Koelvloeistof koelt en beschermt de motor Door kleine lekkages kan de koelvloeistof echter uit dit systeem ontsnappen. Het is daarom belangrijk dat het peil regelmatig gecontroleerd wordt en de koelvloeistof indien nodig bijgevuld wordt. Het controleren en bijvullen van koelvloeistof kunt u zelf doen.
Want doorrijden met te weinig koelvloeistof zorgt er uiteindelijk voor dat uw motor oververhit wordt en ermee stopt.
Het peil controleer je aan de hand van de streepjes op het transparante reservoir. Staat het peil onder het minimum, dan moet je koelvloeistof bijvullen via de draaidop op het reservoir.
De temperatuur in het rood of een oplichtend waarschuwingslampje van de temperatuur is een waarschuwing die u heel serieus moet nemen. Het is belangrijk om uw auto dan zo snel mogelijk op een veilige plaats te stoppen en de koelvloeistof bij te vullen nadat uw motor voldoende is afgekoeld.
Het hangt van meerdere factoren af hoe vaak je de koelvloeistof van je auto moet bijvullen. Denk hierbij aan hoe frequent je rijdt, of het warm of koud weer is, bijvoorbeeld. We raden je aan om eens per maand te controleren of je nog voldoende in de koelvloeistoftank hebt zitten.
Auto lekt koelvloeistof - oorzaken
De rubberen slangen van het koelvloeistofsysteem kunnen op den duur uitdrogen en scheuren. Een kapotte koelvloeistofslang is snel te vervangen. Ook kan de waterpomp lek zijn, deze moet dan vernieuwd worden. Verder kan de radiateur beschadigd zijn en gaan lekken.
In de meeste gevallen zit de oorzaak hem in een kapotte slang, waterpomp of radiateur. Het is duidelijk dat er sprake is van koelvloeistof lekkage op het moment dat er koelvloeistof verdwijnt uit het systeem.
Het is mogelijk om de koelvloeistof bij te vullen met water. Het koelmiddel bestaat namelijk zelf uit water met toevoegingen. Deze toevoegingen geven verschillende eigenschappen aan de vloeistof. Denk bijvoorbeeld aan antivries en anticorrosie.
Als het lampje van de koelvloeistof brandt, dan wordt de motor van je auto niet voldoende gekoeld. Zet de motor dan uit en laat de motor afkoelen. Pas op, er is gevaar voor brandwonden als je de dop van de koelvloeistoftank direct eraf draait. Er staat namelijk druk op.
Veel ernstige motorschades zijn het gevolg van een niet goed functionerend koelsysteem door het gebruik van de verkeerde koelvloeistof.
Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk. Conclusie: Het beste is om 15 tot 20 minuten te wachten om de koelvloeistof bij te vullen.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Nee, niet doen!In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie. Het is niet verstandig de kleuren te mensen. Op termijn kan dit schade aan het voertuig opleveren.
Lekkage: Als het niveau van de koelvloeistof te hoog is kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem. In de waterpomp of radiator kunnen daardoor lekkages ontstaan. Schade aan motoronderdelen: De overmatige druk kan tevens leiden tot schade aan motoronderdelen, zoals de pakkingen, slangen en radiatoren.
G11 koelvloeistof is geschikt voor auto's die ouder dan 1997 zijn, deze vloeistof is vaak blauw/groen van kleur.Koelvloeistof G12 is rood/roze van kleur en wordt veel gebruik in auto's vanaf 1997 en ouder. En tot slot koelvloeistof G13, deze vloeistof wordt vaak gebruikt in auto's vanaf 2013.
Zonder koelvloeistof kan de temperatuur van de motor snel oplopen en kan dit leiden tot oververhitting van de motor. Dit kan schade veroorzaken aan de motor, zoals het vervormen van de cilinderkop, beschadiging van de krukaslagers, of het vastlopen van de motor.
Draai voorzichtig de dop van de koeling een klein beetje los en laat de druk ontsnappen. Doe dit met een doek om je hand te beschermen. In noodgevallen kun je bijvullen met (leiding)water; let er echter wel op dat water ten opzichte van koelvloeistof een veel hoger vriespunt heeft.
Als de koppakking defect is, verdwijnt er koelvloeistof in de cilinder. De koelvloeistof wordt verbrand met het lucht/brandstofmengsel. Soms is dat te zien doordat de auto witte rook uit de uitlaat uitstoot. Een ander feit is ook, dat door een kapotte koppakking de druk in je koelsysteem kan oplopen.
Er zijn ook vernieuwde versies, zoals G12++ en G13. Transparante/gele koelvloeistof is uitzonderlijk mengbaar met andere soorten koelvloeistof en geschikt voor alle automodellen. Controleer echter altijd voordat u deze vloeistof gebruikt of uw auto hier ook geschikt voor is.
Meng 2 liter water met 125 ml glasreiniger/afwasmiddel en ongeveer 120 ml schoonmaakalcohol. Giet het met een trechter in het ruitensproeivloeistofreservoir en laat die winterse temperaturen maar komen.
Je ziet sporen van een groene of oranje vloeistof onder je auto. Rondom de radiateur ontstaat meer roest en verkleuring dan op de radiateur zelf. Vaak zit de lekkage dan boven de roestige plek. Witte rook bij optrekken en rijden.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Wat u het beste kunt doen is onder de motorkap kijken welke kleur vloeistof er in uw auto zit. Ook kunt u het instructieboekje van uw auto raadplegen . Hier staat vermeldt welke koelvloeistof geschikt is voor uw voertuig.
Blauwe of rode koelvloeistof
Blauwe koelvloeistof zou van het type G11 moeten zijn. De rode/roze betreft G12 koelvloeistof en beschikt weer over ander additieven waardoor ik vermengen met G11 tóch zou willen afraden. In het ergste geval zou dat bepaalde afdichtingen kunnen aantasten met lekkage als gevolg.