Jazeker, dit is geen probleem!Je kan je motor gewoon starten met behulp van een auto accu.
Net zoals bij een auto kun je ook voor je motoraccu startkabels gebruiken.Een andere motor (of auto) kan je lege accu zo helpen starten. Je dynamo doet vervolgens de rest en laadt de accu verder op, als hij tenminste nog goed werkt. Sommige motoren kun je ook aanduwen als je geen startkabels hebt.
Start de auto met de lege accu. Laat beide auto's vijf minuten draaien en zet daarna zowel de blower als de achterruitverwarming aan. Hiermee voorkom je een mogelijke piekspanning bij het verwijderen van de kabels.
Startkabels gebruiken bij een lege motoraccu: je kunt met behulp van startkabels en de hulp van een draaiende motor van een auto of motorfiets je motor starten. Zorg dat grootverbruikers zoals groot licht en handvatverwarming uit staan voordat je de startkabels op je lege accu zet.
Een tijdelijk oplossing is je motor aanduwen of starten met startkabels zodat je weer kan rijden. Meestal kan je dan de motor voor een korte periode laten staan waarna deze weer wil starten.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
Als de motor niet aanslaat ondanks dat de startmotor gewoon rondgaat en er is sprake van een normale benzinetoevoer, dan vonken je bougies niet. Je kunt de bougies controleren en vervangen. Als dat niet werkt is vervangen van de bobines een oplossing. Een bobine is een spoel die stroom krijgt van de bougiekabels.
Kun je de motor starten met druppellader? Het simpelste is om de stekker van de druppellader even uit het contact te trekken. Je kan de motor echter wel starten. De druppellader laadt de accu van je motor langzaam op en houdt deze op peil, zelfs tijdens het gebruik van de motor.
Elke accu loopt langzaam leeg, dit noemen we zelfontlading. Afhankelijk van de techniek in de accu kan dit beschadiging opleveren binnen enkele weken tot maanden. Het is dus erg van belang om tijdens de winterstop, of als u langer niet met de motor rijdt, de accu op te laden met een druppellader.
Laat de motor van de helpende auto vijf minuten lopen, het liefst met verhoogd toerental, door de auto in z'n vrij te zetten en het toerental met het gaspedaal omhoog te brengen. Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden.
Doorrijden met lege accu
Wist je overigens dat je best nog wel een stukje door kunt rijden als de accu 'leeg' is. Wanneer de auto aangeeft dat de accucapaciteit op 0 procent staat, kan er gemiddeld nog tussen de 14 en 38 kilometer doorgereden worden, afhankelijk van het merk en type van de auto.
Hoeveel tijd er nodig is om de accu inactief op te laden
Tijdens dat rondrijden gaat de dynamo echt aan het werk. Hoe lang rijden om de accu op te laden? Het is belangrijk om gedurende een half uur rond te rijden. De autoaccu is leeg.
Wanneer je auto langer dan drie weken stil staat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
Een auto is voorzien van een 12V accu. Deze accu levert de benodigde energie aan de startmotor en de elektronica.
Schakelen op een motor met koppelingshendel
Allereerst is het belangrijk dat je precies weet wat je moet doen om te schakelen. Om te schakelen moet je de koppeling intrekken, het gas loslaten en ondertussen het schakelpedaal bedienen. De koppeling zit achter het linkerhandvat, het schakelpedaal zit bij je linkervoet.
De motoraccu is nu klaar voor gebruik en je kunt jouw motor starten met de nieuwe accu. Wij raden je altijd aan de laadspanning van jouw motor te controleren: (dit kan met een eenvoudige multimeter) Deze spanning moet liggen tussen de 13,6 volt en 14,8 volt (afhankelijk van het model).
Kapotte accu symptomen
Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen. De startmotor draait minder snel rond wanneer u de motor probeert te starten, tevens zal de motor minder snel aanslaan.
Het is geen probleem om de druppellader weken, maanden of zelf permanent aan te sluiten op uw accu. Uitgezonderd als u gaat rijden.
Verschil met acculader
Het verschil tussen een druppel- en een acculader is dat die laatste alleen in staat is om een accu in één keer volledig op te laden. Daarna moet de acculader afgekoppeld worden.
Laders die overladen voorkomen
Wat betreft het voorkomen van overladen zijn druppelladers dus per definitie veilige laders. Zorgen dat de accu niet wordt overladen, is een must omdat na verloop van tijd de accu bol zal gaan staan. In het ergste geval zal de batterij dan ontploffen.
Een defect aan de startmotor is snel te herkennen. U zult namelijk merken dat het starten moeizaam gaat of dat de auto helemaal niet meer start. Een gek geluid bij de start kan ook aanduiden dat de startmotor kapot is. U kunt bijvoorbeeld een ratelend, tikkend of zoemend geluid horen, in plaats van een startende motor.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
De eerste hulp bij noodgevallen in geval van een defecte startmotor is het starten met startkabels zodat je de auto weer op de weg krijgt, al is het maar om het probleem te laten onderzoeken door een bevoegd monteur.