Je kunt keyless entry uitschakelen, maar dan kunnen de portieren van de auto alleen nog maar geopend of gesloten worden met de knopjes op de autosleutel of met de klassieke sleutel in nood. Het uitschakelen van het keyless systeem heeft vaak ook consequenties voor de procedure van het starten van de auto.
In Nederland zijn er zo'n 892.000 personenauto's met een keyless entrysysteem, waarmee je de auto zonder sleutel kan openen. Hiervan is ongeveer 80% onvoldoende beveiligd tegen diefstal. Deze auto's zijn een potentieel doelwit voor autodiefstal via 'relay attack'.
De Keyless Entry techniek is gebaseerd op een zender in de auto en sleutel. Wanneer je een van de portieren vastpakt zendt de auto een signaal uit en de sleutel beantwoordt dit signaal met een code. Als de code juist is ontgrendelen de portieren.
De sleutel geeft continu signalen af. Als de sleutel in de buurt van de auto komt, reageert de auto met een signaal naar de sleutel. Als het signaal correct is, springt de auto van het slot. Je moet wel binnen een bepaalde afstand van de auto zijn; vanaf ongeveer zes meter moet de sleutel werken.
De Volkswagen Golf (328), Polo (295) en Fiat 500 (196) worden het meest gestolen. De Toyota RAV4 (1 op 183), Toyota CH-R (1 op 245) en Mazda CX-5 (1 op 251) hebben het hoogste diefstalrisico.
Zorg daarom dat je je autosleutel afschermt tegen kwade bedoelingen. Dat kan bijvoorbeeld door hem 's avonds in een metalen blikje te leggen, maar handiger is een hoesje als deze. Het hoesje schermt het draadloze signaal van de sleutel af, zodat het niet opgevangen kan worden om je auto te stelen.
De top drie van meest gestolen modellen bestaat uit: Toyota RAV4, Volkswagen Golf en Volkswagen Polo. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, met 21 tot 39 procent meer gestolen auto's, aldus het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
Er zijn echter auto's die zichzelf óók in stilstand automatisch vergrendelen; bijvoorbeeld als álle portieren 30 of 60 seconden dichtzitten. Zélfs als de autosleutel nog in het contact zit. Tot slot kan automatische vergrendeling worden ingeschakeld door een elektronisch defect of storing.
Het signaal van de sleutel reikt tot maximaal zes meter. Binnen deze zes meter kunnen criminelen het signaal opvangen.
Normaal gesproken moet u bij autodiefstal 2 autosleutels kunnen overleggen. Dat is in dit geval geen probleem, aangezien uw auto gestolen is zonder dat de autosleutels hiervoor gebruikt zijn. Verzekeraars gaan echter verschillend om met een autodiefstal zonder sleutel.
Een keyless entry systeem werkt doordat de sleutel continu een signaal naar je auto uitzendt. Dieven hebben apparaten waarmee ze dit signaal opvangen en kopiëren. En houden daarmee je auto voor de gek. Als de sleutels dichtbij de voordeur of een raam liggen, kan een dief het signaal buiten opvangen.
Twee dieven werken samen om je auto, die voor de deur staat, te stelen. De ene dief staat met een apparaat bij je auto en de andere met een apparaat bij je voordeur: relay attack. Hierbij wordt het signaal van de auto naar de autosleutel (smart key) onderschept en versterkt doorgestuurd.
Door de handzender bij de PATS ontvanger in de stuurkolom te houden wordt de PATS chip herkend en kan de auto toch worden gestart.
U bewaart uw keyless entry autosleutel thuis in een metalen blikje om autodieven niet de gelegenheid te geven het uitzendsignaal te versterken en zo zonder braakschade toegang te hebben tot uw auto.
Vouw de kleerhanger open en duw deze door het zijraampje van de voordeur van de auto. Daarna haakt u de kleerhanger achter het mechanisme van het slot van de auto. Het is belangrijk om deze manier van auto openbreken zonder schade uit te voeren. Dat is mogelijk door zachte doekjes te gebruiken.
Schuif eerst een groot stuk papier onder de deur door op de plek waar het slot zit. Steekt de speld (of de paperclip, het mes, enzovoorts) in het slot en duw de sleutel eruit. De sleutel valt op het papier. Probeer nu de sleutel met het papier onder de deur door te schuiven.
Bijna zeven procent heeft te maken gehad met autoinbraken. Van die aantallen zijn Audi-rijders het vaakst de klos. Bij 16 procent van de gevallen ging het om een auto uit Ingolstadt. Met 10 procent volgen Jeep, Mercedes en Volkswagen.
Van alle gestolen auto's zijn er bijna 1.200 (40%) weer teruggevonden. Een en ander blijkt uit cijfers van het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
Minder personenauto's gestolen
Iedere dag worden er zo'n 15 personenauto's gestolen. Ook alle andere categorieën laten dalingen zien, variërend van 7% (motorfietsen) tot 48% (zware bedrijfswagens). Criminelen keren diefstal van voertuigen steeds meer de rug toe.
Hackers kunnen veel modellen Honda-auto's vanaf een afstandje ontgrendelen en starten. Dat hebben beveiligingsonderzoekers laten zien. Hackers kunnen de codes achterhalen die de zenders in Honda's autosleutels gebruiken om de deuren van de auto's van het merk te openen.
Controleer of je auto op slot zit
Vanwege de Carlock Jammers adviseert de politie om extra te controleren of je auto op slot zit. Bij de meeste auto's kun je horen dat hij op slot gaat. Maar je kunt dit meestal ook zien aan de knipperlichten die een paar keer aangaan.