Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
De temperatuur van koelvloeistof kan flink oplopen wanneer de motor draait. Het kan dan ook gevaarlijk zijn om het bij te vullen terwijl de motor nog warm is. Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk.
U kunt zelf de koelvloeistof bijvullen door de draaidop van het expansievat eraf te draaien. Bescherm uw handen hierbij met een doek: het kan zijn dat er nog druk op het systeem staat. Vul de koelvloeistof vervolgens bij totdat het maximumniveau wordt bereikt.
Bent u benieuwd hoe vaak u de koelvloeistof moet bijvullen? Wij raden aan het koelvloeistofpeil elke maand te controleren. Op het expansievat staat een minimum en maximumstreep. Is de koelvloeistof gedaald tot onder het minimum, vul dan de vloeistof bij.
Laat eerst de motor minimaal een kwartier (!) afkoelen met de motorkap open, zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los maar doe dit beetje bij beetje.
Wanneer je op het dashboard kijkt, zie je dat de temperatuurmeter van de koelvloeistof niet meer in het midden staat.De naald is naar rechts uitgeslagen en staat (bijna) in het rood. In dat geval zet je direct de auto of camper langs de kant van de weg: je hebt de motor aan de kook of de motor is oververhit.
Stoom uit de motorkap: Als de motor oververhit raakt, kan er stoom uit de motorkap komen. Dit is een duidelijk teken dat er iets mis is. Hoge motortemperatuur: Het temperatuurmetertje op het dashboard kan aangeven dat de motortemperatuur hoger is dan normaal. Dit kan betekenen dat de motor oververhit raakt.
Kortom, het is niet veilig om zonder koelvloeistof te rijden en het kan ernstige schade aan de motor van uw voertuig veroorzaken.
U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Bekijk het koelvloeistofreservoir. Het peil controleer je aan de hand van de streepjes op het transparante reservoir. Staat het peil onder het minimum, dan moet je koelvloeistof bijvullen via de draaidop op het reservoir.
Auto lekt koelvloeistof - oorzaken
Een kapotte koelvloeistofslang is snel te vervangen. Ook kan de waterpomp lek zijn, deze moet dan vernieuwd worden. Verder kan de radiateur beschadigd zijn en gaan lekken. Soms kan deze gerepareerd worden, maar in veel gevallen is vervangen de beste optie.
Als het lampje van de koelvloeistof brandt, dan wordt de motor van je auto niet voldoende gekoeld. Zet de motor dan uit en laat de motor afkoelen. Pas op, er is gevaar voor brandwonden als je de dop van de koelvloeistoftank direct eraf draait. Er staat namelijk druk op.
G11 koelvloeistof is geschikt voor auto's die ouder dan 1997 zijn, deze vloeistof is vaak blauw/groen van kleur.Koelvloeistof G12 is rood/roze van kleur en wordt veel gebruik in auto's vanaf 1997 en ouder. En tot slot koelvloeistof G13, deze vloeistof wordt vaak gebruikt in auto's vanaf 2013.
De benodigde hoeveelheid koelvloeistof is afhankelijk van de hoeveelheid koelwater die in de motor en de radiateur circuleert. Afhankelijk van de grootte van de motor is dit 5 tot 10 liter koelwater. Als het in de juiste verhouding met water wordt gemengd, bestaat de helft van het koelwater uit koelvloeistof.
Nee, niet doen!In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie. Het is niet verstandig de kleuren te mensen. Op termijn kan dit schade aan het voertuig opleveren.
Een lage koelvloeistofpeil is een van de bekendste redenen dat een auto oververhit raakt. Als er weinig koelvloeistof te vinden is, kan de motor niet gekoeld worden, zodat deze op de juiste temperatuur blijft. Het koelvloeistof wordt continu rondgepompt binnen het koelsysteem en neemt de hitte van motoronderdelen op.
Lekkage: Als het niveau van de koelvloeistof te hoog is kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem. In de waterpomp of radiator kunnen daardoor lekkages ontstaan. Schade aan motoronderdelen: De overmatige druk kan tevens leiden tot schade aan motoronderdelen, zoals de pakkingen, slangen en radiatoren.
Lekt uw auto koelvloeistof? Dan ziet u vaak als eerst dat er een plasje koelvloeistof onder de auto liggen. In dit geval is er een lekkage ontstaan in het koelsysteem. Koelvloeistof lekkage ontstaat door een lek in de radiateur, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
Veel ernstige motorschades zijn het gevolg van een niet goed functionerend koelsysteem door het gebruik van de verkeerde koelvloeistof.
Het is niet aanbevolen om verschillende soorten koelvloeistof te mengen omdat dit het systeem kan beschadigen en kan leiden tot oververhitting en uiteindelijk schade aan de motor.
Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden.
Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden.
Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden). 1] De koelvloeistoftemperatuurmeter gaat naar het 'rood'.