Een los kaartje voor trein, bus, metro of tram Buskaartje nodig? Deze koop je bij de busschauffeur. Een los kaartje is vaak wel duurder dan als je dezelfde reis betaalt met een OV-chipkaart of met OVpay. Let op – Je kan bij de meeste kaartautomaten en in de meeste bussen niet meer contant betalen.
Betalen met je bankpas of creditcard (OVpay)
Overal in Nederland kun je in de trein, bus, metro en tram in- en uitchecken met een contactloze betaalpas, creditcard of mobiel. Ook bij RRReis betaal je gemakkelijk contactloos met je bankpas. Dit heet OVpay.
Kaartje kopen bij de buschauffeur of verkooppunt
Bij de buschauffeur of bij een verkooppunt kun je nog bepaalde ritkaartjes kopen voor een enkele reis. Bij de buschauffeur kun je alleen betalen met je (contactloze) betaalpas of creditcard. Contant geld wordt niet geaccepteerd.
Je betaalt het normale OV-chipkaarttarief. Als je af en toe met het openbaar vervoer reist zonder gebruik te maken van korting of een abonnement is dit echt handig voor jou. Want, je hoeft dus geen OV-chipkaart meer aan te schaffen. Je kan in- en uitchecken met de contactloze betaalpas.
Contant betalen in de bus is niet meer mogelijk
Dit kan nog wel met PIN, contactloos of met creditcard.
Voor 2024 wordt het instaptarief verhoogd naar €6,- voor R-net en naar €8,- voor reizen met de nightGo-lijnen N22 en N23.Voor ritten met de allGo bus blijft het instaptarief €4,-.
Op de bussen en trams zelf zal contactloos betaald kunnen worden met de bankkaart of met een app op je telefoon. Dat zijn de app van je bank of Apple Pay en Google Pay. De betaling gebeurt concreet door je bankkaart of telefoon tegen een console in het voertuig te houden.
Heb je niet in- of uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat het poortje het niet deed of omdat je het vergeten bent? Dan heb je mogelijk te veel betaald. Bij een gemiste check-in of check-uit houdt de vervoerder namelijk het instaptarief in.
Het kan zijn dat je: een betaalpas van een andere bank hebt dan ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank of SNS. niet genoeg geld op je rekening hebt staan. betaalpas is geblokkeerd voor het OV.
Voor de veiligheid van ons allemaal wil de RET zo weinig mogelijk contant geld in de voertuigen hebben. Daarom worden er geen RET Dagkaarten in de bus en tram verkocht. Koop je Dagkaart bij de verkoop- of oplaadautomaten op de metrostations, Rotterdam The Hague Airport of bij één van de RET Servicepunten.
Je kan in het hele openbaar vervoer in Nederland in- en uit te checken met je betaalpas, creditcard en mobiel. Deze nieuwe manier van in- en uitchecken is onder de overkoepelende naam OVpay geïntroduceerd. Een gezamenlijk initiatief van alle vervoerders. Bekijk meer informatie op de website van OVpay.
Reizen met een e-ticket kan op twee manieren: laad het e-ticket in de NS-app op een mobiele telefoon of print het uit op een computer. Let op: E-tickets zijn alleen geldig als je ze toont in de NS-app of uitgeprint hebt. Screenshots of pdf's getoond op een telefoon zijn geen geldig vervoerbewijs.
Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas? Dan wordt er € 20 van je rekening afgeschreven als correctietarief. Vraag dit geld 6 uur na je reis terug via je reisoverzicht op OVpay.nl. Je hebt in totaal 60 dagen om je in- of uitcheck aan te passen.Volg hier de instructies om geld terug te vragen.
Let op – Je kan bij de meeste kaartautomaten en in de meeste bussen niet meer contant betalen. Zorg er dus voor dat je een bankpas bij je hebt als je een los kaartje wilt kopen.
Het principe van inchecken in het openbaar vervoer met je mobiel is eenvoudig: plaats de achterkant van je smartphone tegen de incheckpaal en de poortjes zullen automatisch opengaan. Via een speciale app kun je vervolgens je meest recente reishistorie en huidige saldo bekijken.
Uw betalingsverzoek is mogelijk geweigerd door uw kaartuitgever . Als uw bank denkt dat deze aankoop ongebruikelijk gedrag is voor uw account, kunnen ze de transactie blokkeren.
Houd de pas (of telefoon) tegen de kaartlezer op de incheckpaal. Net zoals bij de OV-chipkaart. U bent nu ingecheckt. Geef de betaalpas (of de kaart op uw smartphone) aan de conducteur als deze controleert.
Betaal ik meer als ik met mijn betaalpas in- en uitcheck? Nee hoor! Een rit met je betaalpas kost evenveel als een reis met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
Als een cybercrimineel uw gegevens onderschept, kunnen ze uw account snel leegtrekken, waardoor u slechts beperkte mogelijkheden hebt om het gestolen geld terug te krijgen . Beperkte fraudebescherming: Hoewel banken een zekere mate van bescherming bieden tegen fraude met debetkaarten, is deze over het algemeen niet zo uitgebreid als de bescherming die wordt geboden tegen fraude met creditcards.
Bij een reis per bus, metro of tram is dat 4 euro. Bij NS en Veolia is het 10 of 20 euro, afhankelijk van het bedrijf en het soort kaart waarmee je reist: anoniem of persoonlijk al dan niet met een kortingsabonnement.
Voor elke reis die je met de bus of tram maakt moet je in- en uitchecken. Heb je niet uit kunnen checken? Was er sprake van een storing, een onjuiste in- of uitcheck of ben je het vergeten? Je kunt dan restitutie aanvragen.
Voor 1 rit betaal je € 2,30. Dat doe je aan de toegangspoortjes in de metro, of wanneer je de bus of tram opstapt. Bij elke overstap valideer je met dezelfde kaart of hetzelfde smart device. Elke overstap binnen de 60 minuten na je eerste validering is gratis.
65-plussers hebben recht op 34% korting als ze met de bus, tram of metro reizen (dus niet met de trein). We noemen dit leeftijdskorting.