Tussentijds opzeggen van een abonnement is meestal niet mogelijk. Als u een abonnement heeft van 12 maanden en u wilt bijvoorbeeld na 6 maanden overstappen, dan moet u meestal een afkoopsom betalen.
Dan kunt u het abonnement kosteloos opzeggen wanneer u wilt. U hebt een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Die maand gaat meteen in op de dag dat u uw abonnement opzegt.
U kunt het abonnement voortijdig opzeggen en dan de boete betalen. Maar dat houd feitelijk in dat u het resterende abonnementsgeld gewoon in 1 keer moet betalen.
Wettelijke opzegtermijn 1 maand
Tijdens een verlenging mag u het abonnement altijd opzeggen. Maar u kunt wel een opzegtermijn hebben. Uw abonnement stopt dan na die termijn. De opzegtermijn is volgens de wet maximaal 1 maand.
Aanbieders kunnen uw abonnement ook stilzwijgend voor onbepaalde duur verlengen. Ook dan heeft u een opzegtermijn van ten hoogste 1 maand. Alleen bij tijdschriften die minder dan 1 keer per maand verschijnen geldt een opzegtermijn van maximaal 3 maanden.
Automatische verlenging
Een abonnement voor een vaste periode stopt vanzelf op de einddatum. Maar vaak spreekt u af dat het abonnement na de einddatum automatisch wordt verlengd. Dit staat in uw contract of in de algemene voorwaarden. Deze verlenging mag maximaal 3 maanden zijn als er een nieuwe einddatum komt.
Wil je opzeggen voordat je contract is afgelopen? Dat kan, als je de resterende maanden van je abonnement in 1 keer afbetaalt. Geef in dit geval bij je opzegging door dat je je contract wilt afkopen.
Wanneer je je abonnement wil afkopen betaal je de resterende abonnementskosten in een keer. Als je op dat moment korting ontvangt vervalt deze. Je betaalt de standaardprijs. Deze kosten zijn het maandbedrag keer het aantal maanden dat je abonnement nog loopt.
Een nieuw telefoon krediet is gekoppeld aan een nieuw abonnement. Op het moment dat je, 4 maanden voor het aflopen van je huidige contract, kunt verlengen kun je een nieuw toestel ontvangen.
Voor elk nieuw abonnement ga je een contract aan voor onbepaalde tijd met een minimale looptijd van 1 of 2 jaar. Na afloop van deze periode wordt het contract automatisch maandelijks verlengd. Houd rekening met 1 maand opzegtermijn.
Opzegtermijn mobiel
Jouw mobiele abonnement is maandelijks opzegbaar. Is je initiële contractperiode nog niet afgelopen? Dan betaal je een afkoopsom. De afkoopsom bedraagt de abonnementskosten over de resterende periode van jouw contract.
De afkoopsom wordt als volgt berekend: (einddatum contract - datum opzegging binnen contract = aantal dagen te vroeg opgezegd) * (abonnementskosten / 30 = abonnementskosten per dag) = afkoopsom.
Bij alle providers kan je al overstappen vanaf 120 dagen voor het einde van je contractdatum. Dit betekent dat je in die tijd al een nieuw contract kan uitzoeken. Aan de einddatum van je contract verandert er overigens niks. Je nieuwe contract gaat pas in na de einddatum van je huidige contract.
Je kunt overstappen naar een andere provider kun je tegenwoordig al twee maanden tot vier maanden (60 / 120 dagen) voor het einde van het huidige contract aanvragen. Dat is wel zo fijn, want dan vergeet je het niet. Het nieuwe abonnement met nummerbehoud kan pas ingaan na de einddatum van je huidige contract.
Je hoeft niet tot de einddatum van je contract te wachten om te verlengen of over te stappen. Bij alle mobiele providers van 1- of 2-jarige abonnementen is dat 120 dagen of 4 maanden van te voren. Je hebt wel altijd een maand opzegtermijn, ook als je maandelijks opzegbaar abonnement hebt.
Gegevens worden soms niet goed aangeleverd, en incomplete opzeggingen kunnen worden verwerkt. Daarom heeft telefonisch opzeggen de voorkeur van de meeste bedrijven. Toch is schriftelijk opzeggen het veiligst, en bovendien vaak gemakkelijkst. Je krijgt hierbij namelijk een schriftelijke bevestiging van opzegging.
Je kunt je abonnement makkelijk verhogen in My Vodafone of de My Vodafone app. Na één maand kun je ook je abonnement verlagen.
Vanaf één maand voor het einde van de minimumduur kun je op elk gewenst moment opzeggen met een opzegtermijn van één maand. Je kunt opzeggen door middel van een brief aan Vodafone, afdeling Annuleringen, postbus 1500, 6201 BM, Maastricht.
Wanneer wil je dat je abonnement stopt? Na de einddatum van je contract wordt je abonnement voor onbepaalde tijd verlengd, met een opzegtermijn van 1 maand. Wil je dat je abonnement stopt op de dag dat je contract eindigt? Zeg dan minimaal 1 maand van tevoren op.
Je kunt maandelijks opzeggen. Let wel op: als je je abonnement opzegt voordat je contract is afgelopen, dan berekenen we een afkoopsom. Je betaalt dan de resterende maanden van je abonnement in één keer af.
Het kan zijn dat na de einddatum je maandelijkse kosten hoger worden, indien een tijdelijke korting van je provider komt te vervallen. Bovendien geven providers vaak korting als je klant bij ze wordt, of juist blijft. Daarom is een verlenging of overstap vaak goedkoper dan het laten doorlopen van je abonnement!
Wat gebeurd er als ik niet verleng? Als je je huidige abonnement niet verlengt en je contract wel afloopt, loopt je abonnement gewoon door. Vanaf dit moment is je abonnement maandelijks opzegbaar. Houd er wel rekening mee dat eventuele kortingen op je abonnement verlopen aan het einde van de looptijd van het contract.
Bel naar je nieuwe operator en geef het gsm- of vaste nummer in kwestie, de formule waarop je wilt overstappen en de naam van je huidige operator door. Zo kun je je huidige telefoonnummer behouden en je abonnement bij je oude operator laten stopzetten door je nieuwe operator.