Aluminium is een relatief zachte metaalsoort , gewonnen uit bauxiet. Je kunt met een standaard rolgewalste of met een HSS geslepen metaalboor uitstekend boren in aluminium. Indien het aluminium niet te dik is dan kunt u hier zelfs in boren zonder koeling te gebruiken.
Aluminium onderdelen kunnen worden verbonden met schroeven die zelf ook zijn gemaakt van aluminium, met schroeven die zijn gemaakt van bekleed staal of van roestvast staal. Schroeven die zijn gemaakt van koperlegeringen moeten worden vermeden vanwege het risico van galvanische corrosie van het aluminium.
Schroeven die geschikt zijn voor de montage van aluminium dienen altijd van rvs te zijn. Dit komt doordat deze schroeven niet roesten.
Er bestaan uiteenlopende methoden om aluminium profielen stabiel en duurzaam aan elkaar te koppelen. Een hoekverbinder aan de buitenzijde van de profielen is de eenvoudigste en snelste montagemanier. Ook de verbindingsplaten zijn enorm solide en geschikt om snel de aluminium profielen met elkaar te verbinden.
Om te kunnen boren in RVS dient u een metaalboor te gebruiken die gelegeerd is met cobalt , de zogenaamde cobalt boor of RVS boor. Deze boren dienen wel zorgvuldig gebruikt te worden , door de cobalt legering is deze boor zeer hard en breekt makkelijk bij verkeerd gebruik.
De cobalt gelegeerde metaalboor is de metaalboor van de beste kwaliteit. Doordat deze boor met 5% cobalt is gelegeerd is deze geschikt om in RVS en inox te boren , dus geschikt voor de hardste metalen.
Metaalboren zijn meestal gemaakt van het materiaal HSS. Dit staat voor High Speed Steel, in het Nederlands ook wel snelstaal genoemd. Je kunt met dit materiaal hoge snelheden behalen als je gaat boren, frezen of draaien.
Alkydhars verzeept namelijk op aluminium. Bij het gebruik van één-component producten kan een acrylaat-, vinyl- of chloorrubberverf toegepast worden. Bij tweecomponenten producten is epoxy vaak de aangewezen primer. Voor een hoogwaardig resultaat wordt het gebruik van een epoxy primer aanbevolen.
Maar het lassen van verschillende metalen is niet eenvoudig. Staal en aluminium, bijvoorbeeld, zijn niet geschikt voor weerstandspuntlassen, de goedkope methode die meestal gebruikt wordt in de automobielsector om twee stukken plaatstaal met elkaar te verbinden.
Tegenwoordig zie je steeds meer kunststof of aluminium kozijnen. Ideaal want deze kozijnen vragen weinig onderhoud. Je kunt alleen niet boren in deze kozijnen dus je hebt minder montage mogelijkheden voor raamdecoratie.
Hoe herken ik het verschil tussen ijzer, rvs en aluminium? Indien u het verschil tussen ijzer, rvs en aluminium niet zo goed ziet, kunt u een magneetje gebruiken. Deze zal wel aan het ijzer blijven plakken, maar niet aan het rvs en aluminium. Verder is het rvs zwaarder dan aluminium en ook donkerder van kleur.
RVS is veel sterker dan aluminium en vervormd nauwelijks onder extreem gewicht of hitte. Dit materiaal is daarom vaak de basis voor keukenapparatuur, woningbouw en scheepsbouw.
Sterkte-gewichtsverhouding. Aluminium is gewoonlijk niet zo sterk als staal, maar ook bijna een derde van het gewicht. Dit is de belangrijkste reden waarom de vliegtuigen zijn gemaakt van aluminium.
Aluminium kan met aluminium worden verbonden, maar ook met andere substraten. Een voordeel van lijmen ten opzichte van klassieke verbindingstechnieken is de gelijkmatige verdeling van de spanning.
Wanneer je aluminium en rvs in één constructie toepast, zorg er dan voor dat beide metalen niet met elkaar in contact kunnen komen. Ook niet door een druppel regenwater. Bescherm het aluminium bijvoorbeeld door krimpkous of zelfvulcaniserend tape.
Een metaalboor herken je aan de zeer scherpe punt die nodig is om het harde materiaal in te komen. Zonder deze scherpe kop zou je uitschieten en het metaal beschadigen. De metaalslierten die tijdens het boren ontstaan, worden langs de cilindrische schacht van de boor weggevoerd.
Metalen en bepaalde stoffen verdragen elkaar niet goed en vormen corrosie; bekende voorbeelden: rvs en chloor, zink en gips. Ook zuren en conserveermiddelen kunnen de corrosie versnellen.
Licht, sterk én goed bewerkbaar
Aluminium is een licht metaal met een dichtheid van 2,7 kg per dm3. In verhouding is aluminium daarmee ongeveer drie keer lichter dan staal. Toch is aluminium voor zijn lage dichtheid en lichte gewicht een sterk, taai en elastisch materiaal.
Aluminium ten opzichte van staal is zo'n 3x duurder per kg. Echter een goede aluminium constructie is gemiddeld 40% lichter. In aanschaf is de aluminium materiaalprijs dus nog steeds duurder maar geen 3x meer. Als we aluminium vergelijken met RVS is RVS zo'n 2x duurder, per kg.
De hechting op aluminium kan onvoldoende zijn (niet onwaarschijnlijk) -of de kit heeft niet voldoende elastischiteit om de werking op te vangen. Beide oorzaken kan de siliconenkit bouw opvangen. De hechting op non-ferro metalen zoals aluminium is uitstekend en de elastischiteit is zeer hoog.
Een lijm die veel gebruikt wordt voor het lijmen van aluminium is MMA (MethylMethAcrylaat) lijm. Deze lijm biedt een snelle uitharding en een stevige verbinding. En wat deze lijm daarnaast interessant maakt is het feit dat deze daarbij toch flexibel blijft.
Deze sanitairkit Zwaluw Silicone NO 310ml in de kleur Aluminium is te gebruiken voor verschillende toepassingen. Een duurzame en veelzijdige kit welke makkelijk te verwerken is. Perfect als je een bijpassende kleur zoekt met gegarandeerd een topresultaat.
Je dient allereerst altijd te kijken naar het soort steen waar je in wilt boren. Er zijn steenboren, betonboren of diamantboreb. Voor de harde steensoorten heb je vrijwel altijd een betonboor nodig. Voor de wat zachtige soorten steen red je het vaak met een steen of betonboor.
Roestvaststaal is een zeer hard materiaal en daarom moeilijk te snijden. Daarom moet het gereedschapsstaal van de spiraalboor worden gemaakt van HSS-Co 5% (5% cobaltgehalte). De snijhoek van een HSS-CO 5% boor moet 135° graden zijn.
Bij een normale boor wordt de boor vastgezet door de spankop of snelspanboorkop van de boormachine. Een SDS-boor heeft echter een uitsparing aan twee kanten, waardoor de boor maar op één manier in de machine kan en direct geborgd wordt.