Meestal zit de schroef aan de linkerkant van het stuur. Met deze stelschroef kunt u de koppelingsspeling van de handhendel afstellen. Door hem verder naar binnen te draaien, wordt de speling vergroot. Aan de andere kant, als u het wilt verkleinen, draait u de schroef verder naar buiten.
Als de koppeling pas heel hoog in het pedaal aangrijpt kan dat een indicatie zijn van een versleten koppelingsplaat. Bij een kabelbediende koppeling kan het ook een kwestie van verstellen zijn, óf een probleem met de ophanging van motor en versnellingsbak (motorsteunen) kan ook zorgen voor een andere aangrijpmoment.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Forumlid. speeds, koppeling kan je bij een hydraulische koppelingmechanisme niet afstellen. De hydraulische werking is al een stelmechanisme van zichzelf.
Om overmatige voorspanning op de koppeling te voorkomen, druk het koppelingspedaal geleidelijk met de hand (met een of twee vingers) in en meet of er een vrije slag van 10 tot 15 mm is. In het geval van een zelfstellende koppelingskabel, controleer het slijtagecompensatiemechanisme.
Alles wat minder is dan de juiste hoeveelheid speling (of speling) zal resulteren in slippen van de koppeling, omdat de drukgroep niet in staat zal zijn om zijn volledige druk op de frictieplaat uit te oefenen . Als u dit probleem niet verhelpt, zal dit snel leiden tot een doorgebrande frictieplaat en mogelijk een kapotte drukgroep.
Om de slag aan te passen, draait u de afstelmoer of borgmoer los en beweegt u de afstelstang of -kabel omhoog of omlaag totdat u de gewenste slag bereikt . Omhoog bewegen vermindert de slag, terwijl omlaag bewegen deze vergroot. Nogmaals, u kunt meten met een liniaal of meetlint om te controleren of het naar wens is.
Een goed functionerende koppeling zou een vloeiende en moeiteloze schakelervaring moeten bieden. Tijdens het rijden mag het schakelen tussen versnellingen niet haperen. Als je tijdens het schakelen merkt dat de versnellingen niet soepel in elkaar overgaan of als je weerstand voelt, kan dit duiden op slijtage.
Omdat het frictiemateriaal op de koppelingsplaat na verloop van tijd slijt, zal de hydraulische koppeling zich automatisch aanpassen om dit verlies te compenseren.
Slijpende, fluitende of ratelende geluiden wijzen op een versleten of ingelopen druklager omdat metaal tegen metaal wrijft. Dit is met name het geval wanneer het geluid van het intrappen van het koppelingspedaal afneemt.
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Zeuren, bonzen en neuriën van kapotte versnellingsbak.Lekkende / lage vloeistof.Knarsend geluid of trillingen.Verbrande geur in auto als symptoom van kapotte versnellingsbak.
Normaal gesproken zal het hydraulische systeem dit zelf aanpassen door de slijtage te compenseren. U kunt echter het aangrijppunt aanpassen als dit verkeerd is ingesteld . U kunt bijvoorbeeld de lengte van de duwstang aanpassen die het koppelingspedaal met de hoofdcilinder verbindt.
Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen. De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Er moeten aanpassingen worden gedaan. Als je geluk hebt, kan het ook zijn dat alleen de koppelingsplaten moeten worden afgesteld of, in sommige voertuigen, de kabel die van het pedaal naar de koppeling loopt, opnieuw moet worden aangespannen.
Een koppelingspedaal moet veerkrachtig aanvoelen als het wordt ingedrukt . Als uw koppelingspedaal de druk van uw voet niet meer kan weerstaan, betekent dit dat het niet in perfecte staat is en gerepareerd moet worden.
Trek de handrem stevig aan, zet hem in zijn derde versnelling en laat rustig de koppeling opkomen. Met een goede koppelingsplaat zou de auto vrij snel af moeten slaan wanneer het koppelingspedaal omhoog beweegt. Bij auto's met een versleten koppeling zal de motor pas heel laat of niet afslaan.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Als uw koppelingspedaal anders aanvoelt, is het tijd voor een afstelling op zijn minst. Als het los, sponsachtig, klevend of trillend is, hebt u mogelijk meer nodig dan een afstelling. Uw koppelingspedaal moet soepel werken en u moet de hapering op ongeveer dezelfde plek kunnen voelen elke keer dat u schakelt.
Dit kan een beetje lastig zijn, omdat het vastdraaien van de stelschroef (met de klok mee draaien) de kabelspanning losser maakt (d.w.z. de speling op de koppelingskabel vergroot). Omgekeerd, het losser draaien van de stelschroef (of tegen de klok in draaien) vergroot de kabelspanning (en vermindert de speling op de koppelingskabel).
Methoden voor het afstellen van de koppelingsverbinding
Er zijn een paar verschillende methoden om de verbinding aan te passen. De eerste is om die stang zo aan te passen dat er tussen 1″ en 1-1/2″ speling in het pedaal zit . De tweede methode is om de verbinding te verlengen totdat er geen speling meer is, en deze dan ongeveer drie slagen terug te draaien.
Meet de afstand tussen de koppelingshendel en een referentiepunt zoals de rand van de koppelingsbehuizing. Om af te stellen, draait u de borgmoer los en schroeft u de afstelmoer vast zoals vereist . Meet de speling opnieuw en stel indien nodig opnieuw af.
Het rem- en koppelingspedaal kun je namelijk aan de bovenkant afstellen met een bout en moer. Neem een steeksleutel 14, draai de moer los (blauwe pijl) en verstel de bout (rode pijl) Totdat je de dode slag opgevangen hebt. Draai de moer weer vast (blauwe pijl) En je bent klaar met het koppelingspedaal.
Koppelingspedaal indrukken voor te starten heeft niks met slijtage te maken, die startmotor is niet onder de indruk van een koppelingsplaat/prise as die meedraait.