Kun je ook opladen in de regen? Geen gekke vraag natuurlijk in Nederland. Maar maak je geen zorgen. Zelfs als het met bakken tegelijk uit de lucht komt, kun jij veilig opladen.
Kan ik met een elektrische auto door de wasstraat? Ja, u kunt gewoon met een elektrische auto door de wasstraat.
Met een elektrische auto in de wasstraat
De afstand in een wasstraat is echter niet groot. Daarnaast is de snelheid erg laag. Je zult het hoogspanningssysteem dus niet zo snel overbelasten. Als je elektrische auto de mogelijkheid heeft van een N-stand in de versnellingsbak kun je die dus gewoon inschakelen.
De beste manier om thuis op te laden blijft de wallbox. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een stopcontact dat speciaal is ontworpen om een elektrisch voertuig op te laden. Hiermee laad je vijf tot tien keer sneller op dan een huishoudelijk stopcontact.
Er is geen aangeduid tijdslimiet voor de tijd tussen dat de auto 100% is opgeladen en het weghalen omdat dit ook lastig te controleren is. Het is dus een beetje een grijs gebied waar elke gemeente net anders mee omgaat. Indien er een boete wordt uitgedeeld, is de kans aanwezig dat deze teruggevorderd kan worden.
Gebruik je een openbare laadpaal in een gebied waar betaald parkeren geldt? Dan moet je parkeergeld betalen voor de tijd dat je auto op de laadplek staat. Behalve als je een parkeervergunning voor dat gebied hebt, waardoor je er gratis mag staan.
Het is oké als je elektrische auto even stil staat. Ja, de batterij loopt heel langzaam leeg, maar zolang het maar enkele weken duurt is dit geen probleem. Je kunt hem zelfs aangesloten laten aan een laadpunt bij jou thuis.
Snelladen tot 80% is efficiënter
Maar bij lange afstanden, tijdens vakanties bijvoorbeeld, laad je meestal onderweg op bij een snellaadstation. Dan is het vaak het slimst om op te laden tot maximaal 80%. De laatste 20% van je accu is namelijk minder snel geladen.
Conclusie. Met de elektriciteitskosten van een nieuw of variabel energiecontracten is het elektrische rijden per kilometer anno maart 2023 nog steeds voordeliger dan het rijden op benzine. Het tarief bij openbare laadpalen ligt gemiddeld op hetzelfde niveau als de dieselprijs per kilometer.
Snel opladen kan handig zijn als je snel wat extra batterijvermogen nodig hebt, maar als je de tijd hebt, is langzaam opladen vaak beter voor de batterij. Onthoud dat de batterijprestaties na verloop van tijd sowieso zullen afnemen, ongeacht hoe je de telefoon oplaadt.
Het kan gebeuren dat de batterij leeg is en je niet direct een laadpaal in de buurt hebt. Je moet dan bij een laadpunt komen waar je weer op kan laden. Wist je dat je een elektrische auto niet mag slepen? Dit kan het stroomsysteem van de auto beschadigen.
Doordat er tijdens het slepen dus elektriciteit wordt opgewekt, maar de aandrijflijn verder niet actief is, kan er schade aan de elektronica ontstaan. Er zou uiteindelijk zelfs extreme oververhitting kunnen ontstaan, waardoor bepaalde componenten van de auto in brand kunnen vliegen.
Met een elektrische auto is de kans net zo klein op blikseminslag als bij een gewone auto. Namelijk: extreem klein. Je bent ook net zo goed beschermd.
Goed bedoeld maar helaas is dit niet aan te raden. Een EV als hulpvoertuig inzetten kan de elektronica in gevaar brengen. Dit kan nare schade tot gevolg hebben. In de meeste gevallen geldt dit niet alleen voor 100% elektrische auto's maar ook voor Plug-In Hybrides.
Het is alleen mogelijk om de normale kleine startaccu van uw elektrische auto op te laden met startkabels.
Accu's van een EV
Ook de accu van een elektrische auto heeft een startaccu; in dit geval om de elektrische systemen op te starten. Bij een EV kan de startaccu bijvoorbeeld een kleinere, conventionele 12V AGM accu zijn. Deze accu is bij een EV níet gekoppeld aan een dynamo.
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro. Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
De elektrische auto is duurder in aanschaf dan een vergelijkbare brandstofauto, maar heeft lagere gebruikskosten. Niet alleen is elektriciteit goedkoper dan benzine of diesel, ook betaal je voor een elektrische auto de komende jaren geen wegenbelasting.
Volledig opladen tot 100 procent zorgt voor ongeveer 10 keer zoveel slijtage als opladen tot 70 procent. Je batterij gaat dus veel langer mee als je alleen tot 100 procent oplaadt wanneer het echt nodig is, en de rest van de tijd je batterijpercentage tussen de 20 en 80 procent houdt.
Tijdens het snelladen blijf je in principe in de buurt van de auto omdat je snel weer weg kunt. Je kunt ook in je auto blijven zitten en even wat ontspannen of werken.
Snelladen is niet direct schadelijk voor de accu van je elektrische auto. Zolang de temperatuur van je accu binnen de voorgeschreven normen blijft, kan er niet heel veel mis gaan. Echter, moet je in je achterhoofd houden dat je auto consequent aan de snellader hangen de levensduur van je accu kan verkorten.
Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Kosten vervangen accu
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste batterijen ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. De gemiddelde prijs voor een accupakket bedraagt tussen de € 3.000 en € 13.000 euro, maar de verwachting is, dat die prijzen de komende tijd zullen dalen.
Pas sinds tien á twaalf jaar worden er op grote schaal elektrische auto's geproduceerd. Qua kilometerstand is gebleken dat een elektrische auto wel heel lang mee kan gaan. Al met al ziet het er dus gunstig uit voor de levensduur van elektrische auto's.