Vervangende riem of tandwielen zijn erg duur in aanschaf. Een riem kost tussen de 50 en de 100 euro. Dit is uiteraard nog exclusief de montage. Een achtertandwiel kost je tussen de 20 en de 80 euro.
Gemiddeld gaat een riem ongeveer 35.000 km mee.
Riemaandrijving is duur. Een complete set tandwielen (voor en achter) plus riem kost ongeveer 250 euro. Een ketting en cassette heb je al voor 70 euro. Een los kettingblad kost ongeveer 80 euro.
Uit verschillende testen blijkt dat een riem 3 keer langer mee gaat dan een traditionele ketting. Het tandprofiel en de soepele carbon draden zorgen er voor dat de vermogensoverdracht net zo sterk is als bij een 'gewone ketting'. Het rendement van de gewone ketting kan echter snel verminderen door vuil en slijtage.
Minder weerstand tijdens het schakelen en minder wrijving bij het fietsen. Daarnaast maakt het de fiets lichter. Gemiddeld genomen is een fiets met belt drive 100 gram lichter dan een fiets met ketting.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
De voordelen van een fiets met riemaandrijving
Een belt drive gaat ongeveer vier keer zo lang mee als een traditionele fietsketting en is dus ontzettend duurzaam. Naast een lange levensduur en minder onderhoud is een belt drive fiets ook nog eens ontzettend stil.
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
De hybride fiets heeft een recht stuur, is lichter van gewicht dan een stadsfiets en heeft genoeg versnellingen om je in de heuvels te kunnen redden. De fietshouding is meer ontspannen en recht-op dan op veel mountainbikes en racefietsen. E-bikes met een sportieve geometrie worden ook vaak hybride genoemd.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Bike4Travel: Gates Belt Drive riem | 89.95 Euro.
De beltdrive is een kunststof aandrijfriem die vooral bekend is bij sportieve fietsen, maar tegenwoordig is de riemaandrijving ook op steeds meer stadsfietsen te vinden. De grote voordelen van een riemaandrijving versus ketting zijn: Hij gaat langer mee dan een traditionele ketting.
Gates is al enige tijd gestopt met de productie van de CDC riem (riem zonder inkeping) en alle vakantiefietsen, dus ook Santos, leveren tegenwoordig met CDX riem.
Shimano Nexus 8 versnellingsnaaf
De Nexus 8 naaf is echter meer dan een Nexus 7 met één versnelling meer; de 8 heeft een breder bereik, loopt efficiënter en is kwalitatief beter. Er zijn zelfs mensen die een Nexus 8 versnellingsnaaf in een mountainbike bouwen en hem voor off-road gebruik inzetten!
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
'De beste naaf voor het vlakke Nederland en lichte heuvels is de Nexus 8′, zegt TestKees. 'In de lichtste versnelling kun je ongeveer 8 km/h fietsen met een traptempo van 60 omwentelingen. Licht genoeg om met volle ondersteuning bijna alle heuvels op te komen.
Met de Batavus Bryte fiets je sportief en comfortabel!
De Batavus Bryte fietst extreem licht en zeer comfortabel! De Batavus Bryte is een comfy allround stadsfiets en is ook gelijk de nieuwste topper in ons assortiment! De Batavus Bryte is er ook in een elektrische variant, namelijk de Batavus Bryte E-go!
De Morena Premium, de Livorno Premium, de Citta Superior MDS en de Vicenza Superior zijn omarmd door de panelleden van de AD Fietstest 2022 met als bekroning de titel Beste Koop.
Het in goede conditie houden van een single speed is al net zo zen als het rijden erop. Zonder die derailleur, dunne ketting, meerdere bladen, kabels en bedieningshendels ziet je fiets er niet alleen veel strakker uit, er kan ook veel minder kapot.
Het meest gebruikte versnellingssysteem bij elektrische fietsen is de naafversnelling. Bij dit type zijn de tandwielen verborgen in de naaf van het achterwiel van je fiets. Je kunt de tandwielen dus niet zien. Hierdoor heeft een naafsysteem een beperkt aantal versnellingen (meestal niet meer dan 7 á 8 en maximaal 14).
Een riemaandrijving is een aandrijving waar de ketting wordt vervangen door een kunststofriem. De riem loopt over twee tandwielen en is gemaakt van een sterke strekvrije koolstofvezel. De riemaandrijving wordt geproduceerd door Gates, een Amerikaans bedrijf dat naam gemaakt heeft in de auto- en motorindustrie.
De werking van een elektrische fiets
De accu levert energie aan de motor, die er vervolgens voor zorgt dat de pedalen makkelijker rond gaan. Zo blijft u trappen, maar dan zonder moeite! Een of meerdere sensoren stemmen af hoeveel kracht de motor aan u levert.