze verdwijnen weer met dan staalwol 3x0 en 0000 voor afwerking.
Echter moeten we bij een matte lak toch adviseren om de automatische carwash links te laten liggen. Een matte laklaag is van nature uit gevoeliger aan krassen en daarom is een hand wasbeurt aanbevolen omdat hier de druk op de washandschoen aangepast kan worden in functie van de gevoeligheid van de lak.
Zo kennen we bij beits de glansgraden mat en zijdeglans en bij lak zijdeglans en hoogglans. Glans treedt op wanneer de oppervlakte van het materiaal zo glad is dat het reliëf ervan kleiner is dan de golflengte van zichtbaar licht. Matte lak weerkaatst het licht nauwelijks, hoogglans spiegelt meer.
JE SCOOTER AFSPUITEN
Je begint met het goed afspuiten van je scooter, je kunt dit doen met bijvoorbeeld een gieter of een tuinslang. Met het afspuiten van je scooter zorg je ervoor dat al het ergste vuil van de motor verdwijnt.
Shampoos met wax én of glansversterkers ruïneren direct de mooie matte uitstraling van de lak en die raden we dan ook absoluut af. Het wassen kan men het beste doen in rechte banen en niet met cirkelende bewegingen, zodat er geen in het oog springende imperfecties op de lak ontstaan.
Een blanke lak kan in 2 lagen gespoten worden met een uitdamptijd van +- 5 minuten.
Als je de kleurlak van een gespoten auto wilt beschermen, kun je hiervoor een blanke lak gebruiken. Naast bescherming van de autolak zorgt deze voor een glansgraad van de auto. Je kunt hiervoor kiezen uit hoogglans en matte blanke lakken. Het is aan te raden een autolak altijd af te spuiten met een blanke lak.
Ja, natuurlijk mag u Dreft gebruiken om uw auto te wassen, maar wij raden aan een autoshampoo hiervoor aan te schaffen. Waarom? Dreft is een afwasmiddel met citroenzuur. Dit is ideaal om vettige dingen te reinigen, maar daarom haalt het ook belangrijke oliën van uw lak.
Als je wrap op de juiste manier geplaatst en onderhouden is, zal die gegarandeerd 3 jaar of 50.000km meegaan, wat er ook eerst komt. Binnen die periode is er ook een garantie op verwijdering zonder schade.
En dan nog een aandachtspunt: we krijgen regelmatig van klanten de vraag hoe vaak je een auto moet waxen. Ons advies is om dit niet te vaak te doen. Als richtlijn kunt u een periode van zo'n 4-6 maanden tussen de waxbeurten aanhouden. Hou er echter wel rekening mee dat elke auto anders is.
Je doet er goed aan 4 uur droogtijd te respecteren tussen elke verflaag. Solventgedragen verf, op basis van white spirit, heeft wat meer tijd nodig. Na 4 uur voelt de verf droog aan, maar dan mag je echt nog niet beginnen met een tweede laag. Reken een droogtijd van 16 uur voordat je een tweede laag aanbrengt.
Hoe dikker de verf op de auto gespoten wordt, hoe langer het moet uitharden tot de lak droog is. Autolak is volledig uitgehard na 24 uur. Hierna mag eventueel de lak gepolijst of geschuurd worden.
1K staat bij blanke lak voor 1 component, zo staat 2K bij blanke lak voor 2 componenten. In de autoindustrie is de meest gebruikte blanke lak de 2K variant. De 2k variant beschikt namelijk over het extra component verharder. Daarnaast biedt door de verharder de 2K blanke lak aanzienlijk meer bescherming voor de lak.
Gewoon allesreiniger of afwasmiddel, iets dat ontvet iig, en in de regel krijg je de fiets daarmee prima schoon. Ja, ik vergat te schrijven dat ik 'm eerst waste met sopje van afwasmiddel. Daarna licht inwrijven, gaf een mooi resultaat, niet mat/dof, maar soort satijnglans en ... zonder vlekken.
Als je glansverf hebt gebruikt en je wilt die mat hebben, ga dan naar de verfwinkel en koop een pakje ST. Marc. Dit is een product dat als je daar je gelakte producten mee afwast ze automatisch mat worden. Dit om een goede hechtlaag te bevorderen voor een nieuw aan te brengen laklaag.
Met een spons - en zelfs een tandenborstel voor de moeilijk bereikbare plekken - en sopje van afwasmiddel of autoshampoo reinig je daarna alle onderdelen iets grondiger. De ketting maak je het beste schoon met kettingreiniger.
Je kunt ervoor kiezen om je scooter voor de deur schoon te maken of in een wasbox bij de wasstraat. In ieder geval is het aan te raden om de scooter eerst goed af te spoelen met schoon water voor je aan de slag gaat.
Met beide soorten polijstmachines kun je alle brommer of motor onderdelen professioneel polijsten en creëer je moeiteloos hoogglans. Voor kleine oppervlakten raden we echter een mini polijstmachine aan, waarmee je zelfs de lastigste plekken kunt bereiken.
Maar wil jij je scooter in topconditie houden, dan is het ook van belang dat je de scooter elke twee tot drie maanden zelf schoonmaakt. Vlekken die ontstaan zijn tijdens het rijden, zoals modder, regenvlekken, vliegjes of ander ongedierte, kun je het beste er meteen afwassen.
Een matte verf weerspiegelt heel weinig licht; een zijdemat afwerking iets meer, zijdeglanzende nog meer, en de hoogglanzende donkergekleurde verf reflecteert het licht bijna zoals een spiegel. De hoogglanzende / zijdeglanzende verf is minder microporeus en is beter bestand tegen vocht.
Het is niet mogelijk om van matte verf naar zijdeglans te gaan.
Matte verf kan afwasbaar zijn, maar is zeker niet grondig afwasbaar. Dat is goed om weten! Wanneer u een matte verf gebruikt, controleer dan dat ze zeker klasse 3 behaalt voor de weerstand tegen slijtage door vocht. Dit wordt meestal vermeld op de pot.