De kleine, reguliere accu (12V) kan wél worden opgeladen met startkabels. Het starten door het gebruik van startkabels is ook mogelijk. Toch zal dit niet snel nodig zijn. Als je de 12V accu opgeladen hebt, dan kun je ook de auto starten.
Goed bedoeld maar helaas is dit NIET aan te raden. Een EV als hulpvoertuig inzetten kan de elektronica in gevaar brengen. Dit kan nare schade tot gevolg hebben. In de meeste gevallen geldt dit niet alleen voor 100% elektrische auto's maar ook voor Plug-In Hybrides.
Startkabels zijn een hulpmiddel voor het starten van een auto of ander voertuig met een lege accu. Hierbij is ook een hulpvoertuig (hulpaccu) nodig. Met sterke elektriciteitskabels komt een elektrische verbinding tot stand tussen de goede accu en de lege accu.
Een elektrische auto kun je starten met een knop, vergelijkbaar met een aan/uit knop op gewone elektrische apparaten. In combinatie met het gebruik van de pedalen, zal de auto gaan rijden. Het volledig uitschakelen van de auto werkt ook weer via de aan/uit knop op het dashboard.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
Laat de motor van de helpende auto vijf minuten lopen, het liefst met verhoogd toerental, door de auto in z'n vrij te zetten en het toerental met het gaspedaal omhoog te brengen. Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden.
Mennekes laadstekkers
We beginnen met de Mennekes laadstekker. Officieel is dit ook wel de Type 2 stekker. Die komt bij de meeste elektrische- en plugin hybride auto's voor. Hij heeft een platte bovenkant met bovenin twee pinnen, daaronder een rijtje van drie met onderaan nog eens twee.
Zo'n elektrische aandrijving is dus heel anders dan die van een brandstofauto. Daar hebben we te maken met een verbrandingsmotor, dynamo, accu, startmotor, versnellingsbak, koppeling, uitlaat, brandstoftank en nog veel meer.
Om je auto op een gewoon stopcontact aan te sluiten, moet je een kabel met een externe lader gebruiken. Anderzijds kun je je elektrische auto of plug-in hybride gewoon met een type 2-kabel op de juiste contactdoos aansluiten, zelfs op de openbare weg.
Als je de kabels verkeerd aansluit heb je best kans dat je ecu kapot is. Als een accu helemaal leeg is, krijg je hem ook niet meteen met startkabels gestart, meestal laat je de hulp auto een minuut of 10 a 15 lopen alvorens te starten.
U heeft twee opties als de accu leeg is van auto: de accu starten met startkabels en een hulpauto of de accu starten en opladen met een accubooster. Een lege accu zorgt ervoor dat de auto niet meer kan starten. Het is daarom belangrijk dat u weet hoe u de auto accu zelf kunt starten.
Wanneer u een benzineauto wilt starten met behulp van een dieselauto, is de kans aanwezig dat de startkabels hiervoor niet geschikt zijn. Dieselmotoren zijn namelijk een stuk zwaarder dan benzinemotoren.
Wat gebeurt er als de bliksem inslaat? Met een elektrische auto is de kans net zo klein op blikseminslag als bij een gewone auto. Namelijk: extreem klein. Je bent ook net zo goed beschermd.
Kan ik met een elektrische auto door de wasstraat? Ja, u kunt gewoon met een elektrische auto door de wasstraat.
'Eerst lichten even aan'
Zo vermijd je starthulp en zorg je voor je accu: Garage: Je auto binnen of op een beschutte plaats zetten is de beste manier om kou geen vat op je accu te laten krijgen. Lichten even aan: Verwarm je accu voor het starten, door je lichten enkele seconden aan én ook weer uit te zetten.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Ook is technisch onderhoud voordeliger: een elektrische auto heeft geen nieuwe filters, bougies of distributieriem nodig." Er rijden nu 19.040 volledig elektrische auto's in Nederland, vorig jaar december was dat nog 13.105.
De startmotor zorgt door middel van een klein tandwiel dat de motor gaat draaien en stopt daarna ook direct. Hij is echt alleen noodzakelijk bij het starten van de auto. Wanneer de startmotor kapot is zal de auto dus ook niet starten.
Je elektrische auto opladen aan een stopcontact is niet ideaal maar het kan wel. Je hebt hiervoor een speciale kabel nodig die ervoor zorgt dat het laden veilig gebeurt. Het nadeel is dat het laden erg lang duurt, maar je hoeft niet te investeren in een laadpaal.
Via een normaal stopcontact kun je maximaal opladen met 3,7 kWh. Maar om overbelasting te voorkomen, worden de meeste laadkabels begrensd tot 2,3 kWh. Gemiddeld verbruikt een elektrische auto 19 kW per 100 kilometer. Via een gewoon stopcontact moet je dus minimaal 5 tot 8 uur laden om 100 kilometer te rijden.
Laadtijd in het kort:
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
Ja, het is mogelijk om een start-stopaccu op te laden.
Wanneer je auto langer dan drie weken stil staat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
Waarom moet u eerst de positieve pool aansluiten? Nogmaals, deze aanbeveling is een voorzorgsmaatregel. Als er eerst een verbinding met de minpool wordt gemaakt en u bent onzorgvuldig met het aansluiten van de pluspool later, kan er kortsluiting ontstaan.