Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. U kunt ook de bank vragen dit voor u te doen.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.
Het slechte nieuws is dat een bank je uitgevoerde overschrijving niet kan annuleren, tenzij de fout bij de bank zelf berust. Je bank is wel verplicht om redelijke inspanningen te leveren om het bedrag terug te vorderen. De bank van de ontvanger is op haar beurt verplicht om daaraan mee te werken.
Heb je alleen de bankrekening (IBAN-adres) van de oplichter, dan kun je de naam, het adres en de woonplaats (NAW) opvragen bij de bank. Met behulp van een deurwaarder kun je vervolgens het geld terugvorderen bij de dader.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Je kunt iDEAL-betalingen niet annuleren: ze zijn direct en kunnen niet ongedaan worden gemaakt. Neem rechtstreeks contact op met de handelaar en volg het retourproces. Controleer je rekening voor een terugbetaling via bankoverschrijving op de volgende werkdag.
Ook wij mogen het geld niet voor je terughalen.
Als de rekening bij dezelfde bank is, kan de bank optreden als bemiddelaar en toestemming vragen aan de begunstigde om de transactie terug te draaien . Als de rekening bij een andere bank hoort, is het beter dat u de vestiging benadert die de rekening van de begunstigde beheert en vraagt om de transactie terug te draaien.
U kunt uw verzoek om de EFT/Money Transfer-transactie die u via Online Banking hebt uitgevoerd, te annuleren/wijzigen, indienen door te bellen naar 0850 222 0 600 Telephone Banking . Om de EFT/Money Transfer-transactie die u via onze vestigingen hebt uitgevoerd, te annuleren/wijzigen, kunt u uw verzoek via onze vestigingen indienen.
Als u geleend geld wil terugvorderen is het van belang dat u op een of andere manier kunt bewijzen dat er een lening is afgesproken. Dat kan op papier staan, maar ook blijken uit een sms of whatsapp bericht. Het is in ieder geval altijd aan te raden een lening schriftelijk te bevestigen.
Over het algemeen kan een eenmaal verzonden overschrijving niet meer worden teruggedraaid . De fondsen worden beschouwd als eigendom van de ontvanger en de overschrijving is definitief.
Het proces is een beetje lastig, maar hij/zij moet accepteren dat er een verkeerde transactie is gedaan op zijn/haar rekening. Dan moet u contact opnemen met uw bank en de kwestie gedetailleerd communiceren . U moet mogelijk ook een identiteitsbewijs, adres en andere details verstrekken die door de bank worden gevraagd. Communiceer de kwestie gedetailleerd via de post.
Neem contact op met uw bank en laat hen weten over de onbedoelde betaling. Zij zullen ervoor zorgen dat het geld wordt teruggestort. Kan ik een bankoverschrijving terugdraaien - of kan mijn bank dat? Online betalingen, zoals Faster Payments, maken geld over in realtime. Zodra een betaling is gedaan, kunt u deze niet meer stoppen of terugdraaien .
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Heeft u per ongeluk een rekening dubbel betaald of aan de verkeerde persoon? En komt u daar pas maanden later achter? Ook dan kunt u de betaalde bedragen nog terugvorderen. Een vordering uit onverschuldigde betaling blijft namelijk vijf jaar opeisbaar.
Neem zo snel mogelijk contact op met de begunstigde om de vergissing te melden en vraag om het verkeerdelijk overgeschreven geld terug te storten. Grote bedrijven of overheden ontvangen wel vaker verkeerde overschrijvingen en hebben doorgaans een procedure om een terugbetaling snel in orde te brengen.
Indien u de betaling wenst terug te draaien, dient u hiervoor contact op te nemen met de partij aan wie u de betaling heeft gedaan.
Heb je te veel geld overgemaakt via een overboeking, een spoedbetaling of iDEAL? Neem dan zelf contact op met de persoon of het bedrijf achter het rekeningnummer. Wij kunnen het geld namelijk niet voor je terughalen.
Hoe lang kun je storneren? De eerste acht weken na de onterechte incassobetaling kun je die bij de meeste banken heel makkelijk zelf storneren, via internetbankieren. Na die acht weken kun je je bank vragen dit te corrigeren. De bank start dan een zogeheten MOI-procedure (Melding Onterechte Incasso).
Nieuwe regels betekenen nu dat de meeste slachtoffers van bankoverschrijvingsfraude – ook bekend als “Geautoriseerde Push Betaling”-fraude – nu binnen vijf werkdagen hun geld terugkrijgen van hun bank of betalingsaanbieder .
Neem contact op met uw bank en meld de frauduleuze overschrijving . Vraag hen om de overschrijving terug te draaien en uw geld terug te geven. Hebt u geld verzonden via een geldtransfer-app? Meld de frauduleuze transactie aan het bedrijf achter de geldtransfer-app en vraag hen om de betaling terug te draaien.